ShaGGie Posted May 10, 2007 Posted May 10, 2007 Jag jobbar på ett project där en person ska komma ut från sitt hus, titta upp mot himlen, och där se massiva rymdskepp som flyger och skjuter på varandra. Jag gör större delen av mina project i AE och Premiere. Jag vill igentligen bara ha lite tips om vilket program jag ska använda för att göra rymdskeppen, och hur jag sen för över dom smidigast till AE. Går det att göra 3D modeller och sen föra över dom till AE och animera skeppen där? Eller måste jag animera skeppen i 3D studio max (t.ex) spara det som en film och sen keya ut det jag inte vill ha i AE? All hjälp om hur jag ska göra det bästa av denna ideen är välkommen. Tack. 0 Quote
Rabies Posted May 10, 2007 Posted May 10, 2007 du animerar i 3d-paketet med ditt filmklipp som bakgrund och exporterar en bild-sekvens med en alphakanal så slipper du keya. fast egentligen exporterar man flera olika pass som man sedan lägger ihop och trixar med i compen sen för att få det att se verkligt ut 0 Quote
pld Posted May 10, 2007 Posted May 10, 2007 Detta läste jag i tidningen Digital Foto: "Ta ut dina animationer som en sekvens med stillbildsrutor om du kan.Använd okomprimerat format aom Tiff eller TGA. Det här har flera fördelar jäfört med att skapa animationer som videofiler. För det första är de okomprimerade och håller därför väldigt hög kvalitet. För det andra kan man rendera dem med en genomskinlik bakgrund så man behöver inte hålla på med chromakey eller matte - du kan bara lägga dem på tidslinjen så dyker de upp framför ditt videoklipp. För det tredje, när du renderar animation tar det ofta många timmar och om din dator kraschar eller om du måste stänga av medan du renderar en video, tappar du rubbet - med bildsekvenserna kan du sluta och börja rendera när du känner för det och du tappar bara en ruta." Vet inte om detta hjälpte något... /Jesper 0 Quote
ShaGGie Posted May 13, 2007 Author Posted May 13, 2007 Jodå det här var bra information, får se hur det blir i slutändan, tack för hjälpen:) 0 Quote
Stefan_holst Posted May 14, 2007 Posted May 14, 2007 Jag kan inte Max, fy på mig. Men jag har studerat Maya ett tag nu och vill rekomendera till alla som har denna 3d programvara att använda Mayas eget bildfilsformat IFF vid import till AE. IFF har inte bara de fördelar som TIFF eller TGA har med att de spar in Alpha info. Den spar också in z information. Detta kan sedan användas i AE för att ex lägga in dimma. Det finns säkert ett sådant här filformat för Max, XSI eller C4D. 0 Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.