Jump to content

Recommended Posts

Posted

Hej på er..

Har en Sony DSR-250p. Tyvärr saknar jag kabel för att driva kameran på direktström. Är det någon här som kan tala om för mig hur den är lödd. Jag har en batteriladdare som man kan koppla sladden från till kameran, det är bara själva sladden jag saknar.

Jag ser ju vilka kontakter som behövs med jag vet inte om någon pol ska vara korsad osv.

Så har du kunskapen får du gärna dela med dig!

/Rickard

Posted

Ta en närmre titt på kameran, det är markerat om inre eller yttre anslutningen är positiv.

För det är väl en rund DC plugg du menar?

edit:

Blev nyfiken & var tvungen att snoka lite beträffande anslutningen.

Sneglade därför på en manual jag jättelätt hittade på nätet.

DC in är en XLR 4-pol, släpp skruvarna & se efter vilka färger som sitter vart, stiften är numrerade.

Annars har väl Sony en kabel till salu va?

MVH / Jonsson

Posted
Ta en närmre titt på kameran, det är markerat om inre eller yttre anslutningen är positiv.

För det är väl en rund DC plugg du menar?

edit:

Blev nyfiken & var tvungen att snoka lite beträffande anslutningen.

Sneglade därför på en manual jag jättelätt hittade på nätet.

DC in är en XLR 4-pol, släpp skruvarna & se efter vilka färger som sitter vart, stiften är numrerade.

Annars har väl Sony en kabel till salu va?

MVH / Jonsson

Tack för att du försökte svara, men läste du egentligen mitt inlägg innan du svarade? =)

Vilka skruvar ska jag ska släppa på och vilka färger är det du tänker på?

Har inte hittat kabeln till försäljning men det kanske är lite brist på letande, vill göra själv inte köpa. Vill bara inte göra fel.

Posted

Sorry att jag var lite otydlig...

Joo, chassidonet på kameran sitter med två skruvar enligt bilden jag hittade.

Släpp dessa skruvar & kika efter vilka av de färgade tamparna som sitter vart i XLRen, tex. Röd-1, Blå-2 osv. Kika sedan på motsvarande don på din nätadapter (utgår från att det är 4-pol XLR där med) & gör samma sak.

Förhoppningsvis har du samma färg/pin konfiguration i kameran som i laddaren.

Spänningsprovare är åxå bra att ha, det måste dock vara en true RMS för att få likriktad spänning visa sig på ett korrekt sätt.

Jag hänger lite på din tråd här så kan vi hålla "kontakten" om några spörsmål dyker upp.

MVH / Jonsson

Posted

Nu så fick jag till det. Skrivade upp kameran och såg vilka poler som användes. Och mätte i laddare. Tack för tipsen!

Det var så att pol-1 och pol-4 används, resten tomma.

Posted

Supernice!

Friskt kopplat hälften brunnet, som det brukar heta.

Man skiter tydligen i jordpinnen också, men 12V skall väl en karl tåla.;-)

/ Jonsson

Posted
Supernice!

Friskt kopplat hälften brunnet, som det brukar heta.

Man skiter tydligen i jordpinnen också, men 12V skall väl en karl tåla.;-)

/ Jonsson

Tjaa.. alltså jord hade jag kopplat, räkande inte med den bland de 4-pinnarna dock. Men ja det är som du säger, kanske skulle koppla ur jorden så man vaknar till emellan åt av lite 12-voltsfräs i örat.