Jump to content

Datorval för filmimportering

K  R Films

Recommended Posts

I handboken till min Samsungkamera står det att det inspelande materialets kvalité beror på prestandan på min dator.

Själv har jag en AMD Semperon 3500+, 1 gb ram. Men min kompis har en nyare, med Dual-core minne.

Frågan är, ska jag tanka in det i hans dator, eller blir det inget märkvärdig skillnad?

Framgår inte om det är en DV-kamera eller inte. Är en DV-kamera och överföringen sker via firewire spelar det ingen roll - allt är redan digitalt på band. Du överför bara ettor och nollor och då spelar datorn i sig ingen roll.

/Max

Hey, du skall inte ha in film på datorn så vitt jag förstår, utan video (enorm skillnad). Så länge du kör in videon via firewire eller USB och inte har några frames dorped så spelar datorn ingen roll.

Skall du däremot ha in video via komposit, S-video, komponent, SDI, HD-SDI etc då börjar datorns prestanda, capture kort, hårddiskar etc spela roll.

Och så har vi film, det går att köra in film vida video, firewire kameror kopplade till projektionslådor etc, dock är det nog i sådana ”bydget” varianter i dag vanligare att man åtminstone tar in det på HD eller i värsta fall HDV. Canons XL-H1:a lämpar sig mycket bra för dylikt då man kan sätta på passande optik och köra ut bilden rå via HD-SDI rakt ut ur kameran, in i något trevligt capture kort med HD-SDI in. Men då behövs dator vill jag lova, rekommenderat är 5 raidade diskar och diverse annan kräm (ett datorpaket för 100 000 måste då nästan anses som billigt). Det är film det, jag antar du syftar på video.

En annan rolig jämförelse är att man brukar uppskatta upplösning så här.

Vanlig svensk Pal video standard, d.v.s. vanlig TV: 0,4 megapixel

HDTV i Sverige, som SVT sänder (720p): 0,9 megapixel

Full HD Video och TV (1080p): 2,1 megapixel

Uppskattad upplösning på rå högkvalitativ film t.ex. Vista Vision: 25 megapixel

Imax, d.v.s. cosmonova, har en uppskattad upplösning på: 70 megapixel

Alltså kort sagt film är fett, video är ja, otrevligt i bästa fall, men billigt som fan.

Så, nu kan du mer om film kontra video, ha det fint och god natt.