Jump to content

Videoredigering, Sony HC-96E

Fregge

Recommended Posts

Hej!

Jag är ny här på forumet. Jag var i USA för några veckor sedan och passade då på att köpa en videokamera, en Sony HC-96E. Jag köpte även stereomic, shotgunmic, filter och lite annat smått o gott. Jag är jättenöjd med kameran, jag kan verkligen rekommendera den.

Idag testade jag att lägga in ett DV band på datorn. Använde firewirekabel och Vegas 6.0. Men kvaliten på videon i datorn blev inte alls bra. Videon blev ca 3.5mb/s, och blev ca 0.4 Megapixel, men kameran är ju på 3.0 megapixel?

Varför blir det så?

Jag testade även att lägga in filmen i datorn med hjälp av WinDV, men eftersom jag har filmat i 16:9 så blir bilden helt ihoptryckt när man tittar på den på datorn.

Några tips?

Tack på förhand!

Jag kommer mest att filma tåg, segelflyg, radiostyrt eftersom det är mina huvudintressen. Jag kommer att lägga upp filmerna på nätet framöver.

/ Fredrik

Men visst måste det väll gå att få mer än 0.4Mpix? Det är ju inte alls mycket..

Videokameran ger 3Mpix på stillbilder, och 2Mpix på video. Verkar ju onödigt att köpa en videokamera medhög upplösning om man ändå inte får mer än 0.4Mpix i datorn??

Exakt. NTSC = 720x480/29,97fps PAL = 720x576/25fps. Det finns inget sätt att kringå den standarden. Nästa steg är att du köper en HDV-kamera och då får du 1440x1080.

Synd att du köpte en NTSC-kamera. Jättejobbigt system. Amerikanarna brukar kalla det Never The Same Color och bildhastigheten ställer till ständiga problem i konvereringar till och från andra system.

Hej!

Glömde svara att det är INTE NTSC, utan det är PAL. Finns en jättestor butik i New York som säljer massor med PAL kameror. Så dum var jag inte :)

OK. visst kvaliten på bilden duger, men om jag förstorar upp bilden till fullscreen på datorn, så ser man lite brus, och bilden blir inte alls så skarp.

Om jag skulle vilja föra över videon från kameran okomprimerat, dvs 2Mpix upplösning, hur gör man då? Verkar inte som att det går alls?

Min dator hade problem med att hitta mitt firewirekort som jag köpte, och efter mycket felsökning så visade det sig att det är moderkortet som är paj.

Jag har därför köpt ett nytt moderkort, så nästa vecka ska jag börja föra över mina filmer och även börja redigera lite i Vegas, så slipper jag använda farsans dator... Jag har ju helt grön, så jag måste lära mig Vegas från grunden.

Kul att det finns ett så bra forum för Film och video :) Hade ingen aning om detta forum för ens här om veckan när jag sökte på google.

/ Fredrik

EDIT: Finns det något videoklipp som man kan ladda ner, och som är helt okomprimerat, så man kan se hur kvaliten bör bli när man överför video från en kamera till datorn ?