Gå till innehåll

Hur bränner jag en film på 1½ timma till DVD?


the_looop

Recommended Posts

Hej, Jag ska bränna urt en film nu som tar 20 gig :(

Men jag har bränt ut filmer som har tagit mycket förut som är under 2 tim i ENCORE men nu så har programet slutat att fungera (kommer bara upp MASSOR av errors). så nu undrar jag hur jag kan göra? Någon som vet t.ex något program eller liknande??? Hör av er så snabt som möjligt tack!

 

Edit: Märkte nu att jag hadde skrivit "Branna" i rubriken... Sorry om någon störde sig på det...

Länk till kommentar
Share on other sites

tjena!

 

Har du nero så tror jag dom tillhandahåller nån form av lösning för både kodning och bränning. Nånting jag avände för ett tag sen var produkter från

http://www.pegasys-inc.com/

snabba o smidiga grejjer. gör jobbet utan att du ska behöva ställa in massa parametrar hit o dit.

Sen har du ju http://www.videohelp.com/convert, där det finns en uppsjö av lösningar.

 

Nått bör kanske funka//johan

Länk till kommentar
Share on other sites

Hej, Jag ska bränna urt en film nu som tar 20 gig :(

Men jag har bränt ut filmer som har tagit mycket förut som är under 2 tim i ENCORE men nu så har programet slutat att fungera (kommer bara upp MASSOR av errors). så nu undrar jag hur jag kan göra? Någon som vet t.ex något program eller liknande??? Hör av er så snabt som möjligt tack!

 

Edit: Märkte nu att jag hadde skrivit "Branna" i rubriken... Sorry om någon störde sig på det...

 

Ominsallation?

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 3 veckor senare...

HCEnc är en bra MPEG-2 encoder men den kräver avisynth. Komprimera till DVD-kompatibel MPEG-2. Importera sedan t.ex. till DVDlab (finns i 30 dagars demo) och skapa DVD-layouten där. Bränn sedan med valffitt brännarprogram till DVD-VIDEO.

 

För att just få plats med 90 minuter så använd en lämplig bitrate, gissningsvis 6 mbit/s för video och 256 kbit/s för ljudet (har ingen bitrate kalkylator i den här datorn men tror det bör hamna där någonstans).

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 år senare...

Jag har precis redigerat klart en 90 minuters film också. Det är filmprojekt nummer 2 för oss och förra filmen var 47 minuter, den var bökig nog att få ned på en dvd.

Jag får hjälp av Film i Västernorrland med den tekniska biten då jag enbart är intresserad av den kreativa biten. Hur som helst så skulle jag vara tacksam att veta hur jag komprimerar filmen bäst, utan att tappa kvalitét.

Tack på förhand.

Länk till kommentar
Share on other sites

Du tappar alltid kvalitet det är bara fråga om hur mycket och om det syns?

 

90 minuter bör du kunna få in på en DVD med bra kvalitet. Det beror en del på hur originalbilderna ser ut men prova med att göra en mpeg2 fil med inställningen 7000 Mb/s och CBR (Constant Bit Rate).

Länk till kommentar
Share on other sites

Med dual layer DVD är det inga problem att maxa bitraten för DVD och ändå få in nästan 2 timmar video. Men för single layer så måste man begränsa bitraten en aning för att få in 90 minuter:

http://www.videohelp.com/calc.htm

 

Med denna så får jag till att man kan ha maximalt 6,5 Mbit/s video medelbitrate för 90 minuter video och 256 kbit/s audio. Jag skulle kört 2-pass VBR istället för CBR för att kräma ut mera kvalitet där det behövs. Kan också vara bra att ha viss marginal så att skivan inte blir proppfull om nu encodern inte levererar inställd bitrate helt exakt. Så kanske 6,3 Mbit/s blir lagom. Glöm inte att komprimera ljudet också.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...