Jump to content

Ljusare video vid capture än vid redigering

Norbert

Recommended Posts

Igår var jag ute och filmade lite i väldigt dåligt ljus och när jag spelade in det på datorn tyckte jag ändå att det såg okey ut i capturefönstret i PPro 1.5 men när jag sen skulle börja klippa så var videon mycket mörkare och den hade så hög kontrast så man såg nästan ingenting. Den var näst intill svart.

När jag spelar upp videofilen i vilken spelare som helst på min dator (WMP, VLC, Winamp) så ser videon ut som den gjorde i capturefönsret. Men, om jag stänger av overlay output i WMP och VLC så blir videon mörk och kontrastrik likt bilden jag får när jag ska klippa i Premiere.

Jag börjar bli lite osäker på vad som är den riktiga bilden. Den ljusa eller den mörka?

Om det har med overlay att göra, hur stänger man då av den i capturefönstret? Jag har tryckt F1 och letat efter overlay men kan inte hitta något.

Om jag kommer ihåg rätt är det en annan typ av overlay i capturefönstret och source/program fönstret. Skumt men det var ngn form av programmeringsteknisk anledning - blir det skillnad om du ändrar overlaytyp i Project Settings? Kan du ändra inställningarna för overlay i grafikkortsinställningarna?

/Max

Prova med att kolla om din bild ligger mellan 0 och 100 IRE, vilket är standard för Europeisk PAL.
Jag vet inte om jag gjorde rätt, men jag visade YC Waveform och klickade bort Chroma så att jag endast fick information om luminance, och den verkar ligga strax under 0.4. Jag är inte säker på hur jag ska tolka det.

blir det skillnad om du ändrar overlaytyp i Project Settings? Kan du ändra inställningarna för overlay i grafikkortsinställningarna?

Jag hittar inget om overlay i Project Settings.

På grafikkortsinställningarna kan jag mycket riktigt välja att färgkorrigera Skrivbord, Videoöverlagring eller Alla. Då kanske det bara är så att jag inte har kalibrerat mina inställningar rätt?

Jag har nämligen lite högre kontrast och lägre gamma på skrivbordsinställningarna för att jag annars tycker att det blir för ljust för ögonen. Om jag ställer alla reglage på mitten så ser videon okey ut i monitorn i Premiere.

Logiskt nog borde väl bilden i WMP ändras när jag ändrar inställningar för just Videoöverlagring om jag väljer att använda overlays i WMP, men icke. Den bilden förblir oförändrad. Stänger jag av overlays i WMP verkar den dock följa inställningarna jag har för skrivbordet.

Jag är fortfarande osäker, vilken är den riktiga bilden? Med overlay eller utan overlay?

Jag är fortfarande osäker, vilken är den riktiga bilden? Med overlay eller utan overlay?

Den bilden som ligger på din Timeline är den riktiga.

Rendera ut och bränn en DVD och se hur det ser ut där, om det nu skall visas på DVD i slutändan förstås.

Det bästa är givetvis att kolla via firewire > kamera/bandare > kalibrerad monitor. Men annars bör programfönstret visa den ungefärligt riktiga. Att lita på dataskärmen är livsfarligt eftersom anslutningen via grafikkortet skiljer sig väldigt mycket mot det som i slutändan visas på tv/projektor/etc.

Nu var det minst ett år sedan (eller mer) som man satt med PPro 1.5 men i lilla triangelmenyn uppe till höger borde du ha playback settings där du kan välja overlay typ. Den menyn har ändrats lite av och till men jag tror du har ett val där.

/Max

Jag tror att jag har fått bukt på detta nu. Om jag sätter ljus, gamma och kontrast på mitten på grafikkortsinställningarna så får jag se den bild jag vill se på tidslinan i Premiere. Tar jag sedan bort overlay i WMP, VLC, etc. så ser bilden likadan ut där. Jag hittar dock inget om overlay under Playback Settings. Jag gissar ändå att tidslinan spelas utan overlay eftersom videon var så mörk där.

Mitt problem är definitivt att jag inte har kopplat in någon tv via kameran än. Det verkar inte som att man kan lita på datorskärmen så det är nog vad jag bör göra. Tack ska ni ha!