Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Jag ska alltså få över en tio minuter lång film från premiere till en DVD via encore , som ska hålla så bra kvalité som möjligt.

Hur gör jag? Ingen tråd har gett något bra svar.

Finns det någon genväg mellan premiere - encore, som dynamic link mellan ae och premiere?

Om jag använder uncompressed avi fungerar inte filen ö h t.

Har testat många olika typer av komprimering men jag tycker ingen ger tillfredställande resultat

progamvara: adobe creative suite production package

Postad

Har du en DV-timeline utan effekter alls ska det inte spela någon roll om du kodar MPEG2 i PPro eller i Encore. Bägge använder samma kodare. Du kan till och med exportera ut en DV-fil som du sedan lyfter in i Encore för kodning - PPro kopierar bara DV-materialet utan generationsförlust.

Är det en massa effekter på timeline, vilket är mera troligt, så är det "teoretiskt" bättre att koda MPEG2 i PPro eftersom du får en generation mindre (DV > MPEG2 = 1 generation).

Exporterar du från PPro till okomprimerat först och lyfter in i Encore blir det, återigen rent teoretiskt, sämre (DV > okomprimerat > MPEG2 = 2 generationer). Det finns tyvärr ingen Dynamic Link från PPro > Encore.

Är det HDV är det skillnad då AE nedkonverterar bättre än PPro (detta är uppdaterat/fixat i PPro CS3).

Varför inte Encore tar in din okomprimerad fil är skumt, testade med okomprimerad AVI, okomprimerad Decklink AVI och Adobes egen 4:2:2 codec och alla funkade.

För en 10 minuters film borde du kunna köra väldigt höga bitrates och därmed få bra kvalitet. Vilka inställningar kör du?

/Max

Postad
Har testat många olika typer av komprimering men jag tycker ingen ger tillfredställande resultat

Varpå följdfrågan blir: Vad är tillfredställande resultat för dig?

Postad
Varpå följdfrågan blir: Vad är tillfredställande resultat för dig?

tillfredställande = ingen kvalitetsförlust som jag skrev.

Postad

Hmm... ALL omkodning av video genererar en kvalitetsförlust, det handlar mest om att få den så osynlig som möjligt. Är det ngt specifikt som inte tillfredsställer dig (ex kända mpeg2 kodningsproblem som "fade to black")?

/Max

Postad
tillfredställande = ingen kvalitetsförlust som jag skrev.

Vad har du provat för komprimering?

Kommer filmen från DV-kamera och om ja, har du provat att exporterat som DV-avi ur Premiere Pro för att sedan ta in den i Encore och använda valfritt Preset för Transcoding?

Postad

Vad snabba ni var på att svara, det uppskattas

ja, filmen kommer från en DV-kamera. Jag har filmat med falsk widescreen och arbetar med det. kör med PAL.

När jag exporterar med DV AVI blir bilden avlång i VLC, men funkar i windows mediaplayer. Har inte testat att transkoda i encore dock.

Har problem med interlacen med. När filmen ser OK ut med deinterlace blir eftertexterna vågiga. Inte så konstigt kanske när datorn deinterlacear något som inte är interlaceat. Kör jag utan deinterlace blir titlarna bra, men övriga filmen så klart interlacead.

Hur kommer jag förbi det problemet?

En nyckfull grej är att olika datorer verkar reagera annorlunda på samma settings, jag har fått den bilden när folk har olika lösningar på samma problem.

Postad
Vad har du provat för komprimering?

Kommer filmen från DV-kamera och om ja, har du provat att exporterat som DV-avi ur Premiere Pro för att sedan ta in den i Encore och använda valfritt Preset för Transcoding?

har testat dv avi, avi, uncompressed avi och de flesta alternativen i media encoder, men tydigen har jag inte hittat rätt ännu

Postad
Jag har filmat med falsk widescreen och arbetar med det.[/Quote]

Det kan ge sämre resultat än 4:3 eller äkta 16:9

Var skall du titta på filmen, teve, dator eller båda?

Postad
Det kan ge sämre resultat än 4:3 eller äkta 16:9

Var skall du titta på filmen, teve, dator eller båda?

både och. när jag jämför mitt råmaterial och slutprodukten tycker jag att kvalitetsförlusten är för hög som det är nu. Hur tycker du jag ska lösa eftertext-problemen?

Postad

Det är många steg nu...

- Var, hur och varför deinterlacear du? Dom gånger jag deinterlacear video gör jag det i en egen sekvens och lägger texterna "ovanpå" det redan deinterlaceade materialet. Då får du deinterlacead video med interlacead text. Sen varierar kvaliteten kraftigt mellan olika deinterlace metoder, men SAMTLIGA förstör bilden på ett eller annat sätt.

- Just "falsk" 16:9 kan vara problematiskt för vissa spelare att dekoda. Likaså för vissa dvd-spelare.

/Max

Postad
Det är många steg nu...

- Var, hur och varför deinterlacear du? Dom gånger jag deinterlacear video gör jag det i en egen sekvens och lägger texterna "ovanpå" det redan deinterlaceade materialet. Då får du deinterlacead video med interlacead text. Sen varierar kvaliteten kraftigt mellan olika deinterlace metoder, men SAMTLIGA förstör bilden på ett eller annat sätt.

- Just "falsk" 16:9 kan vara problematiskt för vissa spelare att dekoda. Likaså för vissa dvd-spelare.

/Max

Okej, mina uncompressed AVI-försök blir korrupta, och de andra försöken sänker kvaliten kraftigt, annars vore det ju som du säger en god idé att lägga på eftertexterna efteråt. Ska göra det om jag kommer förbi det här.

Deinterlaceningen:

var:

premieres adobe media encoder

hur:

genom att välja lower fields i "basic video"-settings i en MPEG2-DVD komprimering som den senaste var.

varför:

för att det blir sträck när jag spelar upp det på datorn annars

Jag kom på en grej, har ni några bra settings sparade kan ni ju testa att skicka dem. *.vpr tror jag de heter

Postad

OJ! Höjde bitraten och nu ser det fantastiskt ut! Jag blir ju nästan tårögd, har hållt på två år med den här filmen och nu ser den bra ut =)

Nu är det bara eftertexterna som krånglar. För att undvika ytterligare kvalitetsförlust, vad säger ni om att exportera för sig och lägga samman i ett externt program? Är det bra, och fungerar det helt utan skarvar?

strange things are happening, nu blev det lika bra kvalité med mina liknande inställningar, det var kvaliten som droppade på ett ställe i filmen. Otroligt sjukt, hittar inget speciellt med just det klippet.

Postad

Bra om det ser bra ut.

Du ska egentligen inte behöva deinterlacea om det inte är ngt du gör för "lookens" skull. Du ska i princip kunna välja en preset med högsta möjliga datarate (7Mbit/CBR eller vad den nu heter) och det ska se hyftast ut.

/Max

Postad
Nu är det bara eftertexterna som krånglar. För att undvika ytterligare kvalitetsförlust, vad säger ni om att exportera för sig och lägga samman i ett externt program? Är det bra, och fungerar det helt utan skarvar?

Hur gör du idag?

Jag hade gjort för- och eftertexter i After Effects som jag sedan exporterat ut som QuickTime, Animation, RGB + Alpha från After Effects och lagt på Timeline i PPro. Glöm inte filtret Remove Matte på texten i PPro om du gör så. Har du inte AE så fungerar Adobe title Designer som finns i PPro utmärkt. Jag hade alltså inte exporterat filmen för att ta in den i ett annat program för att lägga för- och eftertexter på.

Innan jag gjort något alls hade jag läst här: Great Titles with the DV Codec

• 5 månader senare...
Postad

ps:det går visst att föra över från PR till EN via dynamic link.iallafall på reklamen.men iof den brukar ju ofta ljuga.

bara sa det.

Postad
ps:det går visst att föra över från PR till EN via dynamic link.iallafall på reklamen.men iof den brukar ju ofta ljuga.

bara sa det.

Nej, Dynamic Link är enkelriktad. Antingen AE till PPro eller AE till Encore. Övriga alternativ är inte tillgängliga. Visa gärna vliken reklam det var som sa att Dynamic Link fungerar från PPro till Encore. :)

Bara sa det. ;)

Postad

sno inte mina repliker men iallafall här är länken till reklamen du ska få se att det går:http://www.adobe.com/uk/products/creativesuite/production/?xNav=ukPPPP tryck på feature tour då kmr filmen.

(ps:går det att föra över filmen till premiere pro från datorn utan onlocation?viktig fråga)

Postad
sno inte mina repliker men iallafall här är länken till reklamen du ska få se att det går:http://www.adobe.com/uk/products/creativesuite/production/?xNav=ukPPPP tryck på feature tour då kmr filmen.

Han säger:

"With Dynamic Link you can eliminate intermediate rendering - you can edit a composition in After Effects and then view your updates instantly in Premiere Pro and Encore."

Han säger inte någonstans åt vilket håll Dynamic Link går, om det går från AE till PPro eller från PPro till AE eller åt båda hållen. Det han säger antyder ganska tydligt att Dynamic Link går från AE till PPro och från AE till Encore och inte från PPro till AE vilket ju är så det fungerar, dvs AE till PPro och AE till Encore. Tror du mig inte, testa själv hos närmsta återförsäljare. :)

(ps:går det att föra över filmen till premiere pro från datorn utan onlocation?viktig fråga)

- Ja, från dator till PPro: File > Import

- Ja, från kamera till PPro: File > Capture

Postad

dah...jag har production premium fick det i present istället för en moppe.men det går från encore till ppro från ae till encore.men vad ska man då med onlocation till fett onödigt.

Postad
...men det går från encore till ppro från ae till encore.

Du får gärna berätta hur du gör för att använda Dynamic Link från Encore till PPro.

Postad

det står i reklamen,dom visar en triangel där encore e högst upp å pr e till vänster ae till höger sen går det ju en linje från pr till ae från ae till encore o från encore till pr o så vidare...

Postad
det står i reklamen,dom visar en triangel där encore e högst upp å pr e till vänster ae till höger sen går det ju en linje från pr till ae från ae till encore o från encore till pr o så vidare...

Jag ger upp...

Postad

haha just det:sa ju att det gick.men det går inte från premiere till encore bara från encore till premiere.(o så ae men det e oviktigt)

Postad
haha just det:sa ju att det gick.men det går inte från premiere till encore bara från encore till premiere.(o så ae men det e oviktigt)

Det du inte förstår är att det inte går att göra så som du skriver. Jag ger alltså upp att försöka förklara för dig då du inte kan tolka det som skrivs utan tror på något som bara finns i din fantasi.

Om du tror det du gör så är det ju bara att använda den/dom funktioner du tror dig kunna använda. :)

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...