Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Lorem ipsum dolor sit (43 sekunder)

Övning i titles, diskussionsunderlag för annan tråd nämligen http://forum.voodoofilm.org/showthread.php?t=13851

Filmen föreställer egentligen ingenting utan är ren och skär övning och för att kunna diskutera mina ansträngningar i ovanstående tråd. En falsk dokumentär om Åtvidabergs gruvdrift som aldrig ägt rum utan är en täckmantel för att finna ingången till jordens inre, skulle kunna bli resultet om det blir färdigt. Varken ljuden eller bildupptagningarna är särskillt genomtänkta utan kan se helt annolunda ut senare. Däremot är det lite roligt att se nån sorts illustration av mitt tankespöke.

Det är ungefär en kvälls pysslande från att inte veta nått tills det som syns i klippet. Jag har heller inte lagt någon energi på renderingen utan bara tryckt på knappen rendera och valde de inställningar som är förvalda.

http://www.ida.liu.se/~gse/kyrka/sekvens01.wmv

http://www.ida.liu.se/~gse/kyrka/gamla_kyrka.jpg

Format: WMV

Längd: 43 sek

Storlek: 1,11 MB

Utrustning: Sony HC34 och Premiere elements 2.0

Postad

Kunde se den. Otäck film om det var högsta prästen i Åtvidaberg som startade gruvdriften. Latin är farligt språk så nära hålet till jordens inre man kan komma. Du ska göra fimen, helt klart. Sätta sprätt på lata Åtvidabergare. Hemlig filmvisning i Emauskyrkan. Du kommer att uppröra lika mycket som Jonnybravos film.

Tanken du har, kan bli nåt ;)

/nils

Postad

Okej det funkade nu! Hur var det Joel hade fixat zoomningen och "eldfärgen" med texten? Och vad menar du igentligen med att du vill försöka få den "flimrig"?

Förövrigt så tror jag det skulle kunna bli en väldigt bra film!;)

Postad

Jag gjorde texten själv (eller rättare sagt, premiere gjorde den åt mig). I premiere elements, klippsamlingen valde jag en ny title. Då kom val av mall upp. Jag avbröt och då kom det en tom title med svart bakgrund utan text. Jag tryckte på text, valde font ur en gallery-lista.

Sen drog jag ner titlen från klippsamlingen till tidlinan, drog ut den till lagom längd, tonade in och tonade ut. Sen satte jag "märken" i början och slutet av klippet, och satte "zoom" i procent, 100 i början och lite mer på slutet. Då gjordes zoomningen helt automatiskt. (Det hette inte så, men jag har inte premiere framför mig just nu).

Med "flimrigt" menade jag att texten inte ser så statisk ut. Kanske är det bra som det är? Man skall inte krångla till det. På http://www.blufftitler.us/ och man väljer Examples, så tycker jag Light Beams inte ser så dum ut heller.

Jag tänkte med denna klipp så tror jag Joel ser ungeför vad jag tänkte mig, men jag är säker på att han kan göra bättre än mig.

Nils, nej inte prästen. Det första skriftliga texten om gruvdriften är Erik av Pommerns Previlegiebrev 1413. Erik av Pommern är antagligen de tidigast kända personerna som letade efter öppningen. Biskop Brask tillhörde den hemliga organisation som beskyddar öppningen och i Åtvidaberg slet Brask biskopsringen från sitt finger och utropade – "tills denna ring har återfunnits skall denna gruva icke ge någon koppar". Därpå befallde han gruvfogden att vräka ner jord och sten i gruvan, varefter han försvann för att aldrig mer återvända. Ringen återfanns på 1700-talet och letandet efter öppningen återupptogs på allvar strax därefter.

Postad

Jag redigerar själv i elements och jag förstod allt du sa tills du nämde "märkerna" vilka sorters "märken" syftar du på? förstår alvarligt talat inte alls:p

Och nej jag tror det funkar bättre med som det är, snyggt liksom. Och som du själv sa, varför krångla till saker och ting:p

Postad

Det är några "effekter" man inte kan välja bort utan som alla klipp får, varav en av dem är "rörelse" (tror jag det hette). Jag vek ner den så man ser parametrarna. Fritt ur minnet, strax ovanför siffrorna som anger bildens position och skala finns en liten "klocka", jag vet inte vad den skall föreställa. Jag tryckte på den och fick jag en fråga om jag ville radera alla "märken" i detta klipp. Svar ja. Då kom det en liten liten rektangel till höger om värdena. Om jag satte markören tex i början av klippen på tidlinjen, och tryckte på den lilla rektangeln, så blev det motsvarande rektangel i klippet. Denna "punkt" eller "markör" kunde jag då sätta ett värde på, tex 100. Denna "punkt" kan jag även dra omkring.

Ledtråden till denna funktion fann jag när jag valde "tona in" klippet. Då dök det upp en likadan rektangel som jag kunde dra omkring. Fast trycker jag på den lilla "klockan" försvann intoningen förståss.

Innan jag hittade dessa "märken" tyckte jag redigering var rent lögn h-vete att förstå sig på. Jag är säker på att ni som kan det här kan hjälpa mig med vad det heter egentligen. Om man gämför med ljudspåren, så kan man använda likadana märken till att justera ljudvolymen om man snitslar med märken och drar dem upp och ner.

Postad

Jag vill se mer. =)

Tycker dock att texten var väldigt ful. Borde ha haft den mer enkel. Ett snyggt teckensnitt med inte för mycket krumelurer, och gärna bara helt i vitt.

Postad

Nils, nej inte prästen. Det första skriftliga texten om gruvdriften är Erik av Pommerns Previlegiebrev 1413. Erik av Pommern är antagligen de tidigast kända personerna som letade efter öppningen. Biskop Brask tillhörde den hemliga organisation som beskyddar öppningen och i Åtvidaberg slet Brask biskopsringen från sitt finger och utropade – "tills denna ring har återfunnits skall denna gruva icke ge någon koppar". Därpå befallde han gruvfogden att vräka ner jord och sten i gruvan, varefter han försvann för att aldrig mer återvända. Ringen återfanns på 1700-talet och letandet efter öppningen återupptogs på allvar strax därefter.

http://www.jernby.se/pommern.jpg

Var det han du menade. Han återvände ju. Han började gräva strax utanför port 3 till kyrkan och sedan skyddade hålet med sitt liv som insats.

Så var det innan gruvbolaget tog över.

/nils

Postad
Däremot är det lite roligt att se nån sorts illustration av mitt tankespöke.

Du har ju manus klart. Fonter finns ju hur mycket som helst. Vi ska väl inte behöva vänta till julafton innan din film är klar ;)

/nils

Postad

Mycket trevligt att få se din mokumentär börja kläs i bilder, form och ljud. Stearinljuset skulle det inte kunna fladdra till lite först?

EDIT="Blev så inspirerad av ditt lilla klipp att datorn just nu står och renderar en liten teaser för ett eget projekt. :) "

Postad
Lorem ipsum dolor sit (43 sekunder)

Övning i titles, diskussionsunderlag för annan tråd nämligen http://forum.voodoofilm.org/showthread.php?t=13851

Filmen föreställer egentligen ingenting utan är ren och skär övning och för att kunna diskutera mina ansträngningar i ovanstående tråd. En falsk dokumentär om Åtvidabergs gruvdrift som aldrig ägt rum utan är en täckmantel för att finna ingången till jordens inre, skulle kunna bli resultet om det blir färdigt. Varken ljuden eller bildupptagningarna är särskillt genomtänkta utan kan se helt annolunda ut senare. Däremot är det lite roligt att se nån sorts illustration av mitt tankespöke.

Det är ungefär en kvälls pysslande från att inte veta nått tills det som syns i klippet. Jag har heller inte lagt någon energi på renderingen utan bara tryckt på knappen rendera och valde de inställningar som är förvalda.

http://www.ida.liu.se/~gse/kyrka/sekvens01.wmv

http://www.ida.liu.se/~gse/kyrka/gamla_kyrka.jpg

Format: WMV

Längd: 43 sek

Storlek: 1,11 MB

Utrustning: Sony HC34 och Premiere elements 2.0

Hej!

Jag hade inte sett filmen förränn nu, och jag tycker att du helt klart är på rätt väg.

Texten har du lyckats bra med med tanke på programmet som du har tillgång till...

Jag vill helt enkelt bara ge positivt omdöme, då du på kort tid, dvs i stort sett bara genom bra klippning ihop med text och ljudeffekter lyckats med att skapa en "rysarstämmning" direkt, - Grattis från mig - Och lycka till med fortsättningen som jag ser fram emot att få se!

Mvh

Joel.N

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...