Gå till innehåll

Problem med att "import" hdv i after effects


pinto

Recommended Posts

Jag har laddat hem trail versionen av after effects 7.0 och till min förvåning så gick de inte öppna hdv klipp som blivit "captured" i premiere pro 2. Sen när ja laddade hem trailversionen av apect hd så gick de. Vad är de som gör att man inte kan "Capture" hdv i premiere så att man kan öppna de i AE sedan?

 

Finns de några andra program som kan göra samma sak som aspect hd? För 4000 kr är mycket pengar.

Länk till kommentar
Share on other sites

Hmm... det ska, mig veterligen, inte vara ngn begränsning i Trial-versionen. Vad händer? Kan du se klippen alls i File>Import dialogrutan eller är det ngt annat?

 

Den eventuella fördelen med Aspect är att det är betydligt smidigare att göra avancerade compar med mycket masker och annat eftersom decodingen av Aspects codec är mycket snabbare än M2T-filer (dvs native HDV). Men som Munthe påpekat tidigare har dom en trasslig aktiveringsfunktion (som iofs aldrig krånglat för mig men för många andra).

 

/Max

Länk till kommentar
Share on other sites

Ja okej. Ja jag kan se filerna men sen när jag tryckt så kommer det upp en ruta;

After Effects error: an unspecified AVI or Directshow error ocurred.

 

Finns det inte något annat program som är som Aspect hd?

Länk till kommentar
Share on other sites

Typ k-lite codec pack eller någon annan Xvid/DivX/Etc "all-in-one" codec pack.

 

Med skum menar jag en "okänd" gratis variant, dvs inte InterVideo eller ngn av de välkända spelarna som brukar följa med grafikkort/moderkort/etc när du köper en dator.

 

/Max

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag laddade hem gratis codec "k-lite" men de funkar inte ännu.

 

Men de är en sak som skilljer cineform klippen från klippen captured i premiere: Om man öppnar egenskaper på ett cineforms klipp så står de på filtyp= videoklipp . Och sen om man öppnar egenskaper på det andra klippen(som inte går o öppna i after effects) så står de, filtyp= Winamp file.

 

De kan ju vara de som är problemet. Ska testa det i morgon.

Länk till kommentar
Share on other sites

Hmm... borde ju varit mer specifik med att säga k-lite ofta kan ORSAKA problem. Dumt av mig dårå - (ta bort den)...

 

Cineform kör med I-frame only AVI-filer (alla frames "finns") medan sk native HDV är en codec som måste "räkna fram" rutor baserat på informationen i upp till 12 andra frames.

 

Vad heter HDV-klippen i filändelse?

 

/Max

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag hade exakt samma problem när jag testade att spela in film på min digitalkamera (med monoljud, dock rätt ok bildkvalité).

Den spelar visserligen in i .mpg, men såhär måste du göra för att det ska fungera (funkade fin fint för mig):

 

När du har öppnat "Import File" rutan....

1. Bläddra till filen/filerna

2. På rull-listen där det står "Filformat" välj den längst ner "All Files (*.*)

3. Markera klippet/klippen som du ska importera

4. Sen på den lite mindre rull listen där det står "Format" ska du välja allternativet "QuickTime Movie"

 

Nu borde det fungera :) Fungerade fint för mig!

 

/Stefan L

Länk till kommentar
Share on other sites

Ne tyver de gick inte. De kom upp ett annat medelande nu.

 

After effects error: retrieving movie from file "filens namn.mpeg" --no quicktime movie found(-2048). (10::21)

 

sen trycker jag OK så kommer en annan ruta upp:

 

cannot be imported - files of type "mpeg" are not supported.

 

Har ni någon idee vad detta kan vara?

Länk till kommentar
Share on other sites

Studerat lite.. det kan vara så att detta inte fungerar i Trial-versionen eftersom det är licenskostnader som tillkommer då (Adobe licensierar MPEG-dekodern från 3: e parts tillverkare). Det skulle i princip innebära att Adobe måste betala en avgift varje gång ngn laddade ner en Trial-version.

 

/Max

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...