Jump to content

Bildstorleken ändras vid bränning till DVD-HJÄLP!!!

Joel.N

Recommended Posts

Hejsan!

Jag behöver hjälp med ett irriterande problem... (-Vilka problem är inte irriterande?)

Jag är osäker på om jag lagt frågan i rätt tråd? (-Skulle kanske vara i Dvd-Authoring?)

-Nog om detta, och nu till saken;

När jag redigerar och skapar effekter mm på datorn (PC med hyfsat bra prestanda, så det beror inte på den...), så använder jag i programväg Pinnacle Studio 9.3, Adobe Premiere Elements 2.0, AE 7.0 och Photoshop CS1 mm, ofta är projekten skapade i en "mixanvändning" av dessa nämnda program.

När jag tillslut blir nöjd med resultatet och allt ser bra ut på PC-skärmen, så bränner jag min film till DVD, men då ändras storleken på bilden...

Varför?

Ett exempel är om jag har en text nära kanten till höger eller vänster i mitt projekt, som ser bra ut i datorn, så kan delar av texten ha "flyttats" utanför bilden då jag ska titta på den skapade DVD:n i TV:n sedan.

(Det beror inte på TV:n eller DVD:n, då jag provat på flera olika TV, och flera olika DVD-spelare. Jag har nämligen 5 stycken TV hemma i olika storlekar, såväl stora Plasma TV:s som vanliga och mindre "tjockTv:s" mm, och jag har dessutom 4st DVD-spelare och "hemmabiopaket" och bildstorleken blir "fel" på samtliga...)

Inställningen i mina projekt är exempelvis i AE 7.0 så här;

Jag skapar New Composition i Pal D1/DV, Widht 720, Height 576.

Exporterar slutresultatet i DV-Pal och "lägger in det" i något av mina redigeringsprogram, och bränner sedan på DVD.

Allt ser vid provkörningarna bra ut på PC:n, men blir fel på TV:n...

Hjälp mig med att lösa detta!!!

Mvh

Joel.N

Du säger att det inte beror på teven, men det tror jag nog att det gör. En teve visar aldrig hela bilden utan beskär både uppe och nere, varför man måste se till att inte lägga viktiga saker för nära kanten. Inget nytt under solen.

/Jakob

Hjälp mig med att lösa detta!!!

Placera texten inom den så kallade Title Safe Area så löser du problemet med texten.

Alla tv-apparater kapar alltid kanterna på bilden, en del kapar mycket och en del kapar lite. Så att hålla reda på Action Safe Area samt Title Safe Area är mycket viktigt när man videoredigerar. Att bara ha datorskärmen som referens under videoredigeringen ger många gånger obehagliga överraskningar när man tittar på slutresultatet på en tv, speciellt om man missat att ha koll på Action Safe Area samt Title Safe Area, som du märkt. :)

Placera texten inom den så kallade Title Safe Area så löser du problemet med texten.

Alla tv-apparater kapar alltid kanterna på bilden, en del kapar mycket och en del kapar lite. Så att hålla reda på Action Safe Area samt Title Safe Area är mycket viktigt när man videoredigerar. Att bara ha datorskärmen som referens under videoredigeringen ger många gånger obehagliga överraskningar när man tittar på slutresultatet på en tv, speciellt om man missat att ha koll på Action Safe Area samt Title Safe Area, som du märkt. :)

Okej...

Men då kommer min nästa fråga;

Finns det något sätt (-och isåfall hur?) att ställa in i AE 7.0, så att man på skärmen kan se dessa områden medans man jobbar med projekten?

(I redigeringsprogrammen ser man tydligt dessa områden, så där är det inget problem... )

Tacksam för svar.

Mvh

Joel.N

I ditt comp-fönster till höger om den ruta där du anger i % (25%, 50% 100%osv) hur stor bild du ska se finns en knapp som heter Choose grid and guide options klicka på den och överst står det Title/Action Safe

Tack för ett helt perfekt svar...

Lösningen på min fråga på ett enkelt och lättbegripligt sätt.

Detta är Voodoo Film när det är som bäst!

MVG+++

Återigen ett stort tack, och denna tråd kan härmed stängas eftersom lösningen redan är klar...

Mvh

Joel.N