Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

tjabba

jag använder en canon xm2 som jag köpte i höstas och nu har jag stora problem med videohuvudena. varningen "clean heads" kommer upp oftare och oftare. därför undrar jag hur ofta använder ni rengöringskassetter? bara när ni ser den varningen eller varje gång innan ni ska använda kameran, eller kanske en gång i månaden?

en till fråga är om det går att reparera dv-band som blivit förstörda i och med smutsiga videohuvuden?

tacksam för svar

/klajj

Postad

Snackade med en snubbe på ONOFF en gång och han sa att man ska använda rengöringsband minst var tredje månad oavsett hur mycket man använder kameran. Själv tycker jag att det låter mycket.

Och nej, det går inte att reparera.

/Mikael

Postad

har samma problem med min xm2a. började ca 3 veckor efter ja köpt den. det fåniga är att även om man rengör kameran så blir de man filmar ändå förstört. är som att bandet inte hjälper det minsta. har provat olika rengöringsband men de hjälper inte. jävla skitkamera ja köpt de där :P

Postad

Rengöringband = SLIPMEDEL. Använd det när du FÅTT problem. Inte i förebyggande syfte. Du slipar knappast lacken på bilen innan du fått rostskador, eller? (Hälsa ONOFF-killen det nästa gång du ser honom).

XM2: Gillar (ofta) inte att du blandar band och vi hade (på förra jobbet) mycket problem med TDK och Sony's billiga band i XM2. Kör om möjligt Panasonic band - brukar bara relativt problemfritt.

Generellt sett: Blanda inte bandmärken - håll dig till ett som du vet funkar.

/Max

• 4 veckor senare...
Postad

Troligen funkar det hur bra som helst - bara du inte kör det INNAN du ha problem. Och hitta ingen gammal "videokamera-mek" som kör med Topz och rengöringsvätska (= dyrt) ;) .

/Max

• 3 veckor senare...
Postad

Jag har en Canon MV500 som jag rengör när jag får varningen..somsagt, kameran mår inte bra av att rengöras för sällan, men den mår inte heller bra av att rengöras för ofta!

Postad

Min XL1s varnade för rengöring hela tiden när jag använde Jvc band även fast rengörnigs bandet vart körd igenom den, bytte då till Panasonic AY-DVM63PQ band och har inte haft några problem än men får väl se om några timmars användning om det blir likadant.

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...