The Swede Posted May 20, 2004 Share Posted May 20, 2004 Efter att inte arbetat på ett gammalt manus på ungefär ett år, har jag nu börjat skriva lite på det igen. Vad tror ni om denna scen som öppningsscen? Kom gärna med andra förslag. obs! Adobe Acrobat 5 kan behövas. Jag är inte säker om det fungerar med äldre versioner. Link to comment Share on other sites More sharing options...
The Swede Posted May 29, 2004 Author Share Posted May 29, 2004 Ingen? Link to comment Share on other sites More sharing options...
max lauritzen Posted May 29, 2004 Share Posted May 29, 2004 varför på engelska? aja. jag ska läsa. men jag är ingen erfaren manusförfattare eller kritiker... Link to comment Share on other sites More sharing options...
max lauritzen Posted May 29, 2004 Share Posted May 29, 2004 snygg dialog. man fattar direkt att det rör sig om en maffiafilm. jag fattar inte riktigt vad barboni håller på med. springer han fram och attackerar med kniven? känns konstigt. Det känns inte så väldigt orginellt. Typiskt maffiafilm, men jag gillade det där med nedräkningen. annars kan jag säga att jag är inget annat än imponerad. Link to comment Share on other sites More sharing options...
vetgirig Posted May 29, 2004 Share Posted May 29, 2004 Show don't tell. Hur filmar man "He's at the edge of a breakdown" ? De tre skurkarna har namn men de har ingen särskiljande beskrivning ? "low level mod typer" Hur ser sådana ut ? Show don't tell. Det finns tydligen en person som heter BRAIN med. Det enda har gör är att sätt sig och käka chips och se på TV i början ? Sedan glöms han bort ? Link to comment Share on other sites More sharing options...
The Swede Posted May 30, 2004 Author Share Posted May 30, 2004 Duger inte "He's at the edge of a breakdown"? Måste jag skriva att han svettas, skakar etc? Är väl medveten om hur man ska skriva, men är det inte underförstått? Håller med om att jag måste utveckla karaktärsbeskrivningen. Low level mob types är väl en ganska vanlig fras som används, och den kommer att vara kvar. Dock måste jag skriva mer om varje person, men vet inte riktigt hur jag ska göra det. Ska man skriva om alla samtidig i början, eller hur ska jag göra? Link to comment Share on other sites More sharing options...
daybreak Posted June 2, 2004 Share Posted June 2, 2004 The Swede: Läs manus i samma genre som ditt manus tillhör (även andra så klart), se hur de beskriver en karaktärers beteende. Jag skriver just nu på en långfilm och läser en del manus för att se hur miljöer, karaktärer, action osv beskrivs. Och det har hjälpt mig en hel del. Alla författare har sitt sätt att beskriva beteenden osv. Inget är mer rätt än något annat. Skriv så att läsaren målar upp scenariot i huvudet, miljöbeskrivning är viktigt men man behöver inte beskriva det in i minsta detalj. En miljö i en film "byggs" upp i sammarbete mellan regissör och scenograf. Om det ska vara ett rum med metallstolar, glasbord och popkonst på väggarna ska de stå (vissa i detta forum tycker det är onödigt och oviktigt med sådana detaljbeskrivningar men det beskriver ju mycket om hur en karaktär är) Lyssna inte så mycket på andras åsikter utan ta reda på (genom att läsa producerade manus) hur man kan skriva. Lycka till. /D Link to comment Share on other sites More sharing options...
vetgirig Posted June 8, 2004 Share Posted June 8, 2004 Endast de personer som är viktiga för handlingen behöver ges namn och beskrivas närmare - om de bara är 3 maffiagubbar så säg det och låt det vara med det. Manus skall man försöka göra så avskalade man kan utan att för den delen inte ta med viktiga detaljer. De kan heta MOB GUY 1, MOB GUY 2 osv om de inte är viktiga för berättelsen och inte behöver ett namn. Link to comment Share on other sites More sharing options...
The Swede Posted June 8, 2004 Author Share Posted June 8, 2004 De tre personerna är väldigt viktiga för historien. Är väl medveten om att beskrivningen på karaktärerna måste utvecklas - men hur? Ska jag skriva om alla samtidigt? Tycker det blir mycket onödig text i redan första stycket. Jag låter mig dock minnas att Scott Frank beskriver någon huvudperson i "Get Shorty" genom att endast skriva "low level mob type". Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lukas Posted June 8, 2004 Share Posted June 8, 2004 Är det bara jag som inte kan se nån bifogad fil eller? Link to comment Share on other sites More sharing options...
vetgirig Posted June 18, 2004 Share Posted June 18, 2004 [citat=Lukas]Är det bara jag som inte kan se nån bifogad fil eller?[/citat] Den är borttagen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jossa Posted June 19, 2004 Share Posted June 19, 2004 det kan inte jag heller... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pace Posted June 19, 2004 Share Posted June 19, 2004 Då manuset är bortplockat så finns det ingen anledning att fortsätta diskutera manuset. Tråden stängs. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts