Jump to content

Recommended Posts

Posted

Jag har ett klipp i början av en film där jag vill att meteorit skall så ned. I cirka sju sekunder av klippet filmas samma plats på himlen då meteoren skall komma närmare och närmare, innan jag drar ned kameran mot marken då meteoriten snabbt skall slå ned.

Jag använder Adobe After Effects, och har pluginet Trapcode Particular. Hur jag än gör, se det varken verklighetstroget eller ens bra ut.

Så min fråga är om jag skulle kunna få lite hjälp med detta av någon vänlig själ.

Posted

Jag tror att det är bättre att jobba med "2d" om man inte från början är proffs på 3d.

Är det klipp filmat med stativ eller för hand och skakigt? Om det är skakigt behövs mycket mer jobb och du behöver i stort sätt animera varje blid för sig vad det gäller skala och position. Vad det gäller själva meteoren får du antingen ta en jämt belyst klot men rätt yta eller rita något själv i Photoshop om du är bra.

Sen när du lägger in din i AE får du jobba hårt för att matcha färgerna och sånt. Och som jag redan skrivit så följer animeringen av rörelsebanan följt av någon enkel färdig eldröks-effekt från trapcode och lite mer trapcode i nerslaget.

Tänk på att sätta lager, som meteoren t.ex., i 3d och skala upp den så stor den ska vara när den slår ner och sedan flytta den längre bak i 3d och inte skala ner den.

Posted

Den franska har jag läst, men jag lyckas inte få ens hälften så bra resultat.

@precision motion:

Ja, det är filmat för hand och lite skakigt. Angående färgerna, så antar jag att det också är bra att ge bilden en röd ton?

Jag antar att jag kan sätta mig på ett tak eller något, dock, och filma från en vinkel som inte rör sig, så att man kan se meteoren slå ned hela vägen. En polare till en av de jag spelar in filmen med bor dessutom högst upp i lägenhetshusen på samma plats, så vi kanske skulle kunna filma från deras balkong, men detta löser inte problemet med att jag inte får något bra resultat.

Posted

AE>på klipp mörk himmel> effect> render>lensflare> tidslinjen> lensflare> storlek> transform> positition> rotation. Styr sen 7 sek-färden med opacity. Med bra bilder från photoshop och sen aftereffects behöver du inga andra program. Typiskt att alla föreslår att köpa något helt annat program när allt finns i din dator.

/nils

Posted

Jernby, jag tvivlar på att din "kollagestil" är det trådskaparen är ute efter. Klart han ska använda plug-in från Trapcode när han har betalat dyra pengar för det.

Jag vet vad Particular går för och han får antagligen bäst resultat med det. Sen att det krävs övning för att få det snyggt är en annan sak.

Posted

Själva nedslagsexplosionen blir nog bäst med klipp från Detonationfilms eller ArtBeats, dock. Particular är grym men fotorealistiska explosioner är ngt den (i mitt tycke) inte gör så bra.

/Max

Posted

Meteoren slår ner i ett sandområde, så det är nog bäst om det skvätter sand också.

Angående Detonationfilms, är klippen där gratis? Jag har inte varit hemma under den här helgen, och kan inte arbeta med filmen här.

Posted
Jernby, jag tvivlar på att din "kollagestil" är det trådskaparen är ute efter. Klart han ska använda plug-in från Trapcode när han har betalat dyra pengar för det.

Jag vet vad Particular går för och han får antagligen bäst resultat med det. Sen att det krävs övning för att få det snyggt är en annan sak.

I den "stil" du menar kan man ju en meteor slå ner ett barn som leker i sandlådan. Om trådskaparen är ute efter våld, men då skulle man kalla det fiction,förhoppningsvis. Hur det ser ut på himlen i verkligheten finns bara på slutet i min kortfilm. Inga explosioner är verkligheten.

/nils

Posted
I den "stil" du menar kan man ju en meteor slå ner ett barn som leker i sandlådan. Om trådskaparen är ute efter våld, men då skulle man kalla det fiction,förhoppningsvis. Hur det ser ut på himlen i verkligheten finns bara på slutet i min kortfilm. Inga explosioner är verkligheten.

/nils

Ärligt talat fattar jag inte mycket av dina inlägg, vilket är trist eftersom du verkar ha så mycket att komma med! Kan du formulera dig lite mer lättbegripligt så att även jag förstår. Tack på förhand.

Posted
Ärligt talat fattar jag inte mycket av dina inlägg, vilket är trist eftersom du verkar ha så mycket att komma med! Kan du formulera dig lite mer lättbegripligt så att även jag förstår. Tack på förhand.

Hej

jag tror lilla farbrorn menade vissa kortfilmer jag gör som inte hör hemma i att göra en meteor som ser snygg ut. Då trådskaparen var inne på att stenen, meteoriten skulle slå ned i en sandlåda uppfattade jag det inte seriöst. Att göra en meteorit på himlen, alltså. Har man köpt AE och flera andra program för dyra pengar är det bra att lära sej dom. Det är ju inte lätt. Man ser hur det ska se ut i olika filmer och försöka efterlikna dem. Det gör man inte på 2 minuter med AE och andra program som föreslagts här.

OK?

/nils