pilotman Postad 3 juni 2007 Postad 3 juni 2007 Hur får man en röst att låta som i gamla 30tals programm? Spelar upp den lite snabbare? 0 Citera
gorse Postad 3 juni 2007 Postad 3 juni 2007 Man pratade så på 30-talet. I övrigt misstänker jag att det fattas både lite bas och diskant. En bekant har en avlägsen släkting som flyttade till australien på 60-talet kom härom året till sverige på besök. Det var verkligen en upplevelse att höra svenska i verkligheten så som den talades på 50-60-talet. De hade inte ändrat sitt tal ett smack sen dess. 0 Citera
jernby film Postad 3 juni 2007 Postad 3 juni 2007 Man pratade så på 30-talet. I övrigt misstänker jag att det fattas både lite bas och diskant. En bekant har en avlägsen släkting som flyttade till australien på 60-talet kom härom året till sverige på besök. Det var verkligen en upplevelse att höra svenska i verkligheten så som den talades på 50-60-talet. De hade inte ändrat sitt tal ett smack sen dess. Är det sant som du säger Gorse? Pilotman, är det en ny röst du ska spela in? Kan inte tänka mej något som skulle få en röst likna 30-tal, utan en imitatör. Däremot finns diverse skrap och radioknaster mm i adobe audition. Du kan ju göra rösten genom att spela den snabbare och lite 30-tals radioskrap, kan bli kul iallafall. /nils 0 Citera
Christian van Caine Postad 3 juni 2007 Postad 3 juni 2007 Njaa, inte riktigt :-) Att deras röster låter som dom gör beror på att dom använde mycket keffiga ribbonmickar med väldigt låg känslighet. Iom att dom var så okänsliga (menar mickarna, även om talarna säkert var likadana själva åsså ;)) så var dom tvugna att tala mycket högt & tydligt. Att försöka framstå som man talar i vanlig samtalston när man egentligen skriker som en trotsig bäbis får då den här effekten på vad som spelas in :-) ...sen tillkommer ju givetvis både rent tekniska aspekter & dialekter som gör sitt till. 0 Citera
jernby film Postad 4 juni 2007 Postad 4 juni 2007 Ja,förstår vad du menar. Ungefär som folk pratar något högre i mobiltelefon när de har samtal från Borås och skriker med samtal från USA, för att rösten ska över atlanten. När man en gång besökt folk födda på 1800-talat så vet jag att man talade högt och tydligt från telefonnr. 12 enligt regler. Samtidigt intressant det där med hur folk pratade förr som Gorse säger, som vanligt alltså. Man märker ju på gamla skådespelare som lärt sej hur man talar, både på teater och i film, anpassat efter hur ljudet ska komma fram ;) Man taaaaalar tydligt. Vet inte hur trådskaparen kan få fram en sån röst som blir bra, alltså. /nils 0 Citera
gorse Postad 4 juni 2007 Postad 4 juni 2007 Jovars. Men man artikulerade i allmänhet bättre förr. Och i gämförelse med i dag, mycket mer styltigt. Eller högtidligt om man så vill. Motala rundradiomuseum kan jag rekomendera om man har vägarna förbi. Det var egentligen Lennart Hyland som införde familiärt småprat i radion, men även han låter ju som i givakt gämfört med i dag. I Sveriges radios arkiv finns mycket kul, bla är ju de inspelade klagomålen på den kvinnliga nyhetsuppläsaren nån gång 30-talet. http://www.sr.se/cgi-bin/Mall/amnessida.asp?programID=1602&grupp=2371 Nils. Vi närmare eftertanke var "häromåret" ganska många år sen. Den bekante var min förre chef. 0 Citera
jernby film Postad 4 juni 2007 Postad 4 juni 2007 Skicka PM om den bekante, kommer inte ihåg. Förresten väntar 8mm-kamera inkl belysning, klippbord mm. Pris 1 kr sa vi. Nära dej. /nils 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.