Jump to content

angående licenser för program?!?

AxS

Recommended Posts

Hejsan allihop, Jag är ny här på forumet och är i akut behov av hjälp!

jag och tre kompisar ska anmäla oss till en filmtävling som ska gå av stapeln den 30e maj här i Uppsala. Kruxet är att själva filmen ska vara inlämnad den 14e vilket ger mig och mina polare lite drygt 2.5 veckors deadline.

I filmen så ska vi ha ett flygplan som åker igenom ett åskväder och sedan störtar och som ni förstår så blir detta svårt att fixa till snyggt på väldigt kort tid. Dock så har vi en plan! det är att använda flyg simulatorn: Flight Simulator X (FSX) och filma inuti den.

men de är nu jag undrar om vi får göra det? vi har licens för programmet men täcker den att vi tar och använder oss av det i en film? ska tillägga att det är Microsoft som skapat det så det handlar om mycket pengar ifall man blir stämd.

brukar aldrig bry mig så mycket om licenser och dylikt men eftersom filmen nu ska vara med i en seriös filmtävling så blir det hela mycket allvarligare med brott mot upphovsrättslagen och liknande än om man gör en film för att titta på privat.

Hmm... det är nog läge att kolla med Microsoft men känner jag dom rätt tar det mer 3 veckor att få svar...

En variant är att gå till en sportflygklubb och fråga om ni får låna ett stillastående plan i en hangar. Sätt en greenscreenduk framför rutan och filma...

Har själv gjort en kortfilm på det sättet och det fungerade alldeles utmärkt (vi fick låna ett plan gratis av en trevlig pensionerad pilot på Barkarby sportfält i Sthlm)!

/Max

har slängt iväg ett mail till microsoft nu :)

blev dock lite nyfiken på den tekniken du använde dig av. Filmade ni också utan på planet eller körde ni bara inne i cockpit?

planet vi är ute efter är en DC3 eller liknande modell och eftersom det planet är så stort så kanske det kan gå med en leksaksmodell men då måste man väl hålla på med camera tracking?

Vi körde utomhus för att slippa belysa greenscreen-duken (solljus=extremt jämn belysning). Vi körde en Piper Cherokee och filmade både utanför och inne i planet. Ett problem är att det är väldigt mörkt inne och det var fullt solsken ute och möjligheten till belysning var dålig. Det klart svåraste var att simulera planets "vridningar" (så vingarna "vippar" upp/ned). Vi körde med en enkel kran för att åka upp/ned men det var inte HELT klockrent. I övrigt fungerade det. Ett annat problem är ju om du vill ha helbilder - en chromaduk till en DC3:a blir STOR. Vi hade en duk som täckte cockpit och körde rotoscoping på resten.

Du får möjligen problem med att hitta en DC3:a iofs. Ett annat problem är givetvis att en DC3 är MYCKET högre än en liten kärra. Cockpit är väl minst 3-4 meter upp tror jag.

Ska se om jag kan skicka upp några före/efter bilder senare idag.

/Max

Vi körde utomhus för att slippa belysa greenscreen-duken (solljus=extremt jämn belysning). Vi körde en Piper Cherokee och filmade både utanför och inne i planet. Ett problem är att det är väldigt mörkt inne och det var fullt solsken ute och möjligheten till belysning var dålig. Det klart svåraste var att simulera planets "vridningar" (så vingarna "vippar" upp/ned). Vi körde med en enkel kran för att åka upp/ned men det var inte HELT klockrent. I övrigt fungerade det. Ett annat problem är ju om du vill ha helbilder - en chromaduk till en DC3:a blir STOR. Vi hade en duk som täckte cockpit och körde rotoscoping på resten.

Du får möjligen problem med att hitta en DC3:a iofs. Ett annat problem är givetvis att en DC3 är MYCKET högre än en liten kärra. Cockpit är väl minst 3-4 meter upp tror jag.

Ska se om jag kan skicka upp några före/efter bilder senare idag.

/Max

hur gjorde ni med filmklippen på himlen? gjorde ni dom i 3d studio lr något liknande program?

Stillbilder blandat med riktiga filmklipp (tagna med HDV 1080i), uppdelade i en massa olika lager, animerade i After Effects. Hela filmen är klippt och compad i 720P. Det som var svårast var när vårt plan skulle dyka framåt, mot backen, för att (också) krascha. Svårt med alla perspektiv förskjutningar och annat. Den delen är inte klar ännu.

/Max

Håller iofs med Gorse på den punkten.

Här är i alla fall utlovade före/efter bilder på en film jag och ett par kompisar jobbar på som ett "på skoj" projekt (och aldrig verkar bli klar...).

Edit: Mest mek med närbilden utvändigt eftersom vi klantade oss FETT och kapade armbågen och antennen.

/Max

Helbild_klar.jpg

Närbild_klar.jpg

Inne_klar.jpg