Klajj Postad 1 april 2007 Postad 1 april 2007 tjabba jag använder en canon xm2 som jag köpte i höstas och nu har jag stora problem med videohuvudena. varningen "clean heads" kommer upp oftare och oftare. därför undrar jag hur ofta använder ni rengöringskassetter? bara när ni ser den varningen eller varje gång innan ni ska använda kameran, eller kanske en gång i månaden? en till fråga är om det går att reparera dv-band som blivit förstörda i och med smutsiga videohuvuden? tacksam för svar /klajj 0 Citera
Coca Cola och Film Postad 1 april 2007 Postad 1 april 2007 Snackade med en snubbe på ONOFF en gång och han sa att man ska använda rengöringsband minst var tredje månad oavsett hur mycket man använder kameran. Själv tycker jag att det låter mycket. Och nej, det går inte att reparera. /Mikael 0 Citera
Klajj Postad 1 april 2007 Författare Postad 1 april 2007 oj då, jag måste använda det var tredje dag känns det som 0 Citera
bulten Postad 1 april 2007 Postad 1 april 2007 har samma problem med min xm2a. började ca 3 veckor efter ja köpt den. det fåniga är att även om man rengör kameran så blir de man filmar ändå förstört. är som att bandet inte hjälper det minsta. har provat olika rengöringsband men de hjälper inte. jävla skitkamera ja köpt de där :P 0 Citera
Max_H Postad 2 april 2007 Postad 2 april 2007 Rengöringband = SLIPMEDEL. Använd det när du FÅTT problem. Inte i förebyggande syfte. Du slipar knappast lacken på bilen innan du fått rostskador, eller? (Hälsa ONOFF-killen det nästa gång du ser honom). XM2: Gillar (ofta) inte att du blandar band och vi hade (på förra jobbet) mycket problem med TDK och Sony's billiga band i XM2. Kör om möjligt Panasonic band - brukar bara relativt problemfritt. Generellt sett: Blanda inte bandmärken - håll dig till ett som du vet funkar. /Max 0 Citera
Coca Cola och Film Postad 2 april 2007 Postad 2 april 2007 Jo, precis. Det är det jag tyckte lät konstigt. Han ljög nog så han kunde få sålt mer ;) 0 Citera
Klajj Postad 2 april 2007 Författare Postad 2 april 2007 ok Max_H du verkar ha lite koll, tackar för svaren 0 Citera
LudvigHolmkvist Postad 27 april 2007 Postad 27 april 2007 bor i en liten stad där det inte finns några rengöringsband...typ inget annat för den delen? vad ska jag göra? har en xm2:a!..finns det något alternativ till rengöringsbandet? 0 Citera
LudvigHolmkvist Postad 27 april 2007 Postad 27 april 2007 spelar det någon roll vilken rengöringskassett jag använder? Hama Rengöringskassett Mini DV..fungerar detta? för att rengöra videohuvudena? 0 Citera
Max_H Postad 27 april 2007 Postad 27 april 2007 Troligen funkar det hur bra som helst - bara du inte kör det INNAN du ha problem. Och hitta ingen gammal "videokamera-mek" som kör med Topz och rengöringsvätska (= dyrt) ;) . /Max 0 Citera
LudvigHolmkvist Postad 27 april 2007 Postad 27 april 2007 bytte bara band så funkade allt :D 0 Citera
Kranen Postad 14 maj 2007 Postad 14 maj 2007 Jag har en Canon MV500 som jag rengör när jag får varningen..somsagt, kameran mår inte bra av att rengöras för sällan, men den mår inte heller bra av att rengöras för ofta! 0 Citera
Sangilak Postad 16 maj 2007 Postad 16 maj 2007 Min XL1s varnade för rengöring hela tiden när jag använde Jvc band även fast rengörnigs bandet vart körd igenom den, bytte då till Panasonic AY-DVM63PQ band och har inte haft några problem än men får väl se om några timmars användning om det blir likadant. 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.