Gå till innehåll

Manus: "Extro" (10 sidor)


massimou

Recommended Posts

Titel: Extro

Voodooversion: 1 (Ny version http://forum.voodoofilm.org/showthread.php?t=14954)

 

Ola är en kaxig och arrogant kille. Han avverkar tjej efter tjej. Han gör vad han vill med dem, sen skiter han i dem. En dag får han besök av ett gammalt ex. Hon har hämnd i sikte.

 

Skulle vara tacksam för all feedback jag kan få, då jag inte är särskilt erfaren manusskrivare.

Extro.doc

Länk till kommentar
Share on other sites

Jävligt tight manus som jag diggar stort. Älskade slutet, det var klockrent. Med rätt skådespelare och framför allt rätt skådespelerskor kan det mycket väl resultera i en intensiv liten thriller. Skulle älska att se resultatet.

 

Dock så är det några saker jag tänkte på, och dessa är som följer:

 

1) Om du ska skriva vad en karaktär gör eller hur han agerar så ska detta ske inom parantes när det är inbakat i dialog. Och på sida sju ska du inte dela upp Novas dialog. Skriv bara inom parantes att hon skriker det sista.

 

2) Aningen trivialt, men WTF. Jag skulle nog skriva SMS med stora bokstäver eftersom att det dels är en förkortning, och med små bokstäver tror man (i alla fall jag) till en början att det är ett felstavat ord.

 

3) När Ola är instängd i källaren och försöker kontakta tjejerna agerar han inte särskilt trovärdigt tycker jag. Om man ser till killens image så skulle han väl ändå spela lite kaxig, även i situationen i fråga. Kanske utrycka sig i stil med "Äh, va fan, släpp ut mig. Har ju cellskräck för fan." Inte nödvändigtvis svära och så, men du förstår.

 

4) Här och var upprepar du samma ord flera gånger, vilket gör att läsningen inte flyter på. Tänker till exempel på "Ola blir sparkad igen. Det blir tyst igen." Låter kanske petigt, men jag skulle nog skriva "Ola blir sparkad igen, samtidigt som tystnaden återkommer." Eller nått sånt.

 

5) STAVFEL: Ljusskimret stavas med ett M.

 

6) Om en karaktär bara skriker, typ vrålar, skriv inte det som dialog. Skriv förslagsvis: "Jonas SKRIKER".

 

7) Beskriv gärna de olika platserna i manuset med en eller två meningar var, så man får din bild av miljön som berättelsen utspelar sig i.

 

8) STAVFEL: På sida 10 stavar du Jag med R på slutet.

 

9) En sak som gäller hela manuset är att jag tycker att du ska trycka ihop meningar med komman. Som det är nu är det lite hackigt att läsa när varje mening är så kort.

 

10) Brottningen i slutet kanske du kan överväga att dela upp i mindre paragrafer, då det är lite rörigt då och då.

 

Men som sagt, jättebra manus. Dialogen var super. Inte överglödig men pulshöjande. Kommer det att filmas?

Länk till kommentar
Share on other sites

Det kan nog bli något av det här manuset. Premissen är god, men det finns en del svagheter. Men istället för att strukturera min kritik (eftersom jag är trött) så följer jag TheBrotherOfLights exempel och slänger jag fram ett gäng punkter.

 

1) Språket. Det är alldeles för icke-visuellt. Beskriv bilder. Det här är ett problem som är genomgående, men jag kan nämna ett konkret exempel, mest för att det är tydligt: "Plötsligt står en tjej på terassen och iakttar Ola." Plötsligt i vilken visuell bemärkelse? Fundera på den du.

 

2) Källaren. Antingen är det mörkt eller så är det inte mörkt. Du skriver att det är praktiskt taget kolmörkt, men likväl kan vi se allt Ola gör. Det går inte ihop.

 

3) Slutet. Stryk den där tidningen. Vad du än gör, stryk tidningen.

 

4) Scenerna mellan Hanna och Nova. Det verkar som att du har valt att lägga in all exposition i dessa scener, och det är inte så lyckat. De talar mer till publiken än till varandra.

 

5) Början. Scenen med Jessica och smset till Anna är bara förvirrande. Om du vill etablera Ola som en player måste du vara lite tydligare. (Fast se nedan om varför det samtidigt är bra att vara otydlig på den punkten.)

 

6) Strukturen. Jag gillar att du har två mysterier igång så snart tjejerna har slagit honom medvetslös, nämligen 1) varför har han råkat ut för detta? och 2) vad tänker tjejerna göra med honom? Det här är ett gyllene upplägg för att hålla kvar tittaren i stolen, men då måste informationen läcka ut i ett lagom tempo, så att man bit för bit kan få ihop pusslet. Exakt hur man väljer att göra detta beror helt på vilket resultat man vill uppnå, men du bör definitivt ta dig en funderare över den aspekten av manuset. Som sagt, du har ett gyllene upplägg; slarva inte bort det.

 

I övrigt håller jag med om nästan allt som TheBrotherOfLight skrev. Jag skulle dock aldrig få för mig att skriva sms med stora bokstäver. Det har jag nog inte gjort sedan 1997...

 

Det var några blandade tankar. Det kanske kommer mer.

 

Lycka till!

/Jakob

Länk till kommentar
Share on other sites

Här ska du få mina kommentarer, och jag är tyvärr inte så positiv som BrotherOfLight. Men jag ska vara konstruktiv! :)

 

 

Mycket av handlingen i början sker på en mobildisplay. Kan bli otydligt och trist. Han kanske borde prata lite med sig själv, kommentera det han skriver.

 

Miljöbeskrivningarna är, som BrotherO.L. skriver, lite knappa.

 

Hur mörkt är rummet egentligen? Ola ser inget, men vi ser...

 

Du skriver nog alltför litterärt. Tänk på att det endast ska visas i bild och ljud. Tex hur ska du visa "de förstår varandra", som du skriver i slutet? Skriv vad vi kan se eller höra, för att därigenom visa att de förstår varandra - tex att de ler svagt mot varandra, eller nickar litegrann, eller nåt.

Och "Nova är driven av sin ilska och är besatt, Ola är mer desperat och vill bara överleva". Att skriva så är att berätta, inte att visa. Beskriv ansiktsuttryck, rörelser, skrik och jämmer istället, så att vi ser förstår deras känslor från det vi ser och från sammanhanget.

"Ola faller pladask" ett annat exempel. Faller han verkligen pladask?? :)

 

Tycker dialogen känns onaturlig. Blir svårt för skådisarna att lyckas låta trovärdiga. "Du är så jävla svag och inte har karaktär nog att välja EN. Man kan inte göra så och tro att man kommer undan". Det låter styltigt och påklistrat i mina öron. Ett klassiskt tips när man skriver dialog är ju just att läsa replikerna högt, och fundera "pratar man så?"

Kanske lite väl mycket snack ibland också.

 

Diverse formateringsstrul. Tex ska man skriva tonfall inom parentes under karaktärsnamnet. Men annars överlag bra.

 

Och vad tycker jag om storyn då? Tja, det blir lätt lite väl melodramiskt, såna här revanschhistorier. Men det är vad jag tycker...

 

 

Det här kan nog bli något. Keep it up!

Länk till kommentar
Share on other sites

Stryker du tidningen så får man ju inte den där Whoa-känslan som föddes ur att Nova sa att Ola skulle få sota för morden.

 

Meh, det säger hon ju aldrig.

 

Mitt förslag till slut är att Hanna slår ned Nova, och medan hon ligger och kvider så kör Ola kniven i henne, varpå Hanna lovar att aldrig berätta för polisen vad som egentligen hände så länge Ola inte är otrogen mot henne. Typ.

 

Ett mycket roligare slut, tycker jag.

 

/Jakob

Länk till kommentar
Share on other sites

Du ska lida för att du mördat Nova!

Ålrajt, jag missade faktiskt den repliken (jo, jag kollade igenom hela manuset innan jag skrev mitt svar). Hur som helst, den repliken tolkar jag bara som ett tecken på att Nova är galen. Inget mer.

 

Men men, trådstartaren får väl kommentera våra åsikter. Det skall bli intressant.

 

/Jakob

Länk till kommentar
Share on other sites

Ålrajt, jag missade faktiskt den repliken (jo, jag kollade igenom hela manuset innan jag skrev mitt svar). Hur som helst, den repliken tolkar jag bara som ett tecken på att Nova är galen. Inget mer.

 

Det trodde jag också, tills jag kom till tidningen. Det var lite det som gjorde det så bra tycker jag.

Länk till kommentar
Share on other sites

Hehe. Jo jag inser att jag har en hel del att lära om att skriva "visuellt". Är som sagt mycket tacksam för all feedback jag får. Filmen ska absolut filmas! Letar skådespelare för fullt. Nova är faktiskt castad redan, svårare att hitta bra till de andra. Hoppas det är okej att jag inte kommenterar stavfelen och sånt. Jag säger bara att jag som sagt är rätt oerfaren och mitt språk är ännu inte optimerat för manus, men det kommer. Samma gäller formateringen. Hoppas det inte är för plågsamt att läst. Blir bättre. Snart så..

 

Personskildringar är svårt. Vill visa att Ola är ett riktigt svin. Kanske utöka scenen med Jessica i början? Kanske visa vad han gör för att göra henne arg och ledsen? Spånar lite..

 

Håller med om Olas dialog i källaren. Naturligtvis ska han vara kaxig och hård, men samtidigt vill jag att han ska "brytas ner". Det ska vara lite att; han är inte så kaxig egentligen när allt kommer omkring.

 

Det där med tidningen är svårt. Jag vill visa att han faktiskt fick sota för allt. Dels för att han var otrogen mot Hanna och Nova, men även för att han är en skit allmänt. Vad sägs om att skippa tidningen och istället ha någon som kommer springade av allt tumult, som tror Ola är skyldig till allt. Det framgår då att Ola får ta skulden för Hanna och Nova. Tankar?

 

Har tänkt testa dialogen lite. Se hur det funkar live. Mycket hänger ju på skådisarna också.

 

Nu låter det som att jag försöker försvara, men så är inte fallet. Jag säger vad tanken är med det ni kommenterat och föreslår lite ändringar och hoppas sedan att jag får mer åsikter om hur man kan ändra saker. Tack än en gång.

Länk till kommentar
Share on other sites

Mörkret i källaren glömde jag ju!

 

Det ska nog vara helt mörkt, förutom en liten ljusspringa som lyser upp just platsen där Ola ligger. En lite cirkel ljus bara. Hmm.. Gick den här beskrivningen att fatta?

Länk till kommentar
Share on other sites

Vill visa att Ola är ett riktigt svin. Kanske utöka scenen med Jessica i början? Kanske visa vad han gör för att göra henne arg och ledsen? Spånar lite..

Som sagt, jag tror att det är bättre att du gradvis genom filmen avslöjar vilket svin Ola är istället för att försöka klämma in det i öppningsscenen. Ge oss istället en scen som ställer frågor, som ger oss något att fundera över.

 

Det där med tidningen är svårt. Jag vill visa att han faktiskt fick sota för allt. Dels för att han var otrogen mot Hanna och Nova, men även för att han är en skit allmänt. Vad sägs om att skippa tidningen och istället ha någon som kommer springade av allt tumult, som tror Ola är skyldig till allt. Det framgår då att Ola får ta skulden för Hanna och Nova. Tankar?

Okej, eftersom du frågar om det, nej, nej och åter nej. Det blir ett påklistrat slut i vilket fall som helst. Om du vill att Ola skall åka dit så måste historien leda i den riktningen. Att slänga in ett slut där Ola hipp som happ åker dit för mord känns för mig helt poänglöst. Men det är din film, så du gör som du vill. Om jag själv skulle se filmen med det slutet skulle jag säga: "Bah, jävla skitslut. Och det som började så bra..."

 

Seriöst, jag vet att TheBrotherOfLight gillar slutet som det är, men för mig förstör det verkligen hela filmen. På riktigt.

 

/Jakob

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag och jbergman delar tydligen inte samma åsikter. ;)

 

Som sagt, jag tror att det är bättre att du gradvis genom filmen avslöjar vilket svin Ola är istället för att försöka klämma in det i öppningsscenen. Ge oss istället en scen som ställer frågor, som ger oss något att fundera över.

 

Men det är ju inte det filmen handlar om. Den handlar inte om hur Ola kanske är ett svin och man får reda på det allt eftersom, men den handlar istället om att Ola ÄR ett svin och nu får han sota för det.

 

Okej, eftersom du frågar om det, nej, nej och åter nej. Det blir ett påklistrat slut i vilket fall som helst. Om du vill att Ola skall åka dit så måste historien leda i den riktningen. Att slänga in ett slut där Ola hipp som happ åker dit för mord känns för mig helt poänglöst.

 

Jag ser inte hur det är meningslöst. Det är ju det som är poängen väl? Novas mål är att sätta dit Ola för mordet på henne själv, och hon lyckas. Klockrent tycker jag.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag och jbergman delar tydligen inte samma åsikter. ;)

Nä, det skulle vara tråkigt om vi skulle tycka lika. Då skulle ju tråden dö.

 

Men det är ju inte det filmen handlar om. Den handlar inte om hur Ola kanske är ett svin och man får reda på det allt eftersom, men den handlar istället om att Ola ÄR ett svin och nu får han sota för det.

Nja, man bör suga på sina mysterier. Jag skrev nyligen ett manus om en kille som blev väldigt deprimerad när hans före detta flickvän skaffade en ny pojkvän. Men inte avslöjade jag anledningen till hans depression på en gång, utan jag lät det vara en anledning för publiken att hänga kvar. Frågetecken är en bra sak, oavsett om man som jag kallar det för mysterier eller om man väljer att kalla det "aktiva frågor" (dvs det som publiken måste fundera på för stunden).

 

Jag kritiserade manuset "Mysofoberna" på exakt samma grunder. Det manuset handlade om en bunt människor som i sin gemensamma skräck för smuts hade samlats i ett fullständigt rent hus. Enligt mig skulle man ha struntat i den långa inledningen som förklarade varför de befann sig i det rena huset, för att istället ha börjat när karaktärerna var på plats, och utnyttja det faktum att publiken inte förstod vad de gjorde där. Mysterier, mon ami, mysterier. Det är vad som håller kvar publiken.

 

Novas mål är att sätta dit Ola för mordet på henne själv, och hon lyckas. Klockrent tycker jag.

Det där tror jag inte på förrän författaren bekräftar det, och inte ens då tycker jag att det är en bra idé. Jag tolkar verkligen inte Novas plan som att den går ut på att sätta dit Ola för mordet på henne. Jävla korkad plan i så fall...

 

/Jakob

Länk till kommentar
Share on other sites

Nja, man bör suga på sina mysterier. Jag skrev nyligen ett manus om en kille som blev väldigt deprimerad när hans före detta flickvän skaffade en ny pojkvän. Men inte avslöjade jag anledningen till hans depression på en gång, utan jag lät det vara en anledning för publiken att hänga kvar. Frågetecken är en bra sak, oavsett om man som jag kallar det för mysterier eller om man väljer att kalla det "aktiva frågor" (dvs det som publiken måste fundera på för stunden).

 

Jag kritiserade manuset "Mysofoberna" på exakt samma grunder. Det manuset handlade om en bunt människor som i sin gemensamma skräck för smuts hade samlats i ett fullständigt rent hus. Enligt mig skulle man ha struntat i den långa inledningen som förklarade varför de befann sig i det rena huset, för att istället ha börjat när karaktärerna var på plats, och utnyttja det faktum att publiken inte förstod vad de gjorde där. Mysterier, mon ami, mysterier. Det är vad som håller kvar publiken.

 

Alltså jag förstår exakt vad du menar, tro inget annat. Och jag håller med om att i de exempel du drar upp så är det mycket bättre att inte vara så övertydlig. Men det här är mer en enkel kortfilm tycker jag, visserligen med en (från min sida inbillad?) tvist, men likväl enkel. Som manuset ser ut nu tycker jag inte att det finns plats att dra ut på början.

 

Jag tolkar verkligen inte Novas plan som att den går ut på att sätta dit Ola för mordet på henne. Jävla korkad plan i så fall...

 

Men hon är ju uppenbarligen ett psykfall, då kan man ju inte snacka om vad som är korkat eller inte.

Länk till kommentar
Share on other sites

Som manuset ser ut nu tycker jag inte att det finns plats att dra ut på början.

Nej, början behöver inte dras ut på. Det har jag väl inte sagt?

 

Men hon är ju uppenbarligen ett psykfall, då kan man ju inte snacka om vad som är korkat eller inte.

Svårt att bemöta det argumentet... men det är fortfarande korkat i den mån att hon hade kunnat göra det mycklet enklare för sig i så fall. Dessutom motsägs din tolkning av att Nova säger att "Du kommer att ångra vad du gjorde för alltid. Till och med efter du dör." Alltså räknar Nova med att Ola skall dö.

 

/Jakob

Länk till kommentar
Share on other sites

Alltså. Jag känner att jag måste förtydliga. Nova vill döda Ola. Det här hennes plan med allt. Hon vill att Ola ska sota för att han var otrogen mot henne, inte för rmordet på henne. Någon måste ha läst fel i manuset..

 

Nova är ju psykiskt handikappad, ingen tvekan om det. Hon vill ju inte att Ola ska leva egentligen, men det blir ju rätt bra för henne ändå, även om han inte dör.

Länk till kommentar
Share on other sites

Håller med jbergman. Manus blir kraftigare om vi inte skrivs på näsan, utan man måste tänka själv.

 

Litegrann som skämttecknaren Gary Larsons komik - man ser en situation strax innan (eller efter) dess "poäng", så att säga. Om man ser en blind gå mot ett stup, så måste man inte visa att han faller ner för att "poängen" ska gå fram. Det tar udden av skämtet. Gäller film också, tycker jag. Drama, action, skräck, komedi - you name it!

Länk till kommentar
Share on other sites

Gäst
Detta ämne är nu stängt för inlägg.
×
×
  • Skapa nytt...