Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Hej!

Håller på att sätta ihop en DVD med enbart stillbilder.

Har fortfarande problem med att bilderna "hoppar" och darrar när dom kommer fram i tv-rutan.

Har fått lite olika tips härifrån innan hur man kan råda bot på problemet.

* Dra ner opaciteten en aning = Fungerar faktiskt hyfsat,

dock blir jag inte av med

allt darr.

* Lägg på lite BLUR

Vart hittar jag Blur i Premiere Elements?

Fler tips?

Vänligen

Anders

Postad

Du kan också köra 1 pixels motion blur i 90° i Photoshop. Eller allmänt köra lite Gaussisk oskärpa på bilderna i Photoshop och dessutom skala dom till rätt storlek om du inte ska zooma i dom.

/Max

Postad

Hej!

Tack för era svar! Carbe jag hittade det nu.

Max H alltid trevligt att få svar.. dessvärre förstod jag inte mycket av vad du skrev..typ 0. Men tack i alla fall!

Vänligen

Anders

Postad

Oops... sorry...

Första steget: Öppna bilden i Photoshop eller liknande. Applicera rörelse oskärpa där "riktningen" på rörelsen är 90 grader och mängden oskärpa en (1) pixel.

Andra steget: Lite oskärpa på hela bilden. Testa dig fram och titta på en TV eller Video monitor - INTE på dataskärmen för att bedöma mängden oskärpa.

Tredje steget: Skala ner bilden till DV storlek, lite oskärpa på hela bilden. Testa dig fram och titta på en TV eller Video monitor - INTE på dataskärmen för att bedöma mängden oskärpa.

/Max

Postad

Jag har ett förslag till: Byt antalet färger till NTSC också. Finns under filter, video, NTSC-color.

jag har dock en följdfråga (till mig själv?). Vad är de-interlace på en stillbild?

Postad

Hej!

Jag hittar nog inte så bra i mitt eget program...

För något filter och NTSC kan jag inte finna.

Skall det finnas under effekter?

Vänligen

Anders

Postad

En liten fråga till..!!

Någon sa att man ALDRIG skulle spara bilderna i JPEG.

Hur stor roll kan detta spela?

Nu är vartenda foto som jag har inlagt på min dator just

JPEG. Går det att ändra format på dom till PSD eller TGA, som jag blev rekommenderad?

Hur gör man i så fall enklast?

Vänligen

Anders

Postad

Nej, du skall titta under filter. Samma som när du gör "oskärpa" och sånt. Vad är det för version av photoshop? Sök på "video" och "ntsc" i hjälpen.

(Jag tror inte det är någon större katastrof med JPEG. Jag tror de menar att JPEG är komprimerade bilder, man så länge man inte öppnar, redigerar och sparar hundra ggr innan man använder dem. Men jag brukar kunna kunna spara i vilket format jag vill genom att välja "spara som" och ändra på filtypen, den rutan strax intill filnamnsrutan.

Postad

Jodå..men det tog lite tid! Jag har gjort helt fel då inser jag nu. Jag har lagt bilderna i en mapp på hårddisken och sedan importerat dom direkt till P Elements. Det var förmodligen därför jag inte hittade filter och NTSC Gorse.

Som tur är köpte jag Photoshop och Elements paket så jag skall ta och lägga in Photoshop imorgon och testa det där med NTSC. Du tror att det kan funka? Det kan ju vara värt ett försök i alla fall.

Undrar hur "proffsen" bär sig åt för att få det helt perfekt som man ser på tv

ibland? Det kan väl inte vara så att dom sitter och testar med lite "Blur" och lite mindre "opacitet" och NTSC och.... Det bör väl finnas ett säkrare sätt?

Tack ochså Max.. för ditt svar. Hänger dock fortfarande inte med i vad du menar med steg 1.

Vänligen

Anders

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...