Andreas Sjoeberg Posted May 17, 2007 Posted May 17, 2007 Hej! Funderar på om det är någon som kanske har testat på dessa, eller för övrigt har en åsikt om de här två produkterna. Artiklarna nedan gjorde mig iaf sugen på ett inköp. Vad tror ni om priserna? Kanske finns någon som rekommenderar liknande produkter från någon annanstans? *Kessler kran - http://www.dvxuser.com/articles/kesslercrane/ (965$) *DvMultiRig - http://www.dvxuser.com/jason/DvMultiRig/ (485$) Hälsningar Andreas 0 Quote
Munthe Posted May 17, 2007 Posted May 17, 2007 Dom gör säkert det dom ska. Kesslerkranen har, enligt mig, några små irriterane designfel. Det går ned en tapp under huvudet som förhindrar kranen att gå riktigt lågt och vikterna sitter på en pinne riktad bakåt vilket gör bakänden onödigt lång, vilket i sin tur förhindrar maximal höjd. DvMultiRig tror jag är ett sånt där verktyg som man i längden tycker är för omständigt att mecka med och jag kan garantera att det slutar med att dom flesta bara använder den i en inställning. Det känns som en sån där rigg som kommit till efter en teoretisk idé (som så många lite amatörmässiga DV-riggar) och inte ur ett starkt behov av någonting man känner att man saknar. 1 Quote
Bleckert Posted May 17, 2007 Posted May 17, 2007 håller med munthe! kranen är att föredra då man kan kombinera många olika sortes bilder med en sådan. just denna tycker jag dock ser ganska stor och klumpig ut. om man ska filma med en dv eller hdv kamera så behövs inte så stora doningar. men jag skulle nog ta kranen, trotts att det är dubbla priset, men kolla runt lite innan. såg att hoffman i gbg hade utförsäljning på en jibb arm för ca 5000! 0 Quote
Andreas Sjoeberg Posted May 18, 2007 Author Posted May 18, 2007 Ok vad skönt att få höra. Funderade i liknande banor att dvmultirig ser bättre ut än vad det är praktiskt. Kranen finns det nog risk att jag köper, men ska nog ta en månad till på mig att leta och fundera. Du sade den ser stor och klumpig ut, och det är ju sant, men man vill ju inte köpa för liten kran heller. Dock gick det ju att sätta ihop den till den mindre varianten också. Jag ska åka ner till göteborg om två veckor och då finns ju tillfälle att ta en närmare koll på utförsäljningen. Vart någonstans i göteborg ligger hoffman, Har de en hemsida? 0 Quote
Bleckert Posted May 19, 2007 Posted May 19, 2007 Ok vad skönt att få höra. Funderade i liknande banor att dvmultirig ser bättre ut än vad det är praktiskt. Kranen finns det nog risk att jag köper, men ska nog ta en månad till på mig att leta och fundera. Du sade den ser stor och klumpig ut, och det är ju sant, men man vill ju inte köpa för liten kran heller. Dock gick det ju att sätta ihop den till den mindre varianten också. Jag ska åka ner till göteborg om två veckor och då finns ju tillfälle att ta en närmare koll på utförsäljningen. Vart någonstans i göteborg ligger hoffman, Har de en hemsida? de har en hemsida, http://www.hofmann.se/ men jag har ingen koll på vart dom finns för jag har aldrig varit där! 1 Quote
Recommended Posts