Jump to content

Recommended Posts

Posted

Jag började för en månad sedan. Jag kommer att hålla på i flera år innan det är klart. Helt uppenbart är det omöjligt att vänta med redigeringen tills allt är färdigt.

Så hur gör man då? Om man gör en dokumentär under flera år, hur ofta sätter man sig att redigera?

Eftersom jag inte vet utgången måste jag hålla det ganska öppet, har jag förstått. Men hur gör jag för att inte bara samla och samla tills jag har så mycket att jag baxnar bara för att jag måste se åt vilket håll det drar?

För att krångla till det hela kommer min röst att förändras markant under arbetet (jag filmar alltså min transition till man) så alla pålagda kommentarer måste matcha i röstläge.

Låter det onödigt krångligt att sätta sig varje månad eller så? Jag är lite rädd att jag kommer att lägga ner en massa tid på saker som visade sig vara onödigt krångliga och måste göras om...

Posted

Jag som har minst erfarenhet av filmning... Jag vet inte. Men, jag tror inte det går att redigera undan för undan. Men man kan antagligen bearbeta matrialet lite undan för undan, med att titta på det som finns, anteckna i en loggbok, grovplanera vad man vill ha med, organisera klippen i sin anteckningsbok och märka alla band så det går att hitta. Man kan ljudlägga dvs prata in kommentarer medan man tittar på sitt matrial och spara det. Med andra ord en slags torr-redigering i planeringsboken.

Om man vill, kan man ta in en del matrial i datorn för att känna sig för, men jag skulle se det som ren övningskörning eftersom det tar en styv stund att lära sig tekniken. Men som sagt, det går att ta hjälp och vara sin egen manager.

Posted

Tack!

Hm... Jag får fundera på om rösten öht måste matcha, eftersom jag säkert ändå kommer att komma på en massa saker när jag sitter där i framtiden som måste läggas till.

Posted

Skulle tro det är ganska personligt det där med redigeringen av en dokumentär. Jag har ingen erfarenhet av att göra en "stor" dokumentär utan håller på med min första. Ken Burns menar tillexempel att faktainsamlingen är en process som håller på ända till filmen är klar.

Det jag provar i min film just nu som jag arbetat på sedan i somras är att grovredigera allt material och sortera allt i sekvenser med numrering i namnet så jag lätt kan hålla reda på vart alla klipp hör hemma. Sen drar jag dessa sekvenser till en ny sekvens så intervjuer med mera kan kastas om i tiden efter hand som det kommer in mera material. Kanske inte passar alla att jobba så men jag trivs med det och samtidigt får jag lite blick över om projektet tar den form som jag vill eller om jag måste tänka om lite. Man kan säga att det blir lite av en bekräftelse på förarbetet.

EDIT="Kom att tänka på en artikel Pia Johansson skrev för ett tag sedan... http://www.johannespinter.com/inu/dokumentar1.pdf Se det som ett litet komplement till länken Pace gav dig."

Posted

Tror iofs redan Barnholdt och gorse redan gett bra tips.

Var ganska inblandad i projektet kring bakom kulisserna på dramaten (SVT ett par år sedan) och där hade klipparna ca 1000 timmar material som spände över ca 2 år. Dom var extremt noga och loggade samtliga band med tidskoder och olika viktiga händelser dom absolut ville ha med. Kombinerat med vilka scener som fanns på banden och om någon sade ngt viktigt men inte tillräckligt för att det helt säkert skulle vara med.

Sedan, under tiden dom filmade, testade dom med gamla hederliga post-it lappar på en storyboard för att testa olika flöden och ämnen i de fem 45 min avsnitt som klipptes. Då kunde dom också upptäcka om ngt möjligen kunde fattas eller kompletteras för att kunna följa en idé.

Sen tankades "måste" klippen och det gjordes en grovskiss efter de post-it lapp-storyboards som "kändes" bäst och en "dummy-speaker" lades in. Fungerad det inte testade man en annan variant av story board osv.

Inte alls säkert att det är rätt men så gjorde dom i alla fall.

Kuriosa: Jag hade det tveksamma nöjet att greja med färgkorr/grafik/finputs och sista avsnittet On-Lineades 14.00 SAMMA dag som det skulle sändas. SVT var relativt O-glada i det läget...

/Max