Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Jag börjar känna mig lite panikslagen!

Är det någon som har en DVD-kamera och vet ett fungerande redigeringsprogram?

Snälla, dela med er av era kunskaper till mig!

1000 tack på förhand!

/Steffen

Postad

Premiere elements är ett ganska bra och lättandvänt redigeringsprogram.

Windows moviemaker följer med windows, är väldigt enkelt men är ett nödalternativ (kan dock inte svära på att det stöder mpeg)

Vet inte villket format en DVD kamera använder troligen komprimerat på något vis. (mpeg t.ex)

bara att kopiera över filen som skapas på skivan till datorn. Om det ligger en .vob fil på skivan kanske du får döpa om den till .mpeg när du kopierat den till hådisken.

Stämmer det att du bor i Halland (Läste din profil)? Jag håller kurser i Premiere elements och pinacle studio. Du kan skicka ett PM Om du är intresserad av hjälp med att komma igång/lära dig programet.

Postad

eh, jag är kanske för gammal för att hänga med i det moderna språket eller så är du för ung för att hänga med i ungdomspråket som gällde för 30 år sen. Knot, knota är att klaga, protestera. Elements öppnar vob-filer utan att klaga/protestera. Var det så gammalmodigt?

Postad

Jag är väl ingen tonåring direkt, men knot har jag inte hört förut. :-)

Man lär sig något nytt varje dag!

Ja, elements läser vob utan knot (ser även bra ut i preview-läget), men den exporterade filen eller den brännda dvd`n släpar och ser ut som den tappat alldeles för mycket i kvaliteten.

• 5 veckor senare...
Postad

Du kan kanske testa VideoReDo Plus som kan redigera direkt i MPEG-2. Om du bara klipper så görs då ingen försmring av kvaliteten men börjar du pula med att ändra bildinnehållet då måste det komprimeras om vilket sänker kvaliteten. Det är nackdelen med DVD-kameror att de spelar in i ett från början redan hårt komprimerat format vilket inte är optimalt för videoredigering. Dessa kameror är väl mer för semesterfilmarna som vill kunna titta på sina alster direkt i DVD-spelaren utan att behöva blanda in datorn.

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...