Jump to content

Kamera val

Hebron

Recommended Posts

Jag har fått en sony handycam när jag fyllde år och det är en dvd kamera och jag undrar om det blir någon skillnad på bild och annat när man redigerar efteråt.

Det jag tänker filma är skateboard, intervjuer, kort filmer , filmer under en timme.

Vad är bäst för det en dv-kamera eller en dvd-kamera ?

mvh storm

dv-kamera är bättre då det inte komprimerar lika mkt som dv (om dv komprimerar över huvud taget?) och sen kan det bli väldigt fel om du gör t.ex followcam's med dvd kameran, alltså om det skakar för mycket kan de bli hack i skivan

Men så länge du inte är allt för vild med kameran tror jag du blir nöjd än då

Vanliga Dv kamereror (med MiniDv band) spelar in på bandet med helt okomprimerad video, vilket inte tex. Dvd, Minneskort och hårddisk kameror gör. Oftast så komprimerar dom materialet samtidigt som du spelar in, vilket är lite synd.

/Stefan L

köpt är köpt. Gläds över nöjet att vara lycklig ägare av en kamera. Bara det är en bra start att komma igång med att filma. Jag blir allt mer frustrerad över dagens ungdom att vara oförmögna att göra saker utan de dyraste sakerna. Det är säkert en jättefin kamera, så sätt igång och filma.

Vanliga Dv kamereror (med MiniDv band) spelar in på bandet med helt okomprimerad video, vilket inte tex. Dvd, Minneskort och hårddisk kameror gör. Oftast så komprimerar dom materialet samtidigt som du spelar in, vilket är lite synd.

/Stefan L

Hej!

Jag har precis registrerat mig här så att jag ska kunna säga: Vilket jäkla skitsnack!

Hur vore det att läsa på lite innan du börjar svara på frågor?

/d.

dv-kamreor komprimerar. yes de gör de. MEN när du föröver till datorn så får du de i någorlunda rent avi-format. I din dvdkamera kommer du få jobbiga mpeg-2 vob osv som inte är lika roligt att ens få in på datorn. Sen kommer problemet att få in de i redigeringsprogramet.

De bra med dvd är väl att... ja det är bara att plocka ut cd:n å spela i vilken dvd-spelare som helst. Men de kan ju tex en dv-kamera göra med en sladd....

Kan hålla med dewoh, men ja. Okmprimerat är de inte, men betydligt mer okomprimerat en i tex en dvd-kamera. OCh dewoh du kanske ska säga vad som är skitsnack, Innan du anklagar någon för de!

dvd känns lite som Familje film, att slippa dra in de på dator och sedan bränna till dvd. Folk utan kunskap för redigering (vilket är synd eftersom det är föbannat kul)

Grattis du slippar köpa dig en FireWire kort iaf!! XD