Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Skulle det bli stor skillnad mellan att spela in ljud med hjälp av NT-3:a kopplad till Canons HV20 (enligt personelen på Lindqvist radio får man ett bakgrundssurr med just den här modellen som man inte får med andra modeller, hur petiga de är vet jag inte) gentemot att ha samma mic och spela in på en md-disc eller liknande (vad som nu är bra med förhållandevis billigt att spela in på) ?

Väldigt tacksam för svar.

Postad

Det beror ju på hur högt bakgrundssurret är, md är ju inte direkt "icke förstörande" heller, men är bruset på kameran värre så hade ju jag ändå föredragit mdn. Men testa och lyssna själv.

Postad

Ok, jag förstår men om man ser rent generellt sett... är det en betydande stor skillnad (till externa spelarens favör) mellan en att ha en mic kopplad till en "konsumentkamera" i 10 000 kr-klassen (såsom HV20) och att spela in med hjälp av mic på en extern spelare, som MD, kvalitétsmässigt?

Postad

Ok då, men jag hade nog ändå känt mig väldigt osäker med en md på set som enda ljudbandaren. De är ju inte direkt anpassade till platsen. Du måste likförbannat ha en mixer emellan och kan du överhuvudtaget lyssna genom mdn för att veta vad som egentligen går in? Funkar nog väldigt bra som backup, det tror jag också på, men som enda alternativ hade jag inte litat för mycket på det.

Postad

Jag hade inte köpt en MD eller liknande alls, jag hade satsat på en Fieldrecorder som matchat plånboken :-)

Själv spelar jag in på en Microtrac just nu, men håller på & rotar runt efter ett mer professionellt alternativ.

Dom finns i alla prisklasser mellan 3000:- (Zoom H4) till ungefär 160.000:- (en Nagra *dräggel* med flash jag inte minns modellbetäckningen på).

Postad

StenR: Mmm, vet inte om min budget klarar den...

Luzer: okej, tar till mig det.

Christian van Caine: Tack för tipset. Eh... det finns inget ännu billigare alternativ du kan rekommendera för den fattige studenten... Det kvarvarande av min budget efter inköp av videokamera är tyvärr inte så mycket...

Postad

Christian van Caine: Nej ingetdera. Bara det att jag har helt enkelt inte speciellt mycket pengar kvar efter jag har köpt kameran.

Förresten, Röde NT-3 kräver XLR, va? Det är lite synd om man ska ha den kopplad till kameran (Canon HV20) måste man då ha omvandlare eftersom den bara har 3,5 mm kontakt.

Postad

Om man "måste" ha en mixer beror väl på ambitionsnivån. Röde Videomic funkar ihop direkt med HV20. Det finns ju annars begagnat om du absolut vill spela in ljudet separat (skulle inte börja med det om du har ont om pengar), leta efter "Hi-MD" eller "Zoom H4" på de svenska annonssajterna.

Postad

Hej!

En Sony Hi-MD MZ-RH10 är vad jag använder. Den klassas som "MiniDisc Recorder", inte "player", och har därmed fler funktioner och finesser riktade mot oss som främst vill använda maskinerna för att spela in. Den spelar in i PCM, liksom tidigare nämnts, och tillåter aktiv övervakning av inspelningen via hörlurar.

Hittills har jag inte haft något problem att synkronisera ljudet från minidiskinspelaren med videon, men jag har bara arbetat med max 6min långa "scener". Som mikrofon använder jag en Audi-Technica ATR55 shotgunmikrofon, vilken kanske inte är idealisk men som ändå möter de krav jag ställer på den.

Mitt senaste projekt krävde att jag spelade in korta rollspelssessioner på engelska (det gällde en undersökning av svenska gymnasieelevers förmåga att bete sig artigt i olika situationer) vilket krävde god ljudupptagning eftersom rapporten i stort skulle bygga på just talet. I det fallet spelade jag in med min minidisk och lade till och synkroniserade ljudet med bilden i efterhand. Resultatet blev strålande i det att varje ord uppfattades klart och tydligt trots att ljudnivån under rollspelen hålligts ordentligt under de nivåer som tränade skådespelare förväntas hålla.

Kort och gott – för mig fungerar det utmärkt med en minidiskinspelare men, liksom StenR säger, är det ambitionsnivån och de krav man ställer på ljudet som i slutänden avgör.

Cheerio!

Calaf

Postad

Tack för ditt svar Calaf.

Jag vet dock inte riktigt om jag i dagsläget har råd med extern ljudutrustning det varkar gå på eh.. lite mer än en extern mic i all fall. Så det får nog bli lösningen med direkt kopplad till kameran, så länge i alla fall. Troligtvis blir det nog en populär Röde VideMic...

När du, Calaf, ändå är på tråden (eller "med" i tråden) så kanske jag ska passa på att fråga om du har testat att köra extern mic, som din ATR55 eller någon annan, direkt kopplad till HV20an och i så fall hur resultatet har blivit. Som jag skrev i första inlägget så hävdar de på Lindqvist Radio att kameran ger ett väldigt högt bakgrundssurr med extern mic (vet dock inte hur kräsna de är..)

Postad

Nu har jag testat att kopla in min ATR55 i HV20:an, men dessvärre var resultatet inte bra; ett skarpt hissande ljud hördes konstant.

Dock så kunde jag inte höra någon skillnad när inspelningsnivån sänktes/höjdes, vilket får mig att misstänka att det kan röra sig om ett problem med min mikrofon. Förvisso står ej samma hissande ljud att höra när jag spelar in på datorn eller med min minidisk, men, och rätta mig om jag har fel, borde hissandet inte ha blivit tystare om inspelningskänsligheten minskades?

Vidare så är ATR55 en mono-mikrofon... err... japp... så vet ni det:P.

Hur som helst, jag skall försöka få tag på (låna) en annan mikrofon och testa, men jag vet inte när jag kan göra det.

Cheers,

Calaf

Postad

Jag tycker det borde vara tvärtom, att är det miken som det är fel på och skickar ut dålig signal så borde ju denna signal öka när du ökar gainen, och mindska när du drar ner. Låter mer som det är fel på kameran tycker jag. Får du samma ljud om du inte kopplar in något alls, eller prova att koppla in bara kabeln men ingen mik på. Det kan ju vara kabeln som är kass också. Hur låter det när du inte spelar in? Utan bara lyssnar. Och testa även att koppla in samma mik i en annan kamera eller mixer och lyssna.

Postad

Ja, det är sant Luzer, så borde det ju vara. Suset är i alla fall inte där när jag spelar in med kamerans inbyggda mikrofon. Hmm, skall testa med mikrofonen avstängd en gång, och se om det är sladden det är fel på. Om det är det kan jag dock inte göra mycket åt det, då sladden är fast ansluten till mikrofonen.

Cheers,

Calaf

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...