Skrytsson Postad 29 maj 2007 Postad 29 maj 2007 Någon som har erfarenhet av denna kamera? Funderar nämligen på att köpa den istället för "vobblande" HV20 som jag ursprungligen hade tänkt. Har dock läst att det finns brister med kameran som t ex -ingen sökare -Få redigeringsprogram som stödjer inspelningsformatet AVCHD (Vegas stödjer dock detta) -Relativt små CCD-sensorer (1/4") (dock 3 st) - Räcker detta i mörker? -Saknar inspelningmöjlighet i "vanligt" SD-läge Framförallt känner jag mig osäker på bildkvalitén. Har läst att den ska vara väldigt bra överlag, men i och med att kameror som spelar in på SD-kort som är förhållandevis nya så känns det ändå ganska osäkert om verkligen kvalitén blir jämförbar med dv-bandens motsvarighet HDV. Tacksam för svar Mvh 0 Citera
jbergman Postad 29 maj 2007 Postad 29 maj 2007 Jag har ingen erfarenhet av kameran ifråga, men det är en fördel om du berättar vad du skall använda den till. /Jakob 0 Citera
Max_H Postad 29 maj 2007 Postad 29 maj 2007 Håller med Jakob, med tillägget: Är det för "mer än familjefilmning" skulle jag inte ens överväga en AVCHD-kamera. Mest pga kompressionskrånglet och att H264-baserade codecs kräver ännu mer hårdvara än MPEG2-baserade HDV. /Max 0 Citera
Vandraren Postad 29 maj 2007 Postad 29 maj 2007 "Pansonic Replaces SD1 and DX1 with SD3 and DX3 " Det här kan man läsa på Pan3ccd forum. Dom nya ska vara billigare och bättre, men jag håller med Max H 0 Citera
Skrytsson Postad 29 maj 2007 Författare Postad 29 maj 2007 jbergman: Jag är en "ambitiös amatör" och kommer att använda kameran till diverse kortfilmer och möjligen några lite större projekt. Budgeten är dock låg så priset för den här kameran är vad jag maximalt kan ge för en kamera. Max_H: Som jag skrev i mitt första inlägg så är AVC-codecen en brist med kameran, det tycks dock inte vara en omöjlighet eftersom program som Vegas klarar av komprimeringscodecen. Du menar att kapacitetskravet på datorn är högre vad gäller H.264 än MPEG2? Okej, min dator är ganska kraftfull så jag tycker att det borde på ändå. Dessutom kan man väl (i nödfall) decoda råmaterialet och sen i sin tur importera den nya filen... eller är jag helt galet ute? Vandraren: Googlade SD3 och det finns väldigt lite information om den. Såg att den hade sökare till skillnad från lillebror SD1. Vad finns det för andra skillnader mellan dem? När kommer den till Sverige? (Har funderat på en kamera väldigt länge nu och har planer på gång så jag kan inte vänta så länge till). Allihopa: Det verkar som om populäriteten inte verkar vara så stor vad gäller AVCHD ( eller så är inte ni representativa för allmänheten ;) ). Vad tycker ni att jag ska satsa på för kamera istället i så fall? (Som tidigare nämnt så har jag ett tak på absolut max. 11 000) Mvh 0 Citera
Vandraren Postad 29 maj 2007 Postad 29 maj 2007 Jag vet faktiskt nada om dessa kameror eftersom jag inte är intresserad av AVCHD. Här är en länk till deras forum om AVCH http://www.pana3ccduser.com/forumdisplay.php?f=36 Om jag var i samma situatiom som du så skulle jag satsa på HDV och köpa mig en Sony HC7. Jag tror att priset ligger runt 11.000 Den kameran har precis kommit ut på marknaden så kan du vänta en månad eller så, då kommer priset att gå ned lite 0 Citera
Skrytsson Postad 29 maj 2007 Författare Postad 29 maj 2007 Ju mer jag läser desto mer osäker blir jag. Har pendlat fram och tillbaka mellan flera olika kameror ett bra tag nu. Från AVCHD-kamerorna till Panasonic GS500 till Canon HV20 som såg ut som den självklara kameran fram till att det förbannade vobblandet började. Därefter tillbaka AVCHD-modellerna för att sedan tillbaka till HV20 - verkade som att felen inte fanns på alla - tillbaka ännu en gång till AVCHD-modellerna - upptäckte att Vegas hade kommit med en ny version som stödjer codecen - för att slutligen hamna här och bli rekommenderad en Sony HC7 samtidigt som man läser ett test med lillebrorn HC3 som får mer eller mindre usel kritik (i digitalfoto), där de dessutom rekommenderar AVCHD-modellerna HDC-SD1 och HDR-SR1. :S Det verkar som att rekommendationerna här och de i tester i tidningar inte är så lika. Är det så att de kanske riktar sig till "familjefilmarna" medan man här mer fokuserar mer professionellt. Vad vet jag... EDIT: http://www.camcorderinfo.com/content/Sony-HDR-HC7-Camcorder-Review.htm här antyder de att Synos HC-serie (däribland HC7) är väldigt dåliga i svagt ljus. Detta är en stor brist. Som sagt, blir bara mer och mer osäker ju mer jag läser. 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.