Jump to content

Recommended Posts

Posted

Jag jobbar på ett project där en person ska komma ut från sitt hus, titta upp mot himlen, och där se massiva rymdskepp som flyger och skjuter på varandra.

Jag gör större delen av mina project i AE och Premiere.

Jag vill igentligen bara ha lite tips om vilket program jag ska använda för att göra rymdskeppen, och hur jag sen för över dom smidigast till AE.

 

Går det att göra 3D modeller och sen föra över dom till AE och animera skeppen där?

Eller måste jag animera skeppen i 3D studio max (t.ex) spara det som en film och sen keya ut det jag inte vill ha i AE?

 

All hjälp om hur jag ska göra det bästa av denna ideen är välkommen.

 

Tack.

Posted

du animerar i 3d-paketet med ditt filmklipp som bakgrund och exporterar en bild-sekvens med en alphakanal så slipper du keya. fast egentligen exporterar man flera olika pass som man sedan lägger ihop och trixar med i compen sen för att få det att se verkligt ut

Posted

Detta läste jag i tidningen Digital Foto:

 

"Ta ut dina animationer som en sekvens med stillbildsrutor om du kan.Använd okomprimerat format aom Tiff eller TGA. Det här har flera fördelar jäfört med att skapa animationer som videofiler. För det första är de okomprimerade och håller därför väldigt hög kvalitet. För det andra kan man rendera dem med en genomskinlik bakgrund så man behöver inte hålla på med chromakey eller matte - du kan bara lägga dem på tidslinjen så dyker de upp framför ditt videoklipp. För det tredje, när du renderar animation tar det ofta många timmar och om din dator kraschar eller om du måste stänga av medan du renderar en video, tappar du rubbet - med bildsekvenserna kan du sluta och börja rendera när du känner för det och du tappar bara en ruta."

 

Vet inte om detta hjälpte något...

 

/Jesper

Posted

Jag kan inte Max, fy på mig. Men jag har studerat Maya ett tag nu och vill rekomendera till alla som har denna 3d programvara att använda Mayas eget bildfilsformat IFF vid import till AE. IFF har inte bara de fördelar som TIFF eller TGA har med att de spar in Alpha info. Den spar också in z information. Detta kan sedan användas i AE för att ex lägga in dimma. Det finns säkert ett sådant här filformat för Max, XSI eller C4D.

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...