Jump to content

Utkast: Kedjan (3 sidor)

Recommended Posts

Titel: Kedjan

Voodooversion: (Version 2 här.)

Anton måste ta hand om en silverkedja åt en kompis. När han sedan tappar bort kedjan får det konsekvenser

Detta är ett utkast till ett manus för en film som jag ska göra i skolan. Är historien och idée intressant i överhuvudtaget, är det något som ska ändras på, synpunkter på uppbyggnaden?

//martin

Manus - Kedjan.doc

Jag ser ett par problem med historien. Det första är att den handling som utspelar sig i dåtid, dvs att Anton tar hand om halsbandet etc. är helt ointressant. Det inträffar ingenting som förändrar vår syn på nuet, och det är ingenting som en tittare inte hade kunnat gissa sig till. Det är "ta halsbandet", "ja, jag ska ta hand om halsbandet", "jag har glömt halsbandet" och "fan, jag hittar verkligen inte halsbandet". En inte särskilt kul historia med andra ord. Scenerna i "liten lokal i offentlig byggnad", dvs nuet, funkar mycket bättre (i all sin brutalitet), men den dåtida handlingen måste du sätta lite sprätt i. Nu blir de scenerna bara transport och ospännande exposition. Kom på en roligare historia om varför Anton skall ta hand om halsbandet och hur han förlorar det.

Slutet är i nuvarande version också ganska trist. Att John har halsbandet måste planteras i förväg, så att man som tittare inte bara sitter och säger "jaha?" med gapande mun. Man skall säga "Jaha!" och känna sig listig. Man skall alltså i efterhand kunna förstå varför John har halsbandet. Som manuset är skrivet nu hade man knappt blivit mer förvånad om utomjordingar hade tagit det, eftersom det inte finns något i filmen som leder fram till slutscenen. Utomjordingar hade nog till och med varit roligare...

Och vad är grejen med halsbandet? Varför skulle Petter vilja låta Anton ta hand om ett halsband och varför betyder det så mycket för honom? Du behöver inte ge alla svar, men du måste på något sätt antyda att det finns en bakomliggande historia som kittlar fantasin. Nu känns det så konstruerat. Om det istället hade handlat om en sportbag full med kokain hade det inte behövts någon förklaring, men med halsbandet så krävs det.

Jobba vidare med historien, och kom ihåg det tips jag gav dig en gång för länge sedan, att du skall göra varje scen till filmens bästa scen. Då kommer det att bli bättre.

Lycka till!

/Jakob

Mm, det är helt sant det du säger, får jobba mer på dåtids historien. Och mer jobb på dåtids historien får väl förhoppningsviss slutet ett bättre samanhang.

Först hade jag tänkt att det skulle handla om pengar. Men sen när jag kom till slutet kändes det mer naturligt att John skulle hålla något mer konkret än att han skulle ligga i ett moln av sedlar. Då kom jag på att en kedja skulle vara lättare att arbeta med, litet men värdefullt.

Men det blir att jobba mer på det här. Sätta en tydlig anledning för Petters övervåld och ge hintar om att John är den som håller i skatten.

Mycket stort tack för din kritik. Hur skulle det se ut om ajg kom till skolan med ett manus vars slut lika gärna kunde ersättas med utomjordingar.

Om det är någon mer som skummar igenom manuset får ni gärna fortsätta kommentera.

//martin

AA jbergman håller man klart med! För just nu känns det här mer som en inledning på en hel långfilm. Men eftersom den här inledningen inte är en inledning utan är en hel film så måste du kanske försöka sy om och in de delar och grunder som krävs för att det ska fungera som en hel film. Det första jag blev nyfiken på när jag läste manuset var VAD är halsbandet och VARFÖR är det så viktigt. För eftersom halsbandet verkar "vara filmen" så måste man få veta vad meningen är med det! Man kan ju inte måsta lista ut alting själv :)

Kul att det är fler som läst!

Jag är uppe i version 2 nu, men den är på skolan så det är inget ni kan få se just nu.

- De få förändringarna jag gjort är dock endast dessa:

Kedjan(halsbandet) är nu utbytt mot pengar, det blir nog lättare för publiken att sätta värde på pengar istället för en kedja.

-Dialogen är väl något sådär finslipad.

-Jag har även rättat en del pinsamma stavfel och dylikt.

I fredags var i alla fall första dagen projekt som vi gör i skolan, min grupp gillade grundidén och min lärare tyckte det var bra. Så i fredags satt jag mestadels med bildmanus för de scener som utspelar sig i nutid. Men även fast min lärare tyckte det var lite spännande och gillade slutet, så är ju det här manuset, som ni säger, långt ifrån prickfritt. Så om någon sitter på någon smart iden på hur man ska strukturera upp det här med någon liten hint om att det är John som har tagit pengarna i tillbaka blickarna, så är jag evigt tacksam.

Tycker det låter lite synd att du har bytt ut halsbandet faktiskt. Kunde nog ha blivit riktigt intressant om halsbandet hade varit kvar och du hade kunnat sätta ett förståeligt "värde" på det. Det skulle kunna ha blivit riktigt bra symboliskt sett elelr något sånt! Men jag får vell se när du lägger upp den nya versionen :)

jag har inte läst. men en kedja låter klart intressantare än pengar, pengar är bara trista pengar och varför skulle någon be någon ta hand om ens pengar till att börja med?

En kedja kan ha flera värden, som ett minne, present, arv osv.

Jag ska inte försvara mitt byte, men min tanke var att en kedja som kan vara ett minne, present eller arv bara har ett egenvärde och detta skulle också behöva en förklaring till varför John ser ett värde i kedjan. Detta tror jag skulle behöva en fördjupning i det förflutna i både John och Petters liv. Det skulle nog kunna bli intressant men jag har begränsad tid på detta projekt.

Pengar vill ju alla ha så detta blir en bättre förklaring till varför John tar pengarna. Är det något ni håller med mig om?

Som sagt borde nog några små hintar om att John tagit pengarna på sin plats. Men det är svårt att få en bra balans och att inte vara övertydlig.

En liten pryl, som en kedja eller en diamant gör helt klart slutet lättare att genomföra, men vad som måste förklaras är varför föremålet är värdefullt (okej, om det är en diamant är det väl uppenbart) och varför Petter ger det till Anton. Jag antar att det beror på att Petter räknar med att få besök av snuten eller liknande, men då hade det egentligen varit vettigare av Petter att helt enkelt gömma föremålet någonstans, vilket hade varit lätt om det rörde sig om något så litet som en kedja. Att Petter ändå väljer att ge föremålet till Anton skulle kunna förklaras i filmen exempelvis genom att Petter berättar om hur han vaknade upp mitt i natten helt skakis och trodde att någon hade hittat hans gömställe, eller att han går förbi skogsdungen där han grävt ned föremålet och ser en massa barn som leker där.

En möjlighet är ju faktiskt också att du är vag ifråga om vad som egentligen står på spel och låter Petter ge Anton exempelvis en nyckel. Den saknar egenvärde, men kan uppenbarligen leda till något.

I slutändan handlar det bara om att vi som tittare måste fås att tro på historien, att det som händer känns rimligt givet de förutsättningar som filmen presenterar. Så fort en tittare börjar tänka att intrigen känns konstlad och långsökt så tänker han på fel saker. Han skall vara uppslukad av filmen.

/Jakob

Tack för genom tänkta synpunkter och förslag. Diamanten var ju lite kul, lite mystik kring hur Petter har fått tag på den som publiken kanske kräver en förklaring till.

En nyckel är ju heltkart intressant föremål, det ska jag tänka vidare på.

Tror ni man behöver visa och förklara att Petter ska få besök av polisen, eller räknar publiken ut det själva?

Ja, dagen får gå åt till spåning och fin slipning i manus. Så all kritik och förslag för berätelsen och flödet är mycket varmt välkommet.

//martin

Guest
This topic is now closed to further replies.
  • Create New...