Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Jag har hängt ett tag här på voodoofilm. Har nästan alltid filmat med olika videoformat - Hi8, s-vhs, dv etc...

Jag kom på att jag har en Super-8 kamera i en låda. Så jag gick ner och rotade ett tag och hittade den. Det är en Argus Cosina 735 super eight. Den har både manuell och motorstyrd zoom.

Jag vet ingenting om super-8 kameror så jag undrar om någon vet något om den här kameran. Jag försökte googla men hittade inget matigt. Är det en kass kamera eller är den ok? Den filmar i 18 frames/s standard och så finns det ett slow motion-läge men det står inte hur många frames det är. Man kan fota single frame om man ansluter en sån distansavfyrare, sen finns det en ingång som heter remote control, fokus kan vara manuell eller auto.

Jag kommer ihåg att jag fick en rulle film av min morbror som jag filmade med. Det är säkert 7-8 år sedan. Filmen sitter alltså fortfarande i - jag antar att den är förstörd pga ålder men om någon tror att den kan ha överlevt så kanske det är värt att framkalla.

argus.png

Postad
Jag kommer ihåg att jag fick en rulle film av min morbror som jag filmade med. Det är säkert 7-8 år sedan.

Förmodligen en Kodachrome film. Den får du i så fall skicka till Dwaynes i USA för framkallning...

Det är enda platsen på jordklotet som fortfarande framkallar Kodachrome.

Postad

Aj då, då är det inte värt det med tanke på att filmen antagligen har gått sönder... filmen kom i en sån kassett. Nu när du säger Kodachrome så ringer det en klocka - jag vet att Kodak har gjort kassetten iaf.

Då antar jag att det är svårt att få tag på film till en sån rackare oxå. Så om jag vill pyssla med Super8 bör jag alltså leta efter en ny kamera om jag förstår saken rätt?

Tack för länken Team_Fagott.

Postad

Uppsala_Bildteknik: Åh fan, då är jag med. Kassettformatet är alltså universiellt. Coolt, då ska jag ta och beställa en eller två rullar. Ska kolla med min morbror om han har en ljusmätare till övers oxå ;)

Jag flyttar till Uppsala snart, då kan jag kontakta dig för att scanna materialet?

Postad

Visst, du behöver inte ens flytta till uppsala för att få det scannat, det går utmärkt att skicka via posten. ;)

Kan vara tänkvärt att skaffa en projektor ochså, så kan du se på filmerna utan att behöva scanna dem (om du bara vill se hur det blev, om kameran fungerar osv).

Postad

Argus/Cosina 735

f1.8 8-40mm zoom lens

Reflex viewfinder system

Power/Manual 5X Zoom

Auto/Manual Exposure

Remote Control jack

Cable Release

Single frame exposure

Hot flash shoe

18 fps, 32 fps slow motion

Backlight control

Built-in 85A filter

Optional pistol grip

No sond

Det finns 15 aktiva labb som som skickar film till hela världen. Jag kommer att uppdatera länk listan ordentligt ganska så snart.

Rek varmt tidningarna (som är riktiga tidningar och inga fanzines)

Super8today och smalformat. Kolla signnaturen för mer info ;) Wibergsfoto säljer film via nätet och i butik (stockholm)

Jag har ingen projektor utan kör genom en wiewer (smidigare och billigare), kan iof vara svårt att se exakt resultatet, men kan kan få en någorlunda bild av filmen.

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...