Mega99 Postad 31 mars 2007 Postad 31 mars 2007 Jag jobbar på ett manus där kameran i första scenen "flyger" över skog och övergivna städer (helikopter), och så helt plötsligt växlar det till att visa en kvinna springa för livet på en öde gata, sen att det ska växla tillbaka till helikopter synen osv ett par gånger. Är det scenbyte mellan varje då? Typ: 1. EXT. ÖVERBLICK - DAG Kameran visar överifrån (helikopter syn) övergivna städer, totalförstörda bilar, brinnande byggnader och nerskräpade gator. 2. EXT. ÖDE GATA - DAG Kameran visar en kvinna som springer längst en övergiven gata. Hon är smutsig har flera skrapsår i ansiktet. 3. EXT. ÖVERBLICK - DAG Kameran visar ännu en gång ur helikopter syn, övergivna städer, totalförstörda bilar, brinnande byggnader och nerskräpade gator. 4. EXT. ÖDE GATA - DAG Kameran visar ännu kvinnan som springer längst en övergiven gata. Och så fortsätter det så ett tag. Eller ska jag bara nämna att kameran byter vinkel och visar en kvinna som springer blablabla? 0 Citera
Andreas C Postad 31 mars 2007 Postad 31 mars 2007 Du svarar på din egen fråga :) Om det är rena klipp mellan överblicken från helikoptern och kvinnan som springer, vilket det verkar vara, så är det olika scener. Om tanken är att kameran först flyger över staden för att sedan åka ner till en gata och följa kvinnan som springer och sedan gå upp i luften igen skulle jag säga att det är samma scen, men det intrycket får jag inte av det du skrivit. 0 Citera
Simon W Postad 31 mars 2007 Postad 31 mars 2007 Visst kan man skriva typ: INTERCUT: 1. EXT. HELIKOPTER p.o.v - dag Nedgången stad, risiga bilar... 2. EXT. ÖDE GATA - DAG Risig kvinna springer längs gatan... Då behöver man inte skriva varenda hopp mellan scenerna, utan man förstår att klippningen sköter växlingen -kontrasterna - mellan den allseende helikoptern och den utsatta kvinnan. 0 Citera
Mega99 Postad 31 mars 2007 Författare Postad 31 mars 2007 Simon W: Precis vad jag ville höra :D Tack så mycket. Men hur gör jag sen när jag vill "avsluta" INTERCUT sekvensen? 0 Citera
Simon W Postad 31 mars 2007 Postad 31 mars 2007 En ny scen kanske? 3. EXT. ÖDE GATA - DAG Kvinnan hoppar ner i en soptunna... Men ta inte det jag skriver som hundraprocentigt korrekt, jag bara antar... Har aldrig skrivit en sån scen själv. 0 Citera
Mega99 Postad 31 mars 2007 Författare Postad 31 mars 2007 Så INTERCUT gäller bara två scener fram? Hehe, jag är förvirrad. 0 Citera
Simon W Postad 31 mars 2007 Postad 31 mars 2007 Vet du, jag är inte helt säker. Men jag tror bestämt att INTERCUT är något man skriver om man vill att två eller fler scener ska "blandas". Och för att avsluta det hela?... Hmm, det bästa är nog att läsa manus till nån film som har intercut nånstans. Eller fråga nån som vet helt säkert. Du ska se att någon annan snart skriver vad som gäller... 0 Citera
jonkanon Postad 31 mars 2007 Postad 31 mars 2007 Intercut gäller till du har Intercut end eller ny scenrubrik, varpå det är smidigare att skriva in intercuten, INTERCUT - SCEN 1 / SCEN 2 Och sen när det är klart så END INTERCUT eller helt enkelt en ny scen. /jon 0 Citera
Simon W Postad 31 mars 2007 Postad 31 mars 2007 Det var nåt sånt jag hade för mig... ;) Tack Jonis 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.