Gå till innehåll

Progressivt eller fält?


phrick

Recommended Posts

Hej alla glada videofreaks!

Jag och några kamrater tänkte göra vår första kortfilm till sommaren. Vi tänkte skjuta den i 16:9 widescreen, men frågan är om vi skall filma i progressivt läge eller fältbaserat? Kameran i fråga är en Canon XM2.

 

Vi vill ju självklart ha så mycket "filmkänsla" som går, och därför kan progressiv filmning verka vara det självklara alternativet. Men XM2:ans progressiva läge är tydligen inte äkta, så därför undrar jag om man kan uppnå bättre resultat med fältat material och mjukvaror såsom t.ex. Magic Bullet Suite?

 

Vad skulle ni rekommendera?

- Filma "halvprogressivt" från början

- Filma i fält, kör videon genom Magic Bullet

Länk till kommentar
Share on other sites

Man tackar!

Jag har i och för sig inte tillgång till Magic Bullet ännu, men funderar ganska hårt på att köpa det.. Frågan är bara om det är värt pengarna, det kostar ju trots allt skjortan.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 veckor senare...

Detta är en av dem eviga frågorna verkar det som. Vissa svär på frame-mode funktionen medan andra spottar på den. Själv blev jag inte så imponerad av den, men i ärlighetens namn så testa vi inte det alltför utförligt. Framför allt vid panningar såg det för jävligt ut.

Personligen tycker jag inte att någon kamera med progressivt filmläge ger någon speciell "filmkänsla", inte av vad jag sett hittils. Filmkänsla tror jag framför allt man får av rätt ljussättning och det är en hel vetenskap i sig.

 

Nackdelarna med Magic Bullet är att det är dyrt och långsamt. Räkna med måååånga timmars rendering. Fördelen är att man kan få filmen att se ut i princip hur som helst, bara man har tålamod och tid.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...