Gå till innehåll

Utkast: Mac Attack (15 sidor)


ralle_e

Recommended Posts

Titel: Mac Attack

Voodooversion: 1

 

En mindre flygplan med en mycket värdeful last, störtar en regnig natt ner i havet. Piloten lyckas överleva men mördas strax av en grym mafiaboss och hans kumpaner, som till varje pris vill bärga flygplanets last. Mac, en utbränd, halvalkoholiserad fd snut, blir ditsatt för mordet på piloten och måste fly undan både polis och mafiabossens undersåtar för att själv lösa mysteriet. Han vänder sig till sin exfru Carlene, som motvilligt hjälper Mac, i hemlighet bakom hennes nya make Bobby. Alla inblandade är på ett kusligt sätt sammanbunda med varandra. Hur ska det gå?

 

Genre: Classic 80s action/comedy

 

Hej. Slänger upp mitt första filmmanus..skrev det förra sommarn, blev dock inte filmad. Den är indelad i två filer.. den första "Mac Attack (del 1)" på 13 sidor är betydligt utförligare skriven än del 2 som endast är på 2 sidor och snarare är ett synopsis med lite bilder på sista halvan av filmen. Orkade helt enkelt inte skriva hela i detalj.. men kul med feedback så man kanske skriver färdigt den nån gång., har inte gått nån filmskola lr liknande, så lätt inte kritiken för mkt på det formella. Och ta den med en nypa salt, inte überseriös kanske.

Tack på förhand!

 

Enjoy!

Mac Attack (del 1).pdf

Mac Attack (del 2).pdf

Länk till kommentar
Share on other sites

Väldigt vackert vid båstad och hovs hallar, hinner inte läsa hela manuset nu, ska strax ut, men storyn i sig verkar som en blandning av Die Hard och Prison Break, men med bara en kort synopsis ska mina uttalanden inte tas på allvar.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag pallade bara att läsa ett par sidor, för det är så tradigt skrivet. För att det skall vara läsbart måste du få mer flyt och fart i texten. Den action du ser framför dig när du skriver måste återspeglas i texten. Mitt tips är att du läser några riktiga actionmanus och skaffar dig känsla för språket.

 

/Jakob

Länk till kommentar
Share on other sites

Instämmer med ovanstående talare.

 

Vill inte racka ner på ditt manus, men det är ganska omständligt skrivet. Man bör inte som manusförfattare skriva ner exakt när och hur, och från vilket håll saker händer, och hur kameran beter sig, osv. Det blir som sagt ganska styltigt och svårläst. Beskriv vad som händer, istället för vad du ser på bioduken i ditt huvud.

 

Jag läste inte allt, blev liksom ovanstående talare lite less efter ett 2-3 sidor. Men storyn verkar ganska spännande. Lite ordinär huvudkaraktär kanske. I Mac ser man en typisk neddekad John McClane framför sig. Försök hitta saker hos karaktären som gör honom annorlunda, mer unik, speciell, som gör att man gillar honom. Gärna redan från första gången han syns i bild. Han kanske samlar på fjärilar, eller är en mästare i dart, eller att han har ett gäng hjort och älghuvuden på väggen (samt en pilbåge i mitten...) Jag vet inte.

 

Bara ett förslag. Du känner din karaktär bäst. Om den är klar för dig, så är den klar.

Länk till kommentar
Share on other sites

mm ja det stämmer.. första 2 sidorna eller nåt skrev jag ner lite kamerarörelser, men struntade i det senare. ville mest skriva ner de rörelser jag direkt såg i huvudet för att inte glömma bort dem, men visst, jag insåg ganska snabbt att det dels blir för jobbigt att skriva ner dem, dels för jobbigt att läsa ett sådant manus. att klaga på manuset för att det inte är skrivet som ett "actionmanus" är fel, skulle mer förklara mitt manus som en thriller, så försök håll till godo och läs mer för att se upplägget.

 

tipsen om att karakterisera Mac ännu mer tar jag emot hjärligt, ingen dum idé alls!!

Länk till kommentar
Share on other sites

Har läst allt nu. En grej jag reagerade på var att Mac i början var en ganska schysst, neddekad, före detta polis. Men strax senare i historien är han som vilken vanlig jeppe som helst, som aldrig varit med om något brott förut, eller ens sett ett brott. Han kändes alltför blödig och nervös för att vara fd polis.

 

Jag vet inte om du tänkt detta som ett fullt långfilmsmanus, men det kändes lite rumphugget, och kanske väl ordinärt. Lite fler förvecklingar eller stickspår vore kanske en idé... Fast inte för längdens skull.

 

Och jag råder dig att läsa manus, tex på http://www.script-o-rama.com/snazzy/dircut.html ("Film Scripts") så att du ser hur proffsen skriver. Att skriva korrekt, både vad gäller formatering, dialoger och beskrivning av action, är ett stort plus. Och läs här på Voodoofilm vad dom skriver om filmmanus, under fliken "filmskola" längs upp. Dom kan sin sak.

 

Jobba på, det kan kanske bli nåt riktigt schysst till slut.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...