Gå till innehåll

Flera renderingspass för att skapa verkligare 3d objekt till compen


Recommended Posts

Jag läste i en annan tråd att om man vill ha sina 3d objekt verkligare så kör man flera pass.

 

du animerar i 3d-paketet med ditt filmklipp som bakgrund och exporterar en bild-sekvens med en alphakanal så slipper du keya. fast egentligen exporterar man flera olika pass som man sedan lägger ihop och trixar med i compen sen för att få det att se verkligt ut

 

Jag undrar vad menas?

Vad innehåller varje pass? En färgkanal åt gången eller?

Beror det inte på hur stor scen, hur många objekt, som ska compas ihop med övrig miljö, stillbilder/rörliga bilder?

 

Det vore intressant att få veta arbetsflödet för att få konstgjorda 3d objekt att smälta ihop med övriga compelement till att bli så verkliga som möjligt.

Exclusive match moveing som är ett kapitel för sig!

 

Stefan

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag är (som tidigare nämnt) helt värdo på 3D men här; http://www.forsberg.se/ , finns ett klipp om hur dom gjorde Glocalnet reklamen med jaktplanet som åker riktigt lågt mot ett hangarfartyg. Det är uppdelat så man ser dom olika renderingspassen. Intressant men säger inte mig sååå mycket. (Hemsidan öppnas som en "popup" och klippet ligger under "Knölpåk").

 

/Max

Länk till kommentar
Share on other sites

Kul att någon hittat just det jobbet. (Samma jaktplan som står uppställt på rad i senaste "Inte lågt..."-filmen med några förändringar, för övrigt).

 

För att man bättre ska kunna styra t.ex. hårdhet eller färg på skuggor, eller kanske vill behålla en färg i objektens beautypass (dvs övergripande färgpass) men ändra i en annan utan att det samma skall ske i alla skuggor med mera.

 

Ju mer man bakar in i ett pass, ju mindre kontroll har man över klippet i compen.

Om vi tillexempel tar stridsflygen som exempel så renderade jag ut det i tre pass:

 

Beautypass

Occlusionpass

Skuggpass

 

 

Jag lägger upp detta pedagogiskt. Kolla på denna bild samtidigt:

http://www.onbird.com/glocalnet/compare2.jpg

 

Först beutypasset. Den innehåller färger och nyanser som du har i din texturmapp. Den anpassar öven direkta skuggor på sig och andra objekt efter ljustet i din 3d-scen. Att bara använda detta pass gör att den får en lite fattig look. (Bild ett).

Eftersom denna renderas som ett eget pass kan jag färkorrigera endast detta utan att något annat i bilden påverkas. (Bild två)

 

Sen occlusion. Detta är matematiska uträkningar som ger skuggor mellan olika objekt eller skarvar. Om du t.ex. håller handen över ditt skrivbord bildas en skugga som blir allt mustigare ju närme bordet du kommer med handen, trots att det direkt ljuset inte kastar en skugga. (Den vita bilden)

 

Occlusion och beautypasset multipliceras sedan ihop och planet får en mustig karaktär. Blir skuggorna för hårda kan jag enkelt kontrollera detta genom att göra occlusionpasset mörkare. Om man tittar det det finns mycket geometri, under t.ex. vingen så ser man den största skillnaden. (Bild fyra)

 

Efter detta ligger ett pass med direkta skuggor som faller på marken. (Sista två bilderna.) Dessa kan då anpassas så skuggorna får samma färg som de skuggor som faller från gubbarna i förgrunden.

 

 

Man kan rendera ut massor av pass, tex reflection för bara reflektioner eller liknande. För denna uppgift kännde jag att det var lite overkill dock.

 

Hur passen applicerats på finns här som en behind the scens film:

http://www.onbird.com/glocalnet/Behind_Planes.mov

 

Hoppas detta hjälpte lite grann.

 

Titta även på filmen som Max skriver om. Denna går igenom fler pass.

 

Fotnot: Jag var inte inblandad i hangarflygsfilmen. Det var min supervisor och kollega. För denna film tog jag samma plan med vissa ändringar på modell och i textur.

Länk till kommentar
Share on other sites

Det här var sammantaget ett av det bästa jag läst och sett på detta forum!!!

 

En nördfråga bara då. Är bakgrunden skapad med Vue?

 

Tack för det :)

 

Jo det är Vue för bakgrunden... ruggit kraftfullt program, så länge man håller sig en bit bort ifrån geometrin med kameran. Går man för nära blir det väldigt digitalt.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...