Jump to content

Dela upp ett objekt i delar och animera...

jepser

Recommended Posts

I den senaste harry potter filmen finns det drakar, de

berättade att drakarna var gjorda i plast, sen hade de fotat dem bakom green screen, sen i datorn hade de delat upp draken i massa olika delar så att de kunde animiera, huvudet var i en del, svansen i en del osv.

Jag undrar vilket program man kan öppna en bild bakom green screen och sen dela upp den i olika delar och animera, vilket program och hur gör man...?

(Går det att göra i After effects?)

// jesper

Har bara sett HP4 en gång men den draken såg VÄLDIGT (iofs bra) dataanimerad ut för mina ögon... Men jag har inte sett bakomfilmen. Men har du en stillbild kan du alltid dela den i Photoshop och importera den till After Effects som separata lager. Men det kommer att se väldigt... stop motion ut.

/Max

Men finns det inget 3d animeringsprogram som man kan öppna bilder i, så att man ser hela draken i sånna små rutor och sen markera de ruter man ska animera, om man markerar hela huvudet och så kannske drar det lite upp, så sitter ju endå huvudet fast i halsen, men om jag däremot gör som max_H sa så kommer ju alla delar gå ifrån varandra... (Ta inte illa upp max_H Du försökte ju i alla fall:))

Finns det något 3d program som man kan öppna en bild i?

Parenting and Anchor Point are your friends... men det kommer fortfarande att se Stop Motion ut...

Ska du köra 3D är tekniken rätt annorlunda då du måste jobba med texturer och trådmodeller. Du får kolla på Blender - men jag är rätt värdo på 3D så vad vet jag... Men det är F-N inte lätt kan jag säga - men du kan få köpa en "The Fundamentals of 3D Studio Max" - 700 sidor och efter det kan du ljussätta en boll som rullar... (obs det var ett skämt om att köpa då den är typ 6 år gammal för version 3 eller så).

/Max

Okej, men kan man öppna en bild i 3ds max? För i så fall kan jag ju ladda ner en demo av programet...

För er som inte förstod det med att få bilden i rutor och sen markera de rutor som ska animeras har jag en bild nedan, dock är det på ett huvud...

bild.jpg

Det finns inget program som kan använda magi för att omvandla ett 2D-objekt till ett 3D-objekt. Jag vet att du är besatt av att replikera effekter ur Harry Potter-filmerna, men någon gång måste även du inse att det krävs en massa jobb och slit för att åstadkomma dessa effekter. Det finns inga genvägar. Det finns inga magiska knappar att trycka på.

/Jakob

Det finns inget program som kan använda magi för att omvandla ett 2D-objekt till ett 3D-objekt.

Det har jag inte sagt heller!x(

Jag vet att du är besatt av att replikera effekter ur Harry Potter-filmerna, men någon gång måste även du inse att det krävs en massa jobb och slit för att åstadkomma dessa effekter. Det finns inga genvägar. Det finns inga magiska knappar att trycka på./Jakob

Jag är inte besatt av att replikera effekterna ur harry potter filmerna, men jag tcker att effekterna är bra gjorda och de effekterna man ser i harry potter ser man inte i vilken film som hälst! OCH, tror du inte att jag vet att det krävs massa jobb för att åstadkomma effekterna!?

Inget av det du påstår har jag sagt! x(

Jag startat en tråd för att jag vill veta hur man gör, jag har aldrig sagt att det finns några magiska knappar att trycka på...

Så nu undrar jag om det går att öppna jpg bilder i 3ds max, någon som vet det?

Jag vill ju att det ska bli sånna rutor som jag berskrivit i mina inlägg ovan. Så att man kan markera tillexempel alla rutor i huvudet och sen animera de...