666 Postad 10 maj 2007 Postad 10 maj 2007 Hejsan! Ni forumveteraner är säkerligen urless på jobbiga frågor om filter. Men jag gör ändå ett försök. Har någon vänlig själ tips på hur jag ska gå tillväga för att få till en "onykter" look på bilden i FCP? Gärna suddigt, guppigt osv. Klippet ska vara i en scen där en person har blivit drogad och man får uppleva dennes syner. En till fråga i ämnet är om det finns någoit sjyrrans ljudfilter att kasta på så rösten får en bra, drogad effekt? (mörk, sluddrig). Tack på förhand! 0 Citera
Normen Postad 10 maj 2007 Postad 10 maj 2007 Ganska lätt är att i ditt redigeringsprogram lägga ett klipp dubbelt, varvid du förskjuter det "översta" en frame framåt, samt sätter opaciteten påp runt 50%, detta ger en sluddrig, skev och ganska obehaglig effekt på bilden. Ett gammalt men användbart trick. Annars kan du i ditt mer avancerade program (typ AFX) lägga in överdrivet motionblur (i 7.0 'directional blur') i kombination med väl valda warpningar på områden kring t ex ansikte, händer och ben och en liten colorize eller colorama ger det en liten trippliknande känsla som ofta används i drogefterliknande scener. Lycka till. 0 Citera
666 Postad 10 maj 2007 Författare Postad 10 maj 2007 Tack så mycket för tipsen, ska genast testa att lägga ett klipp dubbelt. Låter lagomt avancerat. 0 Citera
Java ex Machina Postad 10 maj 2007 Postad 10 maj 2007 Varför inte bara filma med handkamera? Hålla den lite mer ostadigt än vanligt och lägg på nån släpeffekt efteråt? Eller, "man KAN göra så, men det är inte rätt"? 0 Citera
Nicodemus Postad 17 maj 2007 Postad 17 maj 2007 Jag har sett det jag tyckte var det mest övertygande looken och det var filmat genom en flaskbotten av glas. Man får tunnelsyn effekten och genom glaset får man lite skumma högdagrar och dyligt. Fungerar kanon. 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.