Markus Dykfilm Postad 14 juni 2007 Postad 14 juni 2007 God dag gott folk. Jag håller på med ett jobb åt en kund. Det är två delar i jobbet; 1. Producera en infofilm 2: sätta ihop och motera visningspaket (Projektor, DVD, förstärkare, etc) Nu till min fråga: Den DVD-spelar som jag köpte in (kunden hade inte allt för mycket att lägga ut på paketet) blev en som inte är HD men den har Progressive scan. Jag köpte in den innan jag åkte upp och filmade. När jag filmade så tänkte jag att, "ja, om DVDen skickar en progressive signal (projektorn är en HD projektor och för utom HDMI, kan ta emot en progressive signal, RBG) så är det väll lika bra att filma i 25p i stället för 50i". Sakt och gjort, så jag filmade allt i 25p. Nu sitter jag och klipper i hop det hela men jag måste använda arkivbilder i filmen med (naturfilm). De har jag filmat i 50i (fast det går ju att deinterlicea dem). Nu kanske det låter som en redigerings fråga men det har inte med redigeringen att göra (tror jag). Frågan är om jag ska göra projektet i 50i>deinterlice vid export till DVD>skapa DVD projekt i Encore, eller skapa projektet i 25p>deinterlicea de gamla klippen>exportera DVD>skapa DVD projekt i Encore. Jag jobbar helt i adobe världen (PPro 1.5) Är Progressive scan signalen (RGB kablar) samma progressive scan som 25p? Nu tror jag att jag fått med allt... 0 Citera
Max_H Postad 14 juni 2007 Postad 14 juni 2007 Ska du ha en massa grafik och annat (som dessutom rör sig)? Är det en massa klipp hade jag nog valt att deinterlace:a klippen först och klippa sedan. /Max 0 Citera
Markus Dykfilm Postad 14 juni 2007 Författare Postad 14 juni 2007 Ska du ha en massa grafik och annat (som dessutom rör sig)? Är det en massa klipp hade jag nog valt att deinterlace:a klippen först och klippa sedan. /Max Det är inte så mycket grafik (titel i början och eftertext), inget som rör sig. Jag testar nu i ett 25p projekt med deinterlace:ade (eller hur det ska skrivas) arkivklipp. Filmen ska bara bli ca 7 min. 0 Citera
ronnylov Postad 20 juni 2007 Postad 20 juni 2007 Alltså DVD-spelare med progressive scan är väl mest användbart för NTSC-formatet där progressiv video lagras som interlaced enligt ett särskilt mönster och sedan kan DVD-spelaren återkapa de progressiva bilderna med 24 bilder i sekunden (rätta mig om jag har fel). Men när det gäller PAL-formatet så är ju bildhastigheten densamma oavsett om det är interlace eller inte så det går bra att mixa hejvilt i redigeringen. Det enda man ska komma ihåg är att man ska komprimera som interlaced då även om det är progressiv video inblandad med interlace-klipp. Det gör knappt någon skillnad på kvaliteten för den progressiva videon och där det är interlace så behålls all bildinformation. Låt TV-apparaten deinterlaca istället (om det är en platt-tv) eller låt den visa interlacingen i all sin härlighet (bildrörs-TV). En TV är gjord för att kunna visa interlaced video. De progressiva bilderna i 25p kommer att bli progressiva även på TV-apparaten så man behöver inte bry sig så mycket. Testa med ett par videosnuttar bara och se hur det blir, jämför sedan med att göra deinterlace. Mitt råd alltså: Välj interlaced så blir det bra! 0 Citera
Markus Dykfilm Postad 21 juni 2007 Författare Postad 21 juni 2007 Alltså DVD-spelare med progressive scan är väl mest användbart för NTSC-formatet där progressiv video lagras som interlaced enligt ett särskilt mönster och sedan kan DVD-spelaren återkapa de progressiva bilderna med 24 bilder i sekunden (rätta mig om jag har fel). Men när det gäller PAL-formatet så är ju bildhastigheten densamma oavsett om det är interlace eller inte så det går bra att mixa hejvilt i redigeringen. Det enda man ska komma ihåg är att man ska komprimera som interlaced då även om det är progressiv video inblandad med interlace-klipp. Det gör knappt någon skillnad på kvaliteten för den progressiva videon och där det är interlace så behålls all bildinformation. Låt TV-apparaten deinterlaca istället (om det är en platt-tv) eller låt den visa interlacingen i all sin härlighet (bildrörs-TV). En TV är gjord för att kunna visa interlaced video. De progressiva bilderna i 25p kommer att bli progressiva även på TV-apparaten så man behöver inte bry sig så mycket. Testa med ett par videosnuttar bara och se hur det blir, jämför sedan med att göra deinterlace. Mitt råd alltså: Välj interlaced så blir det bra! Tack för svaret... JAg är klar med filmen och har nu gjort klar DVD också. Jag deinterlace'ade klipper som var i 50i och exporterade som progresive DVD. Det ser riktigt bra ut på projektorn och framföralt så är kunden nöjd. Jag har inte tittat hur det ser ut på på Bildrörsteve eller med en "vanlig" DVD spelare. Jag ska göra en egen kopia och då får jag se hur det ser ut... 0 Citera
video_sync Postad 22 juni 2007 Postad 22 juni 2007 Då de flesta i dagens läge inte förstått vitsen med HDMI / Progressiv Scan, så är det alltid lämpligast att slutrendera materialet som Interlaced video. Interlaced bild lämpar sig alltid då: * De flesta Mjukvaruspelare på datorer De-Interlacar Interlaced bildmaterial under visning. * Bildrörs-TV (CRT) är byggda för att visa Interlaced bild. * De flesta ""Platt-TV"" De-Interlacar Interlaced bildmaterial. Så även om filmning sker i 25p så har det ingen betydelse om slut-rendereringen sker som interlaced. Signalen behåller ändå den progressiva "looken" på bildmaterialet. Det är helt enkelt bara hur macroblocken skall "prata" med uppvisningskällan huruvida signalen skall behandlas. 0 Citera
Markus Dykfilm Postad 23 juni 2007 Författare Postad 23 juni 2007 Då de flesta i dagens läge inte förstått vitsen med HDMI / Progressiv Scan, så är det alltid lämpligast att slutrendera materialet som Interlaced video. Interlaced bild lämpar sig alltid då: * De flesta Mjukvaruspelare på datorer De-Interlacar Interlaced bildmaterial under visning. * Bildrörs-TV (CRT) är byggda för att visa Interlaced bild. * De flesta ""Platt-TV"" De-Interlacar Interlaced bildmaterial. Så även om filmning sker i 25p så har det ingen betydelse om slut-rendereringen sker som interlaced. Signalen behåller ändå den progressiva "looken" på bildmaterialet. Det är helt enkelt bara hur macroblocken skall "prata" med uppvisningskällan huruvida signalen skall behandlas. OK... där ser man. Ännu ett ställe man är novis på. Att hålla i kameran och redigera kan man.... men när det kommer till vad som ska ske sen så är jag lite lost. Tack för svaret. 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.