_nemo_ Postad 6 juni 2007 Postad 6 juni 2007 Well, ska skicka iväg en outline till TV-serien om Sam och Rai i dagarna. Men grejen är att jag inte blir klok på den. Den måste ju funka, men hur ska egentligen en outline se ut? Jag har aldrig läst någon, aldrig sett någon. Jag sökte men fann inget. Jag vet ju HUR en outline skall vara, som en synopsis fast mer detaljerad och längre. Men ändå...... Så jag tänker helt enkelt lägga upp den här och se om man kan få lite tips och ideér från några av er. Några förslag? Ser det bra ut? Kan man ta bort saker, behövs det läggas till saker? Kort sagt, skulle ni bli sugna på det här om ni satt på ett TV-bolag?Outline Uppdrag Rädda Filmen..doc 0 Citera
jbergman Postad 6 juni 2007 Postad 6 juni 2007 För det första skall konstateras att jag verkligen inte vet hur en text av denna typ egentligen skall se ut, men några saker slår mig likväl. 1) Du borde ha en kort sammanfattning av hela serien, inte mer än ett eller två stycken, i början. Något som väl sammanfattar hela konceptet. 2) Det känns som att det är lite för lite "sälj" i texten. Det är svårt att sätta fingret exakt på vad som ger mig det intrycket, men det känns som att du inte är självsäker nog. 3) Skippa alla referenser till "karaktärer" som i "då kommer en ny karaktär in, Mi". Baka in dem i det löpande referatet av serien, för nu rycks man ut ur flödet varje gång en ny biroll introduceras. 4) Jag saknar en idé om hur de enskilda avsnitten skall vara uppbyggda, och om jag hade varit tv-producent hade det gjort mig orolig. Är det tänkt att avsnitten skall vara uppbyggda kring specifika teman, problem, whatever, eller är tanken att det skall vara en kontinuerlig historia som är indelad i avsnitt som avslutas med en cliffhanger, eller något annat? 5) Det allra sista stycket bör definitivt flyttas (och skrivas om lite) till början. Här närmar vi oss seriens kärna, och det måste lyftas fram. Tja, lite blandade tankar i alla fall. Lycka till! /Jakob 0 Citera
kamera10 Postad 7 juni 2007 Postad 7 juni 2007 Det var bra tycker jag, bra och tydligt! Men du skulle gärna kunna framgå vad som är fel med Svenska Filmindustrin! 0 Citera
_nemo_ Postad 7 juni 2007 Författare Postad 7 juni 2007 1) Du borde ha en kort sammanfattning av hela serien, inte mer än ett eller två stycken, i början. Något som väl sammanfattar hela konceptet. Helt enkelt en kort synopsis innan själva outlinen? Eller mer bara berätta lite om den i stora drag utan att ta upp själva handlingen? För är det inte lite jobbigt att först läsa den i korta drag för att direkt efter läsa om den igen fast mer detaljerat? 2) Det känns som att det är lite för lite "sälj" i texten. Det är svårt att sätta fingret exakt på vad som ger mig det intrycket, men det känns som att du inte är självsäker nog. Hmm, svårt. Självsäkerheten känner jag att jag har, tror verkligen på det här. Först trodde jag att jag haft fel med målgruppen, nämligen att jag trodde att det bara skulle vara yngre som skulle gilla dom. Men det visade sig att jag bara fick respons från äldre. Men när jag sedan har lagt ut fimer med dom på en ungdomssite så är jag nu säker på att det är DÄR som Sam och Rais största skara av fans kommer att finnas. Mer sälj, hmmm. Ska läsa igenom texten med det i tankarna. 3) Skippa alla referenser till "karaktärer" som i "då kommer en ny karaktär in, Mi". Baka in dem i det löpande referatet av serien, för nu rycks man ut ur flödet varje gång en ny biroll introduceras. Självklart, tack för det. 4) Jag saknar en idé om hur de enskilda avsnitten skall vara uppbyggda, och om jag hade varit tv-producent hade det gjort mig orolig. Är det tänkt att avsnitten skall vara uppbyggda kring specifika teman, problem, whatever, eller är tanken att det skall vara en kontinuerlig historia som är indelad i avsnitt som avslutas med en cliffhanger, eller något annat? Detta kan man ju ta med i egna kommentarer-delen. Ska fixa det. 5) Det allra sista stycket bör definitivt flyttas (och skrivas om lite) till början. Här närmar vi oss seriens kärna, och det måste lyftas fram. Done! Det var bra tycker jag, bra och tydligt! Men du skulle gärna kunna framgå vad som är fel med Svenska Filmindustrin! Där har vi ju en av sakerna som jag känt har varit ett problem. Det kommer ju att visas på ett bättre sätt i själva manusen senare. Bl.a genom dialog. Men jag håller med. Ska försöka få in det lite fint i outlinen också. Tusen tack för era kommentarer! 0 Citera
jbergman Postad 7 juni 2007 Postad 7 juni 2007 Helt enkelt en kort synopsis innan själva outlinen? Eller mer bara berätta lite om den i stora drag utan att ta upp själva handlingen? För är det inte lite jobbigt att först läsa den i korta drag för att direkt efter läsa om den igen fast mer detaljerat? Jag tänkte mig något i stil med: "Sam och Rai är två grabbar som är trötta på filmsverige och bestämmer sig för att göra något åt det. Men att bli storslagna regissörer är inte det lättaste. De gör sitt bästa med hjälp av sin hunsade granne Malmsten, den avdankade och översexuelle skådishunden Lasse, den vilsne utomjordingen Blipp och inte minst kvinnan som hotar att slå split mellan vännerna. Men Sam och Rai rider ut alla stormar och når mot alla odds sitt mål. De får sin finansiering, drar till sig hatobjektet Kjell Bergkvist och blir hela mediasveriges älsklingar. De har nått dit det är få förunnat att nå." Tja, skrivet i hast, men du förstår säkert vad jag menar. En text som i korthet sammanfattar vad som händer, men vars främsta syfte är att få läsaren att läsa vidare. Som en baksidestext, fast man även avslöjar lite av slutet. Hmm, svårt. Självsäkerheten känner jag att jag har, tror verkligen på det här. Jo, jag vet att du tror på projektet, men om det är något jag lärt mig från en bekant på svt drama så är det just att man aldrig kan brösta sig för mycket. Visar man minsta tvekan så blir producenterna rädda. /Jakob 0 Citera
_nemo_ Postad 7 juni 2007 Författare Postad 7 juni 2007 "Sam och Rai är två grabbar som är trötta på filmsverige och bestämmer sig för att göra något åt det. Men att bli storslagna regissörer är inte det lättaste. De gör sitt bästa med hjälp av sin hunsade granne Malmsten, den avdankade och översexuelle skådishunden Lasse, den vilsne utomjordingen Blipp och inte minst kvinnan som hotar att slå split mellan vännerna. Men Sam och Rai rider ut alla stormar och når mot alla odds sitt mål. De får sin finansiering, drar till sig hatobjektet Kjell Bergkvist och blir hela mediasveriges älsklingar. De har nått dit det är få förunnat att nå." Den duger fint. ctrl+c. Hur mycket blir jag skyldig? ;) 0 Citera
jbergman Postad 8 juni 2007 Postad 8 juni 2007 Hur mycket blir jag skyldig? ;) Efter den gångna natten behöver jag varenda spänn, det ska du veta... /Jakob 0 Citera
_nemo_ Postad 8 juni 2007 Författare Postad 8 juni 2007 Hehe, ska ha det i tankarna sen =) Ingen mer som har några tankar? Annars putsar jag till den nu och skickar iväg. 0 Citera
e93mw Postad 8 juni 2007 Postad 8 juni 2007 Jag tycker det ser bra ut. Dock är jag lite tveksam till den översexuella hunden och våldtäktstemat, men det är möjligt att det gör sig bättre i bild än på papper! :) Annars vill jag bara önska lycka till!!! Du får gärna hälsa TV-bolaget att det finns 33-åriga hardcore-fans där ute :D 0 Citera
_nemo_ Postad 8 juni 2007 Författare Postad 8 juni 2007 Jag tycker det ser bra ut. Dock är jag lite tveksam till den översexuella hunden och våldtäktstemat, men det är möjligt att det gör sig bättre i bild än på papper! :) Annars vill jag bara önska lycka till!!! Du får gärna hälsa TV-bolaget att det finns 33-åriga hardcore-fans där ute :D Good =) Hunden Lasse är lätt en av höjdpunkterna i serien. oroa dig inte ;) Jag ska hälsa dom det :) 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.