Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Hejsan!

Ni forumveteraner är säkerligen urless på jobbiga frågor om filter.

Men jag gör ändå ett försök.

Har någon vänlig själ tips på hur jag ska gå tillväga för att få till en "onykter" look på bilden i FCP? Gärna suddigt, guppigt osv.

Klippet ska vara i en scen där en person har blivit drogad och man får uppleva dennes syner.

En till fråga i ämnet är om det finns någoit sjyrrans ljudfilter att kasta på så rösten får en bra, drogad effekt? (mörk, sluddrig).

Tack på förhand!

Postad

Ganska lätt är att i ditt redigeringsprogram lägga ett klipp dubbelt, varvid du förskjuter det "översta" en frame framåt, samt sätter opaciteten påp runt 50%, detta ger en sluddrig, skev och ganska obehaglig effekt på bilden. Ett gammalt men användbart trick.

Annars kan du i ditt mer avancerade program (typ AFX) lägga in överdrivet motionblur (i 7.0 'directional blur') i kombination med väl valda warpningar på områden kring t ex ansikte, händer och ben och en liten colorize eller colorama ger det en liten trippliknande känsla som ofta används i drogefterliknande scener.

Lycka till.

Postad

Tack så mycket för tipsen, ska genast testa att lägga ett klipp dubbelt. Låter lagomt avancerat.

Postad

Jag har sett det jag tyckte var det mest övertygande looken och det var filmat genom en flaskbotten av glas. Man får tunnelsyn effekten och genom glaset får man lite skumma högdagrar och dyligt. Fungerar kanon.

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...