Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Hej...efterfrågar historiska tal att ladda ner eller på cd. Betalar om det behövs. Har tidigare i mina dokumentärfilmer erhållit dv-band från SVT med rätt att lägga in i film och publicera. Exempel: 2 min dv pris 4.300 kr tycker jag är svinpris. Kontaktar inte SVT nåt mer angående detta. Har letat på History channel, CNN mm. Historiska tal av Churchill, Hitler, Stalin, Mao, Bin Ladin och presidenter USA. Egentligen allt från 1934 och framåt.

Är det någon som har tips?

/nils

Postad

Om du hittar något helt fantastiskt, så tipsa gärna! Använde ett brottsstycke ur "I have a dream" (hehe, gissa vilket brottsstycke? herregud vad man är tråkigt förutsägbar ibland) i slutet av en musikvideo. Klippet är minimalt inklippt i videon och visas transparent mot en vägg, så jag klarade mig med en Youtubevideo. Hade inte varit tråkigt med originalkvalitet!

//Petter

Postad
Använde ett brottsstycke ur "I have a dream" (hehe, gissa vilket brottsstycke?

Det måste ju vara Fugelsang eller någon på detta forum.

Men det är bara ljudet jag är ute efter. (helst wav) När det gäller nazital och Bin Ladin kör jag gärna olaglig nedladdning.

/nils

Postad

Klassiska tal... svårt att hävda upphovsrätt på det, skulle jag tro. Visserligen skulle man kunna hävda närliggande rättigheter för själva inspelningen, men använder du bara ljudet så kan du nog fullständigt ignorera sånt! Föredrag är en annan sak, men publika historiska tal faller inte under upphovsrätten.

//Petter

Postad
När du ändå har bokmärkat sidan kan du passa på att titta på alla feature film, som tex nosferatu. Helt gratis i Mpeg2.

Jaha. Så blev det ingen sömn inatt heller då.

:-)

//P.

Postad

Testade ljuden lite på röster, bli ju bra. Allt blir i mp3-format, men fungerar iallafall. Det är ju gamla röster, ska låta lite radioraspigt 40-tal.

Hoppas man kan ladda ner utan att någon blir upprörd.

/nils

Postad
Klassiska tal... svårt att hävda upphovsrätt på det, skulle jag tro. Visserligen skulle man kunna hävda närliggande rättigheter för själva inspelningen, men använder du bara ljudet så kan du nog fullständigt ignorera sånt! Föredrag är en annan sak, men publika historiska tal faller inte under upphovsrätten.

//Petter

Har inte jättekoll på det övergripande upphovsrättsliga läget på internet archive. Men då allt som är producerat inom ramen för t.ex. amerikanska myndigheter automatiskt hamnar i public domain som är en frikostig licensieringsform så kan man nog använda det relativt obehindrat. Om man skall använda det kommersiellt skall man dock kolla upp det extra noga. It's a friggin jungle out there...

http://en.wikipedia.org/wiki/Public_domain

Och Finn: DEN länken öste rätt in i bokmärksraden den! Tack!

Du är välkommen! :)

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...