video_sync Postad 14 juni 2007 Postad 14 juni 2007 Bländaren ( mer kännt som "F" på kameran ) vill jag veta lite mer om. Har personligen hört att det är alltid bäst att stänga bländaren så mycket som belysningen tillåter. Har man en bra ljussättning uppriggad, kan man sluta bländaren mer för slippa få in så mycket annat som inte skall vara där (brus etc.) Bländaren ligger väl nästintill helt öppen vid F 1.6 på de flesta DV kameror ? 0 Citera
bengtb Postad 16 juni 2007 Postad 16 juni 2007 Bländaren ( mer kännt som "F" på kameran ) vill jag veta lite mer om. Nu är jag ingen expert på film- och videokameror, men på en vanlig stillbildskamera så ger ett litet bländarhål (stort f-värde) en bild med stort skärpeldjup, ett stort bländarhål (litet f-värde) ger litet skärpedjup. Anledningen till att vilja ha ett f-värde är att få en bild med så stort skärpedjup. Om man inte är riktigt säker på att skärpan ligger på rätt ställe så är ju alltid en stort skärpedjup bra för blir det inte direkt oskarpt om man har skärpan lite fel. Bländaren jobbar tillsammans med slutaren för att släppa in lagom med ljus. Om du har ett litet f-värde släpper den in mycket ljus och du kan ha en snabb slutare. Snabb slutare fryser rörelse, långsamt slutare ger rörelseoskärpa. Detta sammanhang måste vara samma även på en film- och videokamera. Däremot vet jag inte riktigt hur mycket man normalt ändrar slutartiden och riktigt hur mycket det påverkar. 0 Citera
High1ander Postad 24 juni 2007 Postad 24 juni 2007 Som sagt blandare paverkar Depth of Field. Manga fotografer i hollywood forsoker kora allt de filmar pa ett F-stop. Typ F-stop 4, sa ljussatter for det stoppet. Det hela beror pa vad fotografen vill ha, och vad de tycker e kamerans/optikens "sweet spot", dvs dar den blir "snyggast/bast" Pa DV-kameror sa e brus och difraction skitsamma, men pa battre kamerar (stillbild) sa far man diffraction om man har hoga F-stop som 16 eller 32... Det finns satt att rakna ut. 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.