Jump to content

Premiere 2.0 kraschar

Alastor

Recommended Posts

Presentation:

Hej, jag är ny på forumet och vill börja med att presentera mig. Mitt namn är Johnny, jag är filmsamlare och nollbudget-filmskapare.

Problem:

Har installerat Adobe Premiere 2.0 på min dator, när jag startar programmet dyker det upp ett fönster där det står något i stil med "sounddriver not supported, recording audio not possible". Jag fortsätter, väljer dv 48 och går vidare till klippbordet... Det är här mitt problem uppstår, när jag försöker klicka på något kraschar programmet...

Information om datorn:

Windows xp home edition, service pack 2

Intel ®

Celeron ® CPU 2.40 GHz

2.42 GHz 512 Mb RAM

Om ni kan hjälpa mig vore jag mycket tacksam!

Presentation:

Hej, jag är ny på forumet och vill börja med att presentera mig. Mitt namn är Johnny, jag är filmsamlare och nollbudget-filmskapare.

Problem:

Har installerat Adobe Premiere 2.0 på min dator, när jag startar programmet dyker det upp ett fönster där det står något i stil med "sounddriver not supported, recording audio not possible". Jag fortsätter, väljer dv 48 och går vidare till klippbordet... Det är här mitt problem uppstår, när jag försöker klicka på något kraschar programmet...

Information om datorn:

Windows xp home edition, service pack 2

Intel ®

Celeron ® CPU 2.40 GHz

2.42 GHz 512 Mb RAM

Om ni kan hjälpa mig vore jag mycket tacksam!

Hej, -och välkommen hit till forumet!

Din fråga är egentligen inte rätt ämne för mig, men jag kommer ändå med ett par råd/synpunkter.

Har du installerat programmet korrekt? Prova annars en ominstallation, det kan ev hjälpa...

Har du defragmenterat din dator på länge? (-läs den senaste månaden ungefär) Det är annars något man bör göra relativt ofta då man jobbar med så resurskrävande program som filmredigering ofta handlar om.

Slutligen tycker jag att din PC låter okej med ett undantag...

Du har väldigt lite ramminne!

själv har jag 2Gb (2048Mb), och detta är ändå "på tok för lite", och blir "segjobbat" enligt min mening.

Nu vet jag inte om detta med ramminnet har något som helst att göra med ditt problem, men det kan ju ändå vara bra för dig att veta, -eller hur?

Jag rekommenderar minimi 1Gb.

Hoppas att jag hjälpt dig med något.

Mvh

Joel.N

Ett par frågor:

- Vilket ljudkort har du (har du uppdaterat till senaste drivrutinen)?

- Kolla under Edit>Preferences>Audio Hardware. Vad står det där - kan du se Premiere Pro Windows Sound?

Och Joel har rätt, 512 Mb ram är i minsta laget.

/Max

Tack för hjälpen! Jag börjar med att skaffa mera ramminne, det borde vara lösningen på mitt problem.

Ang ljudkortet: Vet inte vilken modell jag har eller hur jag kontrollerar det (kan inte göra det i AP eftersom det kraschar), drivrutiner har jag inte installerat manuellt och om de inte uppdaterats automatiskt är de installerade från xp home edition-skivan från 2002.

Om någon vet hur jag kontrollerar ljudkortet och uppdaterar drivrutinerna så blir jag lika glad som Lars Brundin.

Nej, det är inte lösningen på problemet, men det kommer vara till stor nytta när du får allt att funka.

Du har fått ett meddelande som du skrev "något i stil med", och det är nog en viktig ledtråd. Vad står det i meddelandet? Max H är på rätt spår, kolla hans frågor.

På för sätt krashar programmet? Dr Watson, fråga om att skicka till MS, eller bara försvinner programmet? Kolla i eventvwr om det fastnade något o loggen.

Är det drivrutener från XP-skivan är de certifierade så det borde inte påverka Operativsystemet nämnvärt. Jag är helt övertygad om att felet beror på meddelandet i början.

Du har inte kört något musikprogram, va? Jag har märkt att PP2 och vissa (gamla) VST-pluggar beter sig sådär tillsammans. Verkar dock som om PP2 har någon slags shellfunktion som inaktiverar pluggar som orsakar störningar; för min del brukar det krascha och hänga sig sådär två-tre gånger efter en ominstallation, sen börjar det funka. Kan vara klassisk datorvoodoo också, förstås.

Gå till kontrollpanelen och sedan till system och enhetshanteraren. Där kan du sedan vilket kort du har. Har du en märkesdator (typ Dell, HP, Fujitsu Siemens) kan man ofta köra ngn form av test på respektive tillverkares hemsida.

Är det ett hopplock kan du kanske se på fakturan vilket kort du har. Är ljudkortet inbyggt på datorns moderkort kan du ofta via moderkortstillverkarens hemsida se vilket ljudkort som är monterat. De flesta moderkortstillverkare skriver modellnamnet på moderkortet "mellan" kortplatserna (invändigt i datorn).

Det finns nämligen en viss uppdaterad "del" i SP2 med XP som i kombination med en viss ljuddrivrutin som ge det kraschsyndrom du upplever.

/Max

Jag laddade ner ett program som heter driver magician, där kunde jag se vilka uppdateringar som fanns tillgängliga och laddade ner dem från download.com. Nu fungerar programmet utmärkt.

Ett stort tack till er som tagit er tid att hjälpa mig, och ett särkilt stort tack till Max_H.

Glad påsk!

Du kan köra premire crach fritt på mycket segare dator en din utan att de crachar.. Men snabbt går de inte. Instalera om drivrutinerna till ljudkortet, koppla ur eventuela micar, avinstalera webcameran osv.. Kan hjälpa. Annars som max_h så under meny:n där.