Gå till innehåll

Filmklippning är icke-linjär?


jimboyummin

Recommended Posts

Hej!

 

Sitter och försöker knopa ihop en b-uppsats där jag undersöker de väsentligaste skillnaderna mellan linjär- och icke-linjär videoredigering.

 

Men så kom jag tänka på riktig klippning i celluloid, tycker ni att man kan säga att den bör räknas som icke-linjär? För den tillåter ju att du klipper in/ut bildrutor till vart du vill på filmrullen utan att behöva göra om hela klipp-proceduren från början.

 

Vad anser ni?

Länk till kommentar
Share on other sites

Hämtat från nätet:

 

"NLE System

 

Acronym for "Non-Linear Editing System".

 

Non-Linear Editing systems employ digital editing technology that supports immediate random access to multiple media clips, and immediate random access to any point within any given clip. When editing on an NLE system, there is no need to "rewind" or "fast forward" to gain access to different points in media clips, as is the case with linear editing systems where the footage is on analog tape. Thus, "non-linear".

 

Most Non-Linear Editing Systems consist of an NLE editing application that runs on a computer, and peripheral hardware that attaches to the computer (such as a peripheral for digitizing analog footage, for example)."

Länk till kommentar
Share on other sites

Hämtat från nätet:

 

"NLE System

 

Acronym for "Non-Linear Editing System".

 

Non-Linear Editing systems employ digital editing technology that supports immediate random access to multiple media clips, and immediate random access to any point within any given clip. When editing on an NLE system, there is no need to "rewind" or "fast forward" to gain access to different points in media clips, as is the case with linear editing systems where the footage is on analog tape. Thus, "non-linear".

 

Most Non-Linear Editing Systems consist of an NLE editing application that runs on a computer, and peripheral hardware that attaches to the computer (such as a peripheral for digitizing analog footage, for example)."

 

Källa? Jag känner inte igen den definitionen, utan vad jag vet så är icke-linjär redigering det att man inte måste redigera hela filmen från början till slut, utan att man när som helst kan lägga in material i början eller i mitten. Analog videoredigering (vilket knappast någon gör längre) är då linjär, medan digital videoredigering och filmklippning är icke-linjär.

Länk till kommentar
Share on other sites

Källa? Jag känner inte igen den definitionen, utan vad jag vet så är icke-linjär redigering det att man inte måste redigera hela filmen från början till slut, utan att man när som helst kan lägga in material i början eller i mitten. Analog videoredigering (vilket knappast någon gör längre) är då linjär, medan digital videoredigering och filmklippning är icke-linjär.

 

Ja det var ungefär så jag tänkte också!

Länk till kommentar
Share on other sites

Källa? Jag känner inte igen den definitionen, utan vad jag vet så är icke-linjär redigering det att man inte måste redigera hela filmen från början till slut, utan att man när som helst kan lägga in material i början eller i mitten. Analog videoredigering (vilket knappast någon gör längre) är då linjär, medan digital videoredigering och filmklippning är icke-linjär.

 

Hittar inte den sidan igen nu men kolla här då: http://en.wikipedia.org/wiki/Non-linear_editing_system

 

Hur viktigt är det egentligen att nagla fast en enda definition? Alla datorbaserade redigeringssystem jobbar ju enligt samma principer...

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...