pjurka Postad 28 mars 2007 Postad 28 mars 2007 Jag är en rookie när det gäller videoredigering, och försöker knåpa ihop en liten film med både stillbilder och rörliga bilder. Tyvärr ser stillbilderna helt skumma ut efter att jag exporterat filmen (se bifogad bild - på mitt huvud). Några förslag på vad som kan vara fel? Jag kör på Premiere 6 (och hittar ingen lösning i manualen). Har testat att köra bilderna både i jpg och bmp, och några olika upplösningar (300 och 100 dpi), utan att det blir bättre. Bildstorleken är 640x480 (för de rörliga bilderna är plåtade med en liten digitalkamera som levererar mov-filer som är just 640x480 - så då måste det väl vara rätt att ha de måtten som utgångspunkt när man redigerar?). Jag jobbar som fotograf och skribent i vanliga fall, så jag har bra koll på photoshop, men här har jag verkligen gått bet. Hoppas någon har någon bra lösning. Tacksam för all hjälp /p 0 Citera
Joel.N Postad 28 mars 2007 Postad 28 mars 2007 Jag är en rookie när det gäller videoredigering, och försöker knåpa ihop en liten film med både stillbilder och rörliga bilder. Tyvärr ser stillbilderna helt skumma ut efter att jag exporterat filmen (se bifogad bild - på mitt huvud). Några förslag på vad som kan vara fel? Jag kör på Premiere 6 (och hittar ingen lösning i manualen). Har testat att köra bilderna både i jpg och bmp, och några olika upplösningar (300 och 100 dpi), utan att det blir bättre. Bildstorleken är 640x480 (för de rörliga bilderna är plåtade med en liten digitalkamera som levererar mov-filer som är just 640x480 - så då måste det väl vara rätt att ha de måtten som utgångspunkt när man redigerar?). Jag jobbar som fotograf och skribent i vanliga fall, så jag har bra koll på photoshop, men här har jag verkligen gått bet. Hoppas någon har någon bra lösning. Tacksam för all hjälp /p Tyvärr blir "alltid" frysning/stillbilder från rörlig film av betydligt sämre kvalité än vad de tycks vara i den rörliga filmen. Du är inte alls "låst till" att använda samma bildstorlek för dina stillbilder då du redigerar filmen. jag rekommenderar stillbilder tagna i högsta möjliga upplösning (för aktuell kamera), som du sedan lägger in på tidslinjen i ditt redigeringsprogram. programmet "ser ändå till" att bildstorleken i filmen blir "rätt och enhetlig" då du sparar ditt projekt eller exempelvis "bränner din DVD". Hoppas att detta var till någon hjälp. Mvh Joel.N 0 Citera
pjurka Postad 28 mars 2007 Författare Postad 28 mars 2007 Tyvärr blir "alltid" frysning/stillbilder från rörlig film av betydligt sämre kvalité än vad de tycks vara i den rörliga filmen. Du är inte alls "låst till" att använda samma bildstorlek för dina stillbilder då du redigerar filmen. jag rekommenderar stillbilder tagna i högsta möjliga upplösning (för aktuell kamera), som du sedan lägger in på tidslinjen i ditt redigeringsprogram. programmet "ser ändå till" att bildstorleken i filmen blir "rätt och enhetlig" då du sparar ditt projekt eller exempelvis "bränner din DVD". Hoppas att detta var till någon hjälp. Mvh Joel.N Tjena och tack för snabbt svar. Jag får nog förklara mig, för jag inser att jag kanske använder fel begrepp. Det jag kallade stillbilder är vanliga digitala jpg-bilder, plåtade med en digitalkamera (alltså inte frysta från en rörlig film). Bilderna ser bra ut i original, och de ser även bra ut efter att jag importerat dem och lagt dem på tidslinjen. Det är först när jag exporterat projektet (till en AVI-fil) som de tappar information och ser helt skumma ut (det finns säkert något fint tekniskt uttryck som jag inte känner till). Så, hoppas att det förklarar lite bättre, och att någon kanske har någon bra förklaring. /p 0 Citera
Joel.N Postad 28 mars 2007 Postad 28 mars 2007 Tjena och tack för snabbt svar. Jag får nog förklara mig, för jag inser att jag kanske använder fel begrepp. Det jag kallade stillbilder är vanliga digitala jpg-bilder, plåtade med en digitalkamera (alltså inte frysta från en rörlig film). Bilderna ser bra ut i original, och de ser även bra ut efter att jag importerat dem och lagt dem på tidslinjen. Det är först när jag exporterat projektet (till en AVI-fil) som de tappar information och ser helt skumma ut (det finns säkert något fint tekniskt uttryck som jag inte känner till). Så, hoppas att det förklarar lite bättre, och att någon kanske har någon bra förklaring. /p Det kan bero på vilken codec du exporterar i . Prova DV-Avi (Hade själv detta problem nyligen, och detta svar hjälpte mig...) 0 Citera
Team_fagott Postad 29 mars 2007 Postad 29 mars 2007 Det kan bero på vilken codec du exporterar i . Prova DV-Avi (Hade själv detta problem nyligen, och detta svar hjälpte mig...) Jag kanske inte är till någon hjälp. Men har du renderat tidslinjen? Är det så att bilderna "flimmrar"? (Villket dom har en tendens att göra ibland) Så finns det ett filter du lägger på . Har tyvärr glömt vad det heter, men det funkar väldans bra. Någon? 0 Citera
gorse Postad 29 mars 2007 Postad 29 mars 2007 Jag har ett konkret förslag. Öppna stillbilderna i photoshop. Reducera ner antalet färger till NTSC. Filter, video, NTSC-colors. Kör sen lite blurr på bilden. Blurret skall vara något mer än en linjes tjocklek på teven. Nu ser Biilden förskräcklig ut, men kommer se skjysst ut när man ser den på teve. Om det skall vara "averal" eller "gausian" kommer jga inte ihåg, men det är bara att prova. 0 Citera
Munthe Postad 29 mars 2007 Postad 29 mars 2007 Bilderna ska ha dimensionen 720x576 pixlar och 72dpi. Det är europeisk videostandard. Se till att ditt projekt har dom inställningarna. 0 Citera
gorse Postad 29 mars 2007 Postad 29 mars 2007 Javvistja, det tänkte jag inte på. Fast min premiere elements trollar om 800x600 bilder till rätt format av sig själv. Om det är lägre upplösning kan jag tänka mig att det kan se konstigt ut. 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.