Gå till innehåll

Övergångar och annat i Avid Xpress Pro


neolit

Recommended Posts

Det som irriterar mig mes och enormt är att jag nästa inte ens hälften vad jag kunde göra i Premiere Elements 3 kan göra nu i Avid. Jag vet att man kan göra 1000 gånger mer med Avid, men känns så överlägset stort att komma dit.

 

De här böckerna som ni tipsar om; är de bättre än online Avid- hjälpen eller? Är de kanske konkretare/enklare förklarade?

 

Har tänkt köpa en "DVD training" skiva, men tycker ändå att den är för dyr (runt 1000 spän).

Tilll slut kommer jag nog att vara tvungen att göra det ändå, men...

Länk till kommentar
Share on other sites

Då jag började köra Avid så köpte jag Avids 2 övningsböcker, en grund och en för effekt/färgkorrigering.

 

dom finns att införskaffa här:

 

grundboken:

http://www.bokus.com/b/9780321199690.html

 

färgkorrigering:

http://www.bokus.com/b/9780321170002.html

 

rekommenderas varmt

 

Tack för rekomendationen; ska titta på detta närmare.

Kommer det någon CD-skiva med som visar på ett "screen play" sätt hur man gör eller?

 

Det jag funderar också på är; hur man ställer in programet för att den ska "känna igen" sekvenserna när man fångar video, så att det delar upp dessa.

Nu har jag fångat in en video vars längd är ca. 60 min, hela den ligger som en enda clip på min bin. Det hade varit lättare att redigera, om sekvenserna baserat på videokameran hade delats upp.

Hur ställer jag in det från början?

Länk till kommentar
Share on other sites

Det följer med en DVD med övningsmaterial till dom böckerna.

 

Förstår inte riktigt vad du menar med den andra frågan. Men du kan ju logga klippen istället för att tanka allt rakt av. Eller så kör du in hela materialet i en klump sen gör du subclips av dom. Vet inte riktigt om det besvarar frågan då jag inte helt förstår den hehe.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag var säkert lite diffus i min fråga.

Jo, jag menade att (om man går tillbaka till det "gamla goda") i Premiere Elements, så kände programet igen var någonstans i videokameran började och slutade en specifik filmsekvens, så att det gjorde små filmsekvenser, istället för att fånga hela videoinspelningen i en enda klump. Om du förstår nu vad jag menar.

Hur ställer jag in det på Avid så att det gör samma sak. För Avid, när jag fångade videofilmen, så tog det in (ca. 60 min) in hela filmen (det som jag hade filmat alltså).

För, när man videofilmar, så gör man inte det i sextio minuter i sträck, utan, man filmar bit per bit, det som man tycker är intressant.

 

Skriv gärna om du fortfarande inte förstår. Jag känner att jag inte riktigt är förmögen att förklara riktigt hur jag menar. Men hoppas i alla fall att du har fått ett humm om vad jag menar.

 

En annan fråga som jag hade var; vart någonstans på Avid kan man justera ljuset på sitt material. Det materialet jag jobbar med just nu är lite för ljus när jag ser det på TV, så jag ville sänka ljuset lite. Kan det var på "color correction"?

 

vh/ Neo

Länk till kommentar
Share on other sites

I Avid gör du Scene Detection i efterhand (kommer inte ihåg vad det heter på Avids terminologi).

 

Color Correction = Ja. Byt hela layouten till Color Correction Workspace så får du fram alla verktyg.

 

Och köp en bok... ;) (sorry... ska sluta tjata...)

 

/Max

Länk till kommentar
Share on other sites

aldrig kört elements och vet inte om avid kan känna av sånt då du tankar, möjligt.

 

jag brukar logga hela band sen klippa ner allt o synka med ljud om det behövs, till en sekvens. I avid kan du utöver klippa från fil i sourcefönstret klippa från en annan sekvens. Väldigt bekvämt att lägga scener i sekvenser så har du hela synkad o klar i linje då man börjar klippa...lättare att jämföra olika tagningar osv.

Länk till kommentar
Share on other sites

I Avid gör du Scene Detection i efterhand (kommer inte ihåg vad det heter på Avids terminologi).

 

Color Correction = Ja. Byt hela layouten till Color Correction Workspace så får du fram alla verktyg.

 

Och köp en bok... ;) (sorry... ska sluta tjata...)

 

/Max

 

"tjata" på du, det gör inget. Jag behöver all "tjat" i världen just nu.

Du menar att en bok skulle vara bättre än online hjälpen som man får via hjälpmenyn på Avid?

Vad är det som skiljer de åt i så fall? Bättre beskrivet i böckerna än online- hjälpen?

Länk till kommentar
Share on other sites

En bok är oftast betydligt mer pedagogisk än hjälpfilerna (som är just hjälp-filer) och har (för det mesta) ett realistiskt "flöde" i sin undervisning. Du får ofta en massa tips och tricks för snabbast möjliga väg att genomföra en viss uppgift och ofta "varianter" på flöden du också kan testa.

 

Ofta är ju dessa skriva av klippare istället för hjälpfils-författare som bara ska sammanfatta en massa funktioner.

 

/Max

Länk till kommentar
Share on other sites

Hjälpfiler och manualer är så lite pedagogiskt det kan bli. Jag har kört hjälpböcker i Avid, FCP och After Effects. Man lär sig väldigt mycket mer och lär sig "rätt" än om man sitter och knåpar själv och kollar hjälp i manualen.

 

Apples bok om FCP är riktigt, riktigt bra...bästa läroboken jag nånsin använt.

Länk till kommentar
Share on other sites

Mmm det är oslagbart för att lära sig grunden, sen hittar man ju sitt eget sätt att jobba. Men den går i princip igernom allt du behöver veta om klippningen och några grundläggande funktioner du kan ändra på osv. Sen har du ju övningsmaterial också.

Länk till kommentar
Share on other sites

det tycker jag, finns oändligt mycket man kan göra i Avid utöver den övningsboken men den lägger grunden till allt du behöver veta om du ska klippa i princip.

 

allt eftersom så lär du dig använda saker som du själv vill.

Länk till kommentar
Share on other sites

Vad gör man för val när man ska exportera fån Avid för att undvika det som hände mig. Nämligen att min filmclip ser lite "darrig" ut vid rörelser. Just vid rörelser så märks det speciell mycket.

 

Någon som vet hur jag ska gå till väga?

 

Neo

Länk till kommentar
Share on other sites

Låter som du exporterat med fel fieldorder. Är det till DV, DVD eller ngt annt du exporterat till? DV har lower field first.

 

/Max

 

Det är DV som jag har exporterat till, ja.

 

Var väljer man det, kan du förklara lite (tack :) )

Länk till kommentar
Share on other sites

Nej, materialet skall tankas till datorn som avi (antar jag att det blir) för att sedan med hjälp av "toast" bränna det till en DVD- skiva.

 

Det är ju lite märkligt för jag hittar inte dvd formatet (mpeg 2) någonstans att välja denna möjlighet. A, lite krångligt för mig som nybörjare.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...