frehåk Posted May 24, 2007 Posted May 24, 2007 Hej! Har köpt och filmat mot en stor greenscreenduk. Hade bra och jämn belysning på bakgrunden och en bra belysning på personen framför. Inga skuggor på duken och personen stod på ett avstånd av 2-3 meter framför duken. Men jag har ett problem. Det gick bra att ta bort den gröna bakgrunden men det blir ett litet grönt skimmer runt håret (helst om det är ljust) och lite runt vissa delar på kroppen. Det går alltså ej att ta bort i redigeringen. Hur ska jag ljussätta för att bli av med detta? Lampor bakifrån snett uppåt på personen eller? Antar att det också är så att ljusa färger reflekterar det gröna ljuset mer än mörka. Ett större avstånd till duken hjälper säkert men då blir ju duken "mindre". Det blir ju alltså mindre yta för personen att röra sig på. Jag antar alltså att det går att lösa problemet med ljussättning. Frågan är bara hur? Hur gör ni för att få bort det gröna skimmret? /F. 0 Quote
Fagerhultarn Posted May 24, 2007 Posted May 24, 2007 När man håller på med blue/greenscreen så blir de alltid problem med bl.a hår. Kvittar om du sitter vid en redigerings burk eller compositing program. Jag brukar inte precis keya i ett redigerings program. Mitt tips hade vart att om du har möjligheten att köra åtminstone after effects, så hade de vart lättare och bättre keying. Där kan du ta något som heter spill supressor som fixar bort den gröna färgen. Sen får du fixa i keyingen hur mycket keyingmasken ska gå in i personen. Du har rätt med att om man har en lampa bakom skådespelare så blir det en bättre kant, men du kommer troligen ha problem med håret ändå. Fast problemet kommer vara mindre. Redigeringsprogram är inte skapt för att göra någon avancerad keying (eller keying överhuvudtaget). Om de går så gör en mask runt dom delar som har grönt spill på sig och sänk den gröna nyansen i färgen. Du ska veta att keying är inte bara att trycka på en knapp och sen blir de perfekt. Det krävs en hel del kunskaper och erfarenheter innan man kan få till en bra keying. Så det är bara att kämpa på med det. Lycka till ! (Denna tråd kommer troligen byta plats pga den inte ligger fel. Finns en del i forumet för digitala effekt frågor) 0 Quote
megawatti Posted May 24, 2007 Posted May 24, 2007 Testa att "blurra" bilden lite innan ger bättre resultat. Sen finns pluginet Key-ligth till AE som ger mycket bra resultat, även på kasst belysta screenar. Edit, ifall du inte har lust att köpa programet för att testa så kan du e-maila mig några sekunder så kan jag testa hur det blir. Terminatormegawatti@hotmail.com 0 Quote
Mr Orange Posted May 25, 2007 Posted May 25, 2007 Fråga till frehåk: var köpte du greenscreenduken? 0 Quote
Lasse_laser Posted May 28, 2007 Posted May 28, 2007 Då svaren lutar åt att man fixar det i burken flyttar jag den till Digitala Effekter. Samt förtydligade rubriken 0 Quote
Recommended Posts