bengtb Postad 7 juni 2007 Postad 7 juni 2007 Jag har en Mac där jag har en massa DV-fil(m)er som jag redigerat i iMovie HD 6.0.3 . Nu vill jag spara dem på DVD för backup-ändamål. Jag vill kunna läsa film-filerna även i framtiden och då även på en PC. Vilket är det mest kompatibla, helst icke-komprimerade/förstörande, format jag kan välja då? När jag provade nyss så försökte jag spara som en QuickTime-film i DV-format med AAC-formaterat ljud. Ljudet blev OK, men filmen visade bara övre vänstra hörnet på PC. Så uppenbarligen är det inte det bästa formatet :-) Vad skall jag välja? Hjälp! 0 Citera
EvilElvis Postad 8 juni 2007 Postad 8 juni 2007 QuickTime Animation är bra, och lossless. Dock blir ju filerna rätt tunga. 0 Citera
Max_H Postad 8 juni 2007 Postad 8 juni 2007 Och du har valt helt vanlig QuickTime DV? Det borde funka hur bra som helst på en PC med QT installerat. /Max 0 Citera
EvilElvis Postad 8 juni 2007 Postad 8 juni 2007 Och du har valt helt vanlig QuickTime DV? Det borde funka hur bra som helst på en PC med QT installerat. /Max Jag testade det en gång, men fick ett ryckigt resultat när jag sen drog in det i Premiere på PC:n. Som att den tappade en frame här och där. Väldigt märkligt. Slutade med att jag fick exportera som QT Animation för att komma runt det. Kan ju iofs varit nåt strul med min installation. 0 Citera
Max_H Postad 8 juni 2007 Postad 8 juni 2007 PPro har inte haft "riktig" QT DV playback tidigare - kommer i CS3. Då är det i princip lika snabbt som DV AVI. Plus att man kan blanda projekten mellan Mac och PC (du kan starta capture på en Mac, börja klippa på Mac och sen flytta hela projektet till en PC - eller tvärtom). /Max 0 Citera
megawatti Postad 8 juni 2007 Postad 8 juni 2007 x264 Brukar jag anväda för animationer från macen till pc:n 0 Citera
bengtb Postad 8 juni 2007 Författare Postad 8 juni 2007 Och du har valt helt vanlig QuickTime DV? Det borde funka hur bra som helst på en PC med QT installerat. /Max Mycket märkligt. Med QT Player visades bara den övre vänstra kvadranten. Med IE fungerade det dock bra, fast nedskalad i storlek lite. Det verkar i alla fall som om formatet förstås även på PC. 0 Citera
bengtb Postad 8 juni 2007 Författare Postad 8 juni 2007 x264 Brukar jag anväda för animationer från macen till pc:n Är det H264 du menar? Det är i alla fall ett komprimerande (och förstörande format). Om det inte är H264 du menar, vad tänker du på då? 0 Citera
Munthe Postad 3 juli 2007 Postad 3 juli 2007 H.264 (som det heter) är verkligen ingen bra codec för lagring. Det är en renodlad webbcodec och multimediacodec och skapar väldigt stor förlust i materialet som bengtb skriver. 0 Citera
Vandraren Postad 7 juli 2007 Postad 7 juli 2007 Du kanske har speciella skäl till att vilja ha materialet på DVD, men om det bara är fär en säkerhetsbackup varför inte göra följande. Lägg upp materialet på timelinen och stoppa in ett nytt band i kameran och kör ut allt till den. Då kan du i framtiden använda dig av vilken dator som helst plus att du har en suverän backup av ditt material 0 Citera
barnholdt Postad 7 juli 2007 Postad 7 juli 2007 Jag har en Mac där jag har en massa DV-fil(m)er som jag redigerat i iMovie HD 6.0.3 . Nu vill jag spara dem på DVD för backup-ändamål. Jag vill kunna läsa film-filerna även i framtiden och då även på en PC. Vilket är det mest kompatibla, helst icke-komprimerade/förstörande, format jag kan välja då? När jag provade nyss så försökte jag spara som en QuickTime-film i DV-format med AAC-formaterat ljud. Ljudet blev OK, men filmen visade bara övre vänstra hörnet på PC. Så uppenbarligen är det inte det bästa formatet :-) Vad skall jag välja? Hjälp! QT DV alt QT anim. helt klart. Vad du än gör så ta inte h.264 som backup. Ett ytterligare alt. kan ju vara att föra över materialet till nya DV-band, då du säger att du har "en massa" DV-film. EDIT="Vandraren kom tydligen före med DV-banden, men det är ett nog så bra alt." 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.