video_sync Postad 27 maj 2007 Postad 27 maj 2007 Har lite standard frågor angående mitt inköp av kameror. Efter att ha pratat med en f.d videofotograf för SVT började jag bli tveksam på mitt kommande inköp av tre st Sony HDR-FX1 som jag och mitt team kommer att använda inom företaget för filmning av: evenemang, teater, reklam, musikvideos, bröllopp etc. Denna mannen påstod att HDV är ett skl "leksaksformat" och är totalt meningslöst att redigera i då formatet baseras på GOP´s. Att spela in sitt material i HDV är enbart något för privatsyfte och skall inte kombineras med professionellt bruk. Han påstod att om man skulle filma "HD" på ett riktigt sätt så skulle DVCProHD användas och inte något ""jäkla"" HDV format, som han sa. För oss som inte har den budgeten, är det rent för dyrt att inskaffa DVCProHD kameror och jag vänder mig nu till er för ett svar. Skall det satsas på en "bra" enbart MiniDV kamera, eller en kombinerad HDV / MiniDV så som HDR-FX1 ? Om jag förstått det hela rätt så kan alla HDV kameror som baseras på band även spela in vanlig MiniDV ? Om HDR-FX1 inte skulle vara det bästa valet för mig och mitt team, vilken kamera skulle då eventuellt vara bra för oss ? Behöver akut hjälp med det här, då sommaren närmar sig och en massa jobb väntar! Tack på förhand! 0 Citera
StenR Postad 27 maj 2007 Postad 27 maj 2007 DVCPro HD är Panasonics proffs-HD-serie, Sonys heter XDCAM HD eller liknande. Om det är för dyrt, så tror jag att han menade var att du skulle hållla dig till DVCPRO/DVCAM-kameror istället för komsument-formaten DV/MiniDV/HDV. Men det verkar vara en djungel, jag läste lite men blev inte klokare av artikeln här: http://www.hdforindies.com/labels/advanced.html 0 Citera
Max_H Postad 27 maj 2007 Postad 27 maj 2007 Inget ont om gamla SVT-fotografer men runt -95 var det EXAKT samma visa om DV/DVCAM formatets vara eller inte vara (i jämförelse med Beta SP). Jag kommer fortfarande ihåg när vi spelade in ett nyhetsreportage med en Sony VX1000 och klippte det och mastrade ut på Beta SP. SVT hörde av sig och ville ha originalbanden så vi skickade prompt ner MiniDV-banden till dom. Nyhetsredaktionen ringde upp, lite småsura och sa att dom ville ha Beta SP-originalen och när vi sa att det var inspelat på MiniDV vägrade dom att tro oss. Står det rätt gubbe bakom kameran kan du få fantastiska bilder med en FX1. Det är svårare än med en "stor" kamera, men det går. Det blir inte lika bra som med en stor DVC Pro/DVC Pro HD kamera, men det beror mer på linserna och 2/3 ccd: erna än på DVC Pro formatet i sig. DVC Pro HD är ruskigt snyggt, visst är det det, men det är ju helt klart HELT andra priser. Och även om du köper bara en bra kamera istället för tre så får du i alla fall ingen stor kamera för dom pengarna (du kan iofs hitta en beggad Sony DSR 500/570 om du letar lite). Och att med tre man springa omkring med HVX 200 och spela in bröllop och evenemang - det går tokbort i mina ögon. Du kan iofs ha hårddisk, men för priset av tre FX1 får du nästan bara en HVX200 med disk. Och visst är HDV-formatet känsligare än DVC Pro HD under redigeringen, men det finns vägar runt det också, bla transkoda till ex Aspect HD's codec eller Apples nya ProRes 422/Avid DNX HD om det är Mac alt Avid man sitter i. Folk verkar glömma att HDV Long GOP MPEG2 är ett INSPELNINGSFORMAT, inget redigeringsformat. Sen kan man ju alltid diskutera om man faktiskt tror att man har jobb för tre kameror, men vet man med sig att så är fallet får man lägga ribban där man producerar. Hamnar man i en sits där man av olika skäl MÅSTE ha en bättre kamera får man väl hyra en då. Det tillkommer ju trots allt en MASSA andra grejer man måste ha i form av stativ, XLR-boxar, mikar osv - inte gratis. Med risk att för 345: e ggn låta som en j***a eko-kammare så MÅSTE alla anti-DV/HDV folk titta på "Hästmannen" och "Bondens Tid på Jorden". Snyggare än så blir det inte på DV/HDV - förvisso färgkorrigerat av riktigt bra colorister, men ändå. Sen var ju, så vitt jag vet, "Jalla jalla" inspelad på en DSR-500 DVCAM kamera - inte världens snyggaste film, men det gick rätt bra för den... /Max 0 Citera
Vandraren Postad 27 maj 2007 Postad 27 maj 2007 Det finns mycket man kan säga om hans synpunkter, skitsnack är ett ord jag tänker på, men fakta är att SVT alltså hans tidigare argetsgivare använder sig bl.a av just HDV och klipper materialet utan problem. Dom använder bl.a Sony Z1 vilket är pro versionen av FX1. Väldigt många bolag använder sig av det formatet. Faktum är att just HDV är ett av Sony mest framgsrika format någonsin i pro segmentet. Du kan klippa materialet i alla nu ledande redigerings program HDV är ett väl etablerat format Tiil det du har tänkt filma kommer Sony FX1 att fungera utmärkt Ps. Det kanske är lite talande att han är en f.d videofotograf för SVT Ds. 0 Citera
video_sync Postad 27 maj 2007 Författare Postad 27 maj 2007 Jag bugar och tackar för alla hjälpsamma svar! Det ser då ut som om tre st FX-1 blir mitt val! Skulle även vilja titta lite närmare på FX-1 huruvida den presterar i sämre ljusförhållanden, då filmning i mörka lokaler ( så som nattklubbar ) kommer att ske. Någon som kanske på rak arm redan vet och äger en FX-1 ? Jag kommer givetvis att filma i HDV, och därmed redigera i HDV, har hört lite om Aspect_HD som Max_H nämnde. Antar att denna pluggin är till PPro ? Om jag drar över HDV materialet från bandet till datorn, i vilket format lägger sig då videon från bandet ? Som .mpeg ? Vill även veta hur det ligger till med inspelning av HDV på vanliga MiniDV band, folk påstår sig göra det utan problem, varför finns det då HDV anpassade band som är betydligt dyrare än vanliga MiniDV band ? Tackar på förhand! 0 Citera
yooonis Postad 27 maj 2007 Postad 27 maj 2007 Jag bugar och tackar för alla hjälpsamma svar! Det ser då ut som om tre st FX-1 blir mitt val! Skulle även vilja titta lite närmare på FX-1 huruvida den presterar i sämre ljusförhållanden, då filmning i mörka lokaler ( så som nattklubbar ) kommer att ske. Någon som kanske på rak arm redan vet och äger en FX-1 ? Jag kommer givetvis att filma i HDV, och därmed redigera i HDV, har hört lite om Aspect_HD som Max_H nämnde. Antar att denna pluggin är till PPro ? Om jag drar över HDV materialet från bandet till datorn, i vilket format lägger sig då videon från bandet ? Som .mpeg ? Vill även veta hur det ligger till med inspelning av HDV på vanliga MiniDV band, folk påstår sig göra det utan problem, varför finns det då HDV anpassade band som är betydligt dyrare än vanliga MiniDV band ? Tackar på förhand! Bra frågor. Undrar ungefär samma saker. Jag har aldrig prövat FX1an men jag vet att den inte har XLR-in och det är ju alltid bra o ha. Canons XH-A1 (som dessutom är mkt nyare) har det. Så om ja vore du skulle ja hellre köpa en A1 än en FX1 0 Citera
video_sync Postad 28 maj 2007 Författare Postad 28 maj 2007 Om jag drar över HDV materialet från bandet till datorn, i vilket format lägger sig då videon från bandet ? Som .mpeg ? Vill även veta hur det ligger till med inspelning av HDV på vanliga MiniDV band, folk påstår sig göra det utan problem, varför finns det då HDV anpassade band som är betydligt dyrare än vanliga MiniDV band ? Tackar på förhand! 0 Citera
Max_H Postad 28 maj 2007 Postad 28 maj 2007 Frågade en Sony-tekniker detta och fick följande svar (han var dock urusel på engelska): Olika band har olika kvalitet och kräver olika mycket felkorrigering vid uppspelning. I princip all DV/HDV uppspelning kräver att elektroniken i kameran fyller i en etta här och en nolla där. Men när antalet fel överstiger vad felkorrigeringen hinner med kommer det en dropout. Och i fallet HDV kan det ju resultera i en 12 frames dropout. Bra band har en högre tolerans och kräver mindre justering och går dessutom att använda fler gånger. Enligt honom skulle Sony's dyraste HDV band gå att återanvända upp till 8ggr (vilket jag betvivlar...). Men har man en ny kamera och alltid kör samma märke är risken dropouts mindre - även med billiga band. Fast jag skulle aldrig köra ex Sony's billigaste band i HDV-mode om det var ngt viktigt jag spelade in. /Max 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.