Steffe Posted April 27, 2007 Posted April 27, 2007 Tjoho! Jag undrar om det är så stor skillnad mellan Canon XM-2 och Panasonic Nv-Gs500, då båda har samma antal effektiva-pixlar, så bilden rent kvalitétsmässigt borde vara ganska så lika, även färgen då båda har 3CCD. Visst, XM-2:an har antagligen bättre inbyggd mikrofon (vilket jag inte kommer använda så mycket), och fler in/ut gångar, men för övrigt borde dom vara ganska så lika ? Eller vad tror ni ? Lämna kommentarer till varför ni tror som ni tror i så fall! /Stefan L 0 Quote
antonjansson Posted April 27, 2007 Posted April 27, 2007 haha, har faktiskt samma fråga men xm2 har färre effektiva pixlar faktiskt, men eftersom optiken borde vara bättre då det är en bättre kamera så undrar jag åxå hur stor skillnaden är i bildkvalitet. är jätte nära att köpa en Gs500 nu men har tänkt att kanske köpa en begagnad Xm2 ifall bilden är mkt bättre, vill ju ha inställningarna åxå men bilden är ganska viktig för mig 0 Quote
Steffe Posted April 27, 2007 Author Posted April 27, 2007 är jätte nära att köpa en Gs500 nu men har tänkt att kanske köpa en begagnad Xm2 ifall bilden är mkt bättre, vill ju ha inställningarna åxå men bilden är ganska viktig för mig Jag med! ;) 0 Quote
Pehrbau Posted May 2, 2007 Posted May 2, 2007 Att XM2 har en större bildsensor är en klar fördel eftersom det ger lägre brus. Att XM2 har färre pixlar har inte så stor betydelse. Det viktiga är att de pixlar som finns räcker till för bildytan. 0 Quote
Stingray Posted May 3, 2007 Posted May 3, 2007 XM2 är överlägset den bästa kamera jag använt i den prisklassen, det enda jag saknar på den är zoomring och XLR kontakter. Har nu uppgraderat till En A1 och kommer troligen köpa en till A1 snart.... 0 Quote
iggiepop Posted June 14, 2007 Posted June 14, 2007 Hej! Nu har man blivit familjefar och XM2:an ska säljas till förmån för en mindre kamera. I toppskick och mycket lite använd. I paketet ingår förutom kameran och standardutrustningen: Kameraväska HC-4100 . Nypris på nätet cirka 5.000 kr XLR adaptor Beachtek DXA-4P Nypris på nätet cirka 3.000 kr Vidvinkelkonverter Canon WD-58 Nypriset på allt detta bör vara runt 30.000 kr. Pris? Ja ge mig ett vettigt bud om ni är intresserade. Finns i Malmö Nåra frågor eller funderingar, pm 0 Quote
Uppsala BildTeknik Posted September 22, 2007 Posted September 22, 2007 XM2 har också större bildsensorer. Är det någon som har koll på hur stor skillnad det är mellan dessa CCD storlekar? Panasonic NV-GS500 - 3x 1/4.7" CCD Canon XM-2 - 3x1/4" CCD 0 Quote
Recommended Posts