Gå till innehåll

falla från himlen


Recommended Posts

tjo, jag undrar hur man gör när man faller från himlen och landar på marken. Min teori är att man först filmar bakgrunden och sen så lägger man sig där man vill landa utan att röra kameran. Efter det så maskar man ut sig själv och och lägger in den masken så att den syns i bakgrunden där ingenting finns... Sedan så placerar man masken utanför bild på de första frames:n och så gör man det till man träffar marken...Det är vad jag tror men är inte säker på att jag har rätt, så därför vill jag gärna ha lite hjälp. Exempel på detta finns på denna länk...

 

 

tack Gustav...

Länk till kommentar
Share on other sites

Tho, själv

Vi diskuterade detta ang. Canonreklamen

http://forum.voodoofilm.org/showthread.php?t=11481

Det är ju frågan hur proffsigt det ska bli.

Jag använder fotografier tagna från flygplan. Dessa förstoras/inzoomas. Blir alltid en suddig mittpunkt som är täckt av den fallande urklippt i screen.

Även har detta diskuterats livligt "falling away from ourself-effekten" där de flesta vill dra fram sin proffsutrustning och skapa miljonbudget redan innan.

Jag nöjer mej med datorn och lite foto. Blir därefter, men kul.

/nils

Länk till kommentar
Share on other sites

Tho, själv

Vi diskuterade detta ang. Canonreklamen

http://forum.voodoofilm.org/showthread.php?t=11481

Det är ju frågan hur proffsigt det ska bli.

Jag använder fotografier tagna från flygplan. Dessa förstoras/inzoomas. Blir alltid en suddig mittpunkt som är täckt av den fallande urklippt i screen.

Även har detta diskuterats livligt "falling away from ourself-effekten" där de flesta vill dra fram sin proffsutrustning och skapa miljonbudget redan innan.

Jag nöjer mej med datorn och lite foto. Blir därefter, men kul.

/nils

 

 

Du använder "falling away from ourself-effekten" som om det vore något vedertaget, jag har bara hört dej nämna det förut, google ger mej inget svar heller. Är det ett vedertaget utryck som jag missat helt?

Länk till kommentar
Share on other sites

Det här vi hetlevrat diskuterat förut, ursäkta om jag tycker det är vedertaget. Det är det inte.

"falling away from oneself-effekten" ska det vara. In och utzoomning samtidigt, perspektivförskjutning. Allt förenklat av mej i aftereffects utan miljonbudget. Men med högupplösta fotografier blir det acceptabelt. Allt började med ett misstag av Hitchcock-fotografen som mynnade ut i filmen Vertigo.

/nils

Länk till kommentar
Share on other sites

Det här vi hetlevrat diskuterat förut, ursäkta om jag tycker det är vedertaget. Det är det inte.

"falling away from oneself-effekten" ska det vara. In och utzoomning samtidigt, perspektivförskjutning. Allt förenklat av mej i aftereffects utan miljonbudget. Men med högupplösta fotografier blir det acceptabelt. Allt började med ett misstag av Hitchcock-fotografen som mynnade ut i filmen Vertigo.

/nils

 

 

Haha! Det är ju kul med heta diskussioner! Jag tror fortfarande att du hittat på namnet själv :) vilket är kreativt men inte vidare smart om man vill att andra ska förstå vad man menar.

Länk till kommentar
Share on other sites

Vertigo-effekten, Hitchcock-Effekten, Hajen-Effekten, Dolly-Zoom-Effekten...eller vad man nu än pratar om. Var skapad av

Irmin Roberts som var en second-unit kameraman på Paramount.

Som först användes officiellt på filmen Vertigo.

Glom inte "trombone" effekten!

Länk till kommentar
Share on other sites

Haha! Det är ju kul med heta diskussioner! Jag tror fortfarande att du hittat på namnet själv :) vilket är kreativt men inte vidare smart om man vill att andra ska förstä vad man menar.

Jag tror vi pratade om det, kanske i annat sammanhang, vid perspektivförskjutning. Inåkning och utzoomning samtidigt. Filmen bakom någon som faller gör att det ser ut som den blir suddigare i hörnen och upplevs som så " falling away from oneself " av den fallande personen.

/nils

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...