Jump to content

16:9 4:3

Fisheye

Recommended Posts

Tjena jag tänkte fråga en sak.

Jag har en panasonic som filmar i äkta 16:9.

Och sedan filmar jag med 2 hårdisk kameror

som filmar i 4:3 har även 16:9 men inte äkta.

Hur bör man göra?

Filma med 16:9 i alla kameror.

Eller 4:3 med hårddisk kamerorna

och göra till 16:9 i datorn.

Eller 4:3 i alla kameror.

Vad tycker ni?

Korspostare? ;)

För att återgå till ämnet skulle jag köra i det format du ska publicera i. Vill du ha 16:9 i slutprodukten, filma i 16:9. Annars blir det bara en massa mek. En 16:9 film kan du ju simpelt köra ut som letterboxad 4:3 om det kniper. Mycket jobbigare/sämre att konvertera en 4:3 till 16:9.

/Max

Korspostare? ;)

För att återgå till ämnet skulle jag köra i det format du ska publicera i. Vill du ha 16:9 i slutprodukten, filma i 16:9. Annars blir det bara en massa mek. En 16:9 film kan du ju simpelt köra ut som letterboxad 4:3 om det kniper. Mycket jobbigare/sämre att konvertera en 4:3 till 16:9.

/Max

Men frågan är ju då när mina andra kameor inte har äkta 16:9 hur man ska fixa det.

Var klipper du? Tar du in alltihop som 16:9 i ex. PPro borde det bli rätt - du kan ev behöva ställa in rätt aspect ratio. Sen att dom kamerorna som har fejk möjligen ser ngt sämre ut får du överleva med.

/Max

Var klipper du? Tar du in alltihop som 16:9 i ex. PPro borde det bli rätt - du kan ev behöva ställa in rätt aspect ratio. Sen att dom kamerorna som har fejk möjligen ser ngt sämre ut får du överleva med.

/Max

Klipper i vegas 7.0

När jag lägger in klippen med äkta 16:9 då är dom redan klara.

Men dom oäkta 16:9 måste man ju på något sätt dra ihop.

Måste kolla hur man gör det på bästa sätt.

Guest
This topic is now closed to further replies.
  • Create New...