lise Postad 10 april 2007 Postad 10 april 2007 Hej! Jag undrar hur man gör i AVID Xpress pro då jag ska göra en åkning i en stilla digital bild. Är det någon som vet? Från en punk till en annan trots att bilden är helt stilla. Ska göras i redigeringen. 0 Citera
p-a Postad 10 april 2007 Postad 10 april 2007 Picture in Picture fungerar fint för sånt... /p-a 0 Citera
Max_H Postad 10 april 2007 Postad 10 april 2007 Vilken version av Xpress Pro? Detta tillkom som en extra plugin för Avid Xpress Pro 4.3 eller så (om jag minns rätt) och måste i dom äldre versionerna laddas ner separat (man fick en nedladdningslänk vid registreringen). Från och med 4.8 (återigen om jag minns rätt) installerades den per automatik men det kan skilja om man har en studentversion. Kommer tyvärr inte ihåg vad den heter men är speciellt framtagen för ändamålet. /Max 0 Citera
lise Postad 11 april 2007 Författare Postad 11 april 2007 jag jobbar i version 5.0. testade picture in picture men det fungerade inte. Är inte det bara för att applicera en bild i en annan bild. 0 Citera
p-a Postad 11 april 2007 Postad 11 april 2007 Nu var det ett tag sen jag satt framför Avid men min spontana idé är att det enklaste är att använda Picture in Picture och sen zooma och panorera som man vill med hjälp av keyframes. sen det finns säkert andra effekter också går att använda, jag tänker bara att med Picture in Picture så finns dom parametrar som man behöver... /p-a 0 Citera
Max_H Postad 11 april 2007 Postad 11 april 2007 Enda problemet (tror jag om jag minns rätt) är att P-I-P skalar ner bilden till 720 x 576 medans Pan and Zoom tillåter dig att behålla ex 3000 x 2000 pixlar så man kan "åka" i bilden utan att tappa i upplösning. Om man nu kommit ihåg alla namn rätt... /Max 0 Citera
Eibon Postad 11 april 2007 Postad 11 april 2007 avid pan & zoom heter verktyget. Krångligt nog får du först lägga ett nåt media på timelinen som är så långt som ditt stillbildsklipp ska vara. Lägg sedan på avid pan & zoom på det. Öppna effects editor då du står över ditt nedlagda klipp..tryck uppe i vänstra hörnet, en import-ruta öppnas. Välj den bild du ska ha och den kommer att bli importerad och läggs över klippet du hade lagt ner (snurrigt, ja!). Sen har du lite valmöjligheter där...men det första du ska göra är att välja target istället för source, så ser du det du keyframar. Sen då du gjort din keyframe ska du välja kvalitet super fine eller vad det kan tänkas heta...avid ultra high quality kanske. Om det funkar som jag tror så lägger avid till mer bilder eller nåt så det blir SJUKT bra zoom/åkning. Renderingen tar jävligt lång tid men klart värt det. Kan väl rekommenderas att du keyframar och kollar så allt ser bra ut i lägre kvalitet och sen byter till ultra high quality då du är nöjd. Just den grejjen att avid räknas ut egna bildrutor finns även i timewarpfunktionen, då man väljer "fluidmotion" går det att göra jävligt snygg slow motion...tyvärr funkar den inte alltid då det kan bli mer eller mindre "ghostning". Hoppas du hittar hur man gör, är ledig idag men imorgon e jag på jobbet och kan kanske ge en mer precis genomgång. 0 Citera
Eibon Postad 11 april 2007 Postad 11 april 2007 Annars är ju re-size det verktyg som jag ser oftast används, men resultatet blir mycket sämre. Du kan ställa in så aviden inte skalar om din bild till 720x576. Själva kvaliteten på bilden är då den samma om du zoomar in med resize eller pan & zoom...men själva åkningen blir hackigare. Inte för att inzoom med re-size blir dåligt, det är snarare att pan & zoom blir mycket mycket bättre. 0 Citera
Bengt Postad 12 april 2007 Postad 12 april 2007 Det finns en plugin som heter MovingPicture (om jag kommer ihåg rätt) som är perfekt för sådant. 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.