Astral Postad 23 april 2007 Postad 23 april 2007 Vad är det för skillnad på en Jibb och en kran 0 Citera
moviesandremakes Postad 28 april 2007 Postad 28 april 2007 Rätta mig om jag har fel, men jag har för mig att en jib är mindre än en kran, annars så är dom rätt lika. 0 Citera
kvällensdebatt Postad 29 april 2007 Postad 29 april 2007 rätta mig också om jag har fel. jib finns i samhang med lastbils kran. coh då kallas den armen som siter längs ut på kranen för jibb. så de kan nog vara att den är mindre.. 0 Citera
Wallin Postad 11 maj 2007 Postad 11 maj 2007 kvällensdebatt har delvis rätt. Kranar som används vid t ex byte av en glödlampa i en lyktstolpe har en "svängarm" längst ut, 2-3 meter lång, som används för att snabbt och smidigt byta höjd utan att för den skulle behöva flytta hela kranarmen. Mycket riktigt kallas en sådan mini-arm för jib. En jib kan också vara, och är oftast i filmsammahang, en liten enkel kran. Den kan du göra kamerarörelser med uppåt och nedåt och åt sidorna om du exempelvis har en vy ovanifrån på en person som sitter vid ett skrivbord och vill komma ner till ansiktsnivå. Då kan en jib vara bra, eftersom en 12 meter lång filmkran oftast är lite bökig i en sådan situation. 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.