Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Hej!

Ursäkta en newbie fråga, men var sker den största kvalitetsförlusten i nedanstående scenario och sker det en förbättring i alternativen, hoppas någon orkar svara!

 

I dagsläget:

Canon MV6iMC - MovieMaker - Nero Vision - DVD

Canon MV6iMC - Nero Vision - DVD

(upplever en märkbar kvalitetsförlust vid uppspelning i dator/TV)

 

Alternativ 1:

Canon MV6iMC - Adobe Premiere Elements 3.0 - DVD

 

Alternativ 2:

Canon XH-A1 - Adobe Premiere 3.0 - DVD

 

Används främst för videoanalys med Dartfish programvara (http://www.dartfish.com), men filmar även en del matcher av olika slag.

Kan Canon HV-20 vara ett alternativ till Canon XH-A1 (saknar i dagsläget möjligheten att zooma med zoomring).

 

Tacksam för svar !

Mvh, Pierre

Postad

Om du har gjort något med klippen på tidslinan så kan du ha tappat kvalitet. T ex en dissolve övergång ger en förlust i övergången. Om du inte har gjort något på tidslinan utom att exportera till konvertering för DVD så ligger säkert kvalitetsförlusten du märkt i inställningen av kompressionsprocessen till MPEG2.

  • 2 veckor senare...
Postad

Importerar filen som ren .avi och plockar upp den för att brännas som DVD.

 

Med kvalitetsförlust menar jag uppspelning direkt från DV kameran på TV (ser helt ok ut) kontra import till brännarprogram, uppspelning av DVD på TV (upplevs som grovkornigt, lite osmdiga rörelser) ...

 

Kan man anta att det blir bättre om man importerar filmen från kameran via Adobe Premier Elements 3.0 ?

 

Mvh, Pierre

Postad

med ren .avi menar de okomprimerad .avi.. så länge du exporterar din film i ett okopmrimerat format (lossless) så kan du flytta runt ditt klipp hur som helst mellan olika program. Såfort du komprimerar till DVD så sker dock en stor kvalitétsförlust då mpeg2 komprimeringen används i dvd-formatet är förhållandevis hårt (lossy). Samma sak gäller om du exporterar tillbaka till minidv band eller liknande. MiniDV komprimerar också din film och en generation av kvalité försvinner. MiniDV komprimerar dock inte så hårt som DVD. Det du kan göra om du vill ha 100% kontroll på hur din film komprimeras när du väljer att exportera den till en DVD är att använda programmet TMPGEnc http://www.tmpgenc.net/

Postad

Jag har ingen aning, bäst att säga det. Men de få gånger jag faktiskt spelat in något som är värt att spara har det varit när nån fyllt år eller gift sig. Sen har jag lånat ut kameran till personen som då tagit in inspelningen i datorn. Hm, inte så långt utan det går nog att bränna direkt utan redigering eller komprimering. Någon redigering gjordes altså inte, utan tex moviemaker sög in filmen och man tog fillen som hamnade direkt till disk. Ingen rendering heller utan ägaren startade Nero Burning-nånting. Pekade ut filen och brände till DVDformat.

 

När vi stoppade i filmen i teven, så det inte ut som jag erinrar att min kamera brukar spela in. Om det är Nero som har dåliga algoritmer för att trolla om filmen till nått som bränns i dvd-format eller om moviemaker är kass på att göra capture på filmen har jag inte en aning om. Men det blev väl inte som jag förväntade mig. Det brukar se bättre ut för mig.

Jag sa inget då de var nöjda.

Postad

Jag skulle rekommendera att testa någon fristående encoder istället, såsom Mainconcept MEPG encoder, Procoder eller varfrör inte det suveräna graticprogrammet HCEnc? För bästa möjliga kvalitet använd så hög bitrate som möjligt. I praktiken brukar det för mig innebära 8 Mbit/s och konstant bitrate (på grund av att man ligger nära maxbitrate för DVD så tjänar maninget på VBR). Då får man in ca en timme video per DVD-skiva. Dessutom undvik deinterlacing i redigeringen utan behåll interlace och koda som interlaced DVD.

Postad

Där har man möjlighet att välja högsta bitrate ca 9000 vilket skulle innebära att ca 60 min. får plats på en DVD skiva. Ska försöka mig på en jämförelse med samma förutsättningar som tidigare nämnts.

 

Är Adobe Premiere Elements 3.0 ett bättre alternativ än Nero Vision?

Postad

9000 ska funka i teorin men själv har jag upplevt problem med bitrate-spikar ibland trots konstant bitrate (kanske blir någon "overshoot"-effekt vid snabba förändringar mellan enkla och komplicerade scener). Dessa spikar har då resulterat i att uppspelningen hackat till ibland så därför har jag sänkt mitt max till 8000 och skillnaden mellan 8000 och 9000 är inte jättestor i praktiken. DVD har en maxgräns på ca 10 mbit/s för alla videeo och ljudspår tillsammans plus den overhead man får när allting muxas ihop till VOB-filer.

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...