Gå till innehåll

Manus till projekt


Moiraine

Recommended Posts

Jag blev inspirerad av att Mandork lade upp sitt manus. Jag lägger upp grovmanuset till mitt projektarbete som pågår just nu. Bortse från att datorn har krånglat med typsnitten och bytt dem på visa ställen. Det hände när jag konverterade dokumentet. Det är i övrigt ett manus på ca 40 sidor för att förebereda om ni har lite utrymme på datorn eller liknande.

 

Det är väldigt viktigt för mig att detta manus blir bra, så snälla ge kommentarer. Många. :r

prozac.pdf

Länk till kommentar
Share on other sites

Glad att jag lyckas inspirera någon för en gångs skull ;)

I alla fall så har jag egentligen bara två större invändingar. Det ena är bruket av en-rads scenerna, det känns som att det bara blir ett påtvingat hopp mellan olika händelser, och det andra är tidsperspektivet, helt plötsligt så har man hoppat en månad eller två utan att ha fått reda på det ordentligt. Detta har ju säkert att göra med tycke och smak förstås, så det är upp till dig om du vill behålla det eller ej. Sen har jag också en mindre teologisk invändning, och denna är när prästen säger "Gud testar oss gärna". Detta är inte sant, enligt Bibeln så slutade Gud med prövningar efter Jesus. Tror jag.. Aja, slutat med det ska han ha gjort iaf :p

Hoppas det var till någon hjälp!

Länk till kommentar
Share on other sites

Jo en-rads scenerna kan vara onödiga, det är bara det att jag haft en oerhört nitisk lärare i manus som kräver scenbyte jämt och ständigt, men jag ser din poäng.

Och tidsperspektivet ser jag också. Jag har funderat på att korta tidsperioden till ungefär en månad, det enda är att Claes måste få se det oöppnade brevet från Socialen....*tänker till* naturligtvis kan de ha bytt nycklar....hm...ska fundera på det.

Den teologiska kommentaren förstår jag också, men jag är inte säker....det beror nog lite på hur man tolkar det. Jag gick på en kristen skola där rektorn gång på gång påpekade detta (och han var en galning också) och många kristna som råkar ut för svårigheter ser det ju som att det är Guds sätt att testa tron...men när du säger det blir jag inte lika säker längre. §e

 

Tack så jättemycket för kommentarerna förresten.

 

Länk till kommentar
Share on other sites

Glömde skriva att jag faktiskt tycker att de sista korta scenbytena där Lina (?) tar livet av sig fungerar bra, men det är de tidigare som känns aningen omotiverade och inte riktigt för handlingen framåt. Och angående teologin så citerade jag bara vad jag fick lära mig på konfirmationen, that's it ;)

Länk till kommentar
Share on other sites

Det är ok :) Det är väl troligt att min konfirmation ligger längre bort än din så jag minns väl inte så bra.

 

de första scenerna...jo jag vet...de är mer menade att knyta samman början med slutet lite...men jag förstår vad du menar.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 veckor senare...
  • 2 veckor senare...

Tack Ulanbulan.

Det var en mycket tänkvärd kommentar. Jag funderar på att ta upp hela det kristna temat i filmen med min präst från första gymnasieåret.

Kan bara kännas lite udda eftersom jag lämnade skolan för dess fanatiska kristna budskap (och sedan komma krypande för hjälp :) )

 

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 4 år senare...

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...