jepser Postad 28 april 2007 Författare Postad 28 april 2007 Det är ju kanske en bit på vägen, men det är ju inte så jag vill ha min... Men jernby film (eller någon annan) kan du bara hjälpa mig så att jag kommer igång, vad är det jag ska göra först..? 0 Citera
jernby film Postad 28 april 2007 Postad 28 april 2007 jesper-har du photoshop? http://www.jernby.se/litenorm.jpg om ja så ska jag förklara, använd smudge tool i olika varianter efter att du ritat och målat ormen. Annars var väl afyra inne på rätt. Sen finns det tusen till varianter. 2 st ormar kan aldrig bli lika varandra. Den här blev överviktig. /nils 0 Citera
jepser Postad 28 april 2007 Författare Postad 28 april 2007 Ja, min pappa har samlat på sig ett antal olika versioner av photoshop som jag kan använda... 0 Citera
jernby film Postad 28 april 2007 Postad 28 april 2007 vart ju ingen orm, men men ^^ men det blev en häftg ko, tycker jag :) /nils 0 Citera
jepser Postad 29 april 2007 Författare Postad 29 april 2007 jesper-har du photoshop? om ja så ska jag förklara, använd smudge tool i olika varianter efter att du ritat och målat ormen. Annars var väl afyra inne på rätt. Sen finns det tusen till varianter. 2 st ormar kan aldrig bli lika varandra. Den här blev överviktig. /nils Ja, jag har photoshop, hur ska jag rita ormen? Ska jag rita huvudet i en del och kroppen i en del? eller allt i ett? Är det så här jag ska rita själva ormen eller? (denna bilden är bara gjort lite snabbt för test...) 0 Citera
megawatti Postad 29 april 2007 Postad 29 april 2007 Rita den förihelvete i Illustrator.. :P Vem vill ha en pixligbild? då får du en "form" som är mycke mer anvädbart en en.. Jpg fil. 0 Citera
jernby film Postad 29 april 2007 Postad 29 april 2007 Rita den förihelvete i Illustrator Vilket språk....vi pratar om after effects och photoshop, inget annat. Vill du rita något i illustrator, så gör det, behåll det för dej själv. /nils 0 Citera
megawatti Postad 29 april 2007 Postad 29 april 2007 Den lilla smilen menade att jag inte var till 100% seriöst. Illustrator skapar dig en form fall du vill skapa något senar i tex ett 3d-program, eller tex flash. Det har ingen uplösning vilket är ett grymt plus ifall man gämför med JPG filer där du får en plattbild (dvs de enda kanter du får är de fyra hörnen). Tänkte underlätta, ber om ursäkt för jag skrev helvete. Trode pungterna och ":P" var tydligt nog att jag inte menade alvar. 0 Citera
jernby film Postad 29 april 2007 Postad 29 april 2007 Jesper-Vi har talat om animera i after effects, men AE är svårare än photoshop. Megawatti nämde illustrator-ännu bättre än photoshop. Vi har börjat fel. Pröva med ett ett fotografi och öva dej i after effects tills vidare. /nils 0 Citera
jepser Postad 30 april 2007 Författare Postad 30 april 2007 Jag hänger inte alls med, ska jag rita det i photoshop eller ska jag göra allt i After effects?:p Om jag ska använda photoshop, vilken version rekommenderas? Och vad det gäller illustrator, ska jag använda det? Pröva med ett ett fotografi och öva dej i after effects tills vidare. /nils Vad menar du med att pröva med ett fotografi, ska jag fota en orm eller nått? :l // jesper 0 Citera
jepser Postad 11 maj 2007 Författare Postad 11 maj 2007 jag har klarat mig rätt bra själv och gjort ormen, men nu behöver jag en effekt som gör att den gröna färgen sprider sig, vilken effekt i after effects ska jag ha till det? // jesper 0 Citera
precision motion Postad 11 maj 2007 Postad 11 maj 2007 Beskriv på ett antal rader hur du menar och tänker dig att det ska se ut då "den gröna färgen sprider sig" så blir det lättare att hjälpa dig. 0 Citera
jepser Postad 11 maj 2007 Författare Postad 11 maj 2007 Asså som på bilden så ska de ju vara nästan vitt i mitten och sen grönare och grönare, jag undrar hur jag ska göra så att färgen sprider sig åt sidorna, och så att det blir grönare och grönare på olika ställen. Någonting i stil med effekten glow, fattar du/ni? Till höger har jag ritat en bild, är det så jag ska rita den och sen fixa effekter så att det blir som på bilden till vänster, eller ska jag rita min bild på ett annat sett? ( Nu menar jag inte formsmässigt, jag menar bara hur jag ska rita den för färgspridning osv.) // jesper 0 Citera
jernby film Postad 11 maj 2007 Postad 11 maj 2007 Koncentrera dej på ett program. After effects. Skapa en ny solid comp exempelvis vit. Effects>paint>vector paint. Välj grön färg, storlek och hur den ska målas. Dra en grön slingrande linje. Nu kan du på timeline börja med att klicka på all strokes, sedan klicka för allt under wiggle control. Dra tidslinjen framåt t.e.x 10 sek. Nu finns tusen mölligheter att röra din orm. Alla ser inte lika dana ut. Pröva. Inte ens Harry Potters animator kan göra en likadan som du. Din blir betydligt häftigre. Lycka till /nils 0 Citera
jepser Postad 11 maj 2007 Författare Postad 11 maj 2007 Tack så mycket jernby, jag ska testa det du sa:) 0 Citera
jepser Postad 11 maj 2007 Författare Postad 11 maj 2007 Måste man rita med "free hand" Kan man inte använda pen tool till effekten? Och hur ska jag lösa så att ormen kan öppna munnen och stänga? 0 Citera
jernby film Postad 11 maj 2007 Postad 11 maj 2007 Måla din orm i vektor paint, välj pensel. Ställ in färg och storlek. En orm är väl inte rak som en linjal ;) Nu har du ritet ormen, nu kan du ta bort bakgrunden med verktyget only orginal i timeline. Rendera, ny comp, animera rörelser i effectvyn och timelinevyn. Tusentals effekter, nya ormar med öppen mun och ögon o.s.v. After effects är svårt men häftigt om man kan det. Man lär sej genom att öva och göra fel. Ge inte upp bara. Ingen människa kan AE fullt ut, ingen jag känner iallafall. Sen kan det vara så att du saknar enkla sätt att öppna och stänga munnen som cc split, Du kanske har ett enklare program. Men det går att trixa fram på massa andra sätt. /nils 0 Citera
jepser Postad 12 maj 2007 Författare Postad 12 maj 2007 Jag är hämst glad att du hjälper mig jernby. Men med att använda vektor paint kan jag väl aldrig få samma resultat som på bilden, det blir inte alls coolt när jag gör det, detta är till en film som jag satsar mycket på eftersom jag redan har en bra handling. Asså färgerna ska ju gå verticalt ut, ljusare i mitten och sen mörkare. Jag vet att du hela tiden sagt att jag inte ska ge upp och att jag ska prova mig fram, och det gör jag också men jag får aldrig något bra resultat. Som du ser på bilden nedan så ska färgen gå verticalt ut och bli tunnare längst ut samt ljusare i mitten. Jag vet inte om det är något i stil med effekten colorama som jag ska ha till färgerna... Och färgen går ju längre ut på visa ställe, samt smalare på visa ställen, som mellan huvudet och kroppen. Jag hoppas att du orkar fortsätta hjälpa mig fast jag ställer lite jobbiga frågor. Det kanske finns någon effekt där man kan välja hur långt färgen ska gå ut på olika ställe osv. 0 Citera
jernby film Postad 12 maj 2007 Postad 12 maj 2007 Men du måste ju rita din orm eller ormar så du kan jobba med flera lager i after effects och där animera färger, light, rörelser m.m för varje bild för att slutligen efter många rendering bli nöjd. /nils 0 Citera
jepser Postad 13 maj 2007 Författare Postad 13 maj 2007 Ska jag göra många comp, layer ormar och göra en liten förändring på varje så att det blir som stop motion? Annars är det väl bättre med pen tool, så jag ritar ormen, drar fram några sekunder på tidslinjen och så flyttar jag pen tools markeringarna så att jag animerar, eller? / jesper 0 Citera
jernby film Postad 13 maj 2007 Postad 13 maj 2007 Du kan göra den i miljoner varianter. Stop motion blir det ju inte i AE, utan en rörelse som ser logisk ut. Se till att rita en orm du är nöjd med, på papper eller i vilket ritprogram som helst, även i AE kan du måla, rita. Ormen som du är nöjd med kan du kalla orm1 och sen göra massa kopier i olika lager, med light effecter, storlek m.m. /nils 0 Citera
jepser Postad 13 maj 2007 Författare Postad 13 maj 2007 Okej, jag ska rita ormen nu osv. Jag ska kanske köpa en guidbok till after effects för att bli bättre. Vilka effekter är passande för min orm? (det har ju redan nämts en hel del, men om det finns fler som skulle vara passande:)) Så ska jag själv försöka fixa effekterna så att de blir bra sedan;) // jesper En liten fråga, vad ska jag ha light effekter till? Är det så att det blir ljusare i mitten och sen mörkare? 0 Citera
Stefan_holst Postad 14 maj 2007 Postad 14 maj 2007 Jag känner att det är dax att ni, Jesper och Nils, börjar använda forumets privata meddelande. Ni får ju gärna skriva sedan här när det har blivit något och hur det gick till. Annars blir detta lite långdraget och svårläst för oss andra som inte just ska göra en orm men ändå vill lära oss lite om AE. Mvh Stefan. 0 Citera
jepser Postad 14 maj 2007 Författare Postad 14 maj 2007 Om ni vill lära er om AE får ni ju starta en tråd om det ni undrar över. Denna tråden handlar om att göra en orm;) 0 Citera
jepser Postad 14 maj 2007 Författare Postad 14 maj 2007 Vi lådsar att jag inte skrev inlägg 47, lite onödiga frågor kanske eftersom det finns massor med effekter:) Men jag skulle gärna vilja veta vad jag ska ha light effekter till, är det för att det ska bli ljusare i mitten och sen mörkare? // jesper 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.